Valbescherming / sliders op je scooter?

djeeke

MF'er
10 jul 2006
65
4
Bierbeek
Ik start dit gesprek even omdat ik deze foto tegenkwam, heel onduidelijk en ik weet ook niet welke scooter dit is (ja een Honda)
Zie ik op deze foto onderaan, net achter het voorwiel, een valbeschermer of is dat wat anders?

Screenshot 2022-04-08 at 12.35.34 copy.png


Spijtig heb ik geen geheelfoto want ik veronderstel dat er achteraan dan ook wel een slider moet zijn. En dat is geheel mogelijk want die heb ik al op de markt gezien... (verkocht als uitlaatbescherming)
 
Het is een Honda FES, maar wat dat ding is geen idee. Op het originele model zit het in ieder geval niet.
 
Sliders/valdoppen heb ik nooit gezien op een scooter. Wel valbeugels maar die leken me meer voor de sier.
Inderdaad, die valbeugels vormen een nieuw frame rondom de scooter... Degene die ik gezien heb leken inderdaad licht uitgevoerd dus inderdaad sier maar ieder zijn ding, mooi vind ik het niet. '(
Sliders/valdoppen vallen net wat minder op.
Daarom zijn er zoveel motoren mee uitgerust... Valbeugels op motoren om de motor te beschermen (waar deze breder dan het frame is) op lesmotoren en off-road die nog wel eens vaker tegen de vlakte gaan... (of omdat het stoer staat)
En indien dat een slider is op die Honda FES... Bescherming maar toch discreet...
 
Ik hoop dat ding een beetje meegeeft bij een val. Anders kun je beter de uitlaat kapot hebben dan de achterbrug krom. Het is een behoorlijke hefboom. Dat is ook de reden dat ik niet zo van de valbeugels en sliders ben. Er moet echt heel goed over nagedacht zijn anders maken ze meer kapot dan dat ze beschermen. Vandaar dat de valbeugels van die oude boxers altijd breekpennen hadden. Als de klap echt te groot was dan moest de cilinder er maar aan ipv het frame. Op mijn R1100RS en R1150R heb ik nog van die kunststof klepdeksel beschermers gehad. Dat waren gewoon dingen die bedoeld waren om af te slijten tijdens een schuiver. Volgens mij de beste manier van beschermen. Gewoon dingen die je gemakkelijk en relatief goedkoop kunt vervangen. Honda heeft dat ook wel eens gedaan dacht ik (Pan? Deauville?)
 
Terug
Bovenaan Onderaan