Van de sokken! ;(

Waarom wordt ik hier nou aangevallen?? Het was NIET mijn schuld...beide keren reed ik op en rechtdoorgaande voorangsweg en de auto draaide beide keren de weg op, op het moment dat ik er al naast zat..vandaar dat ik ook uit moest uitwijken!!
Dit heeft toch niks te maken met het feit dat ik net mijn rijbewijs heb!! B|

Het heeft te maken met het feit dat ze je gewoon niet zien. Zelfs al kijken ze naar je, dan zien ze je niet.

En dat zul je als motorrijder heel snel moeten leren. En dat niet iedere keer zien als een bewuste overtreding van een automobilist die jou opzettelijk dwars zit want daardoor ga je je alleen maar opwinden.

De reden dat ze je niet zien ook al bevind je je wel in hun bliksveld is dat de hersenen het merendeel van de informatie die op het netvlies valt wegfiltert. Zou dat niet gebeuren dan werd je stapelgek, teveel informatie in te korte tijd.
Een belangrijke factor in dat filteren is alleen daadwerkelijk bewust datgene te kunnen zien wat je ook verwacht.

En dat is het probleem met een motor, dat is een afwijkend iets in het normale verkeersbeeld die zich ook nog eens gedraagt op een andere wijze dan een auto. een automobilist verwacht andere auto's, lage brede voertuigen die zich ongeveer op dezelfde manier gedragen als zijn eigen auto. Een motor is smal en veel wendbaarder en versnelt ook nog eens veel sneller. Ze hebben dus gekeken, als je mazzel hebt hebben ze toen wel bewust een motor gezien. Die blijkt sneller te versnellen dan een auto, dus ze kijken nog een keer, verwachten daar helemaal geen voertuig, zien die motor dus ook niet beweest en denken dat de weg vrij is.

Dus ja, je hebt wel een fout gemaakt. In juridische zin niet, jij had voorrang moeten krijgen. En als je daar met een auto had gereden had je die waarschijnlijk ook gekregen. Met een motor krijg je die vaak niet, en vaak is er ook geen opzet in het spel.

Erachteraan gaan om te proberen je gelijk te halen heeft geen zin en werkt alleen averechts. Ze hebben echt geen flauw idee wat er gebeurd is. En vanuit hun optiek is er opeens plotseling een motorrijder die hen lastig valt. Wat het beeld van de motorrijder als asociale hufter alleen maar versterkt. Dus als het al effect heeft, leidt het er toe dat als ze een motorrijder wel een keer bewust opmerken, ze die misschien wel bewust geen voorrang verlenen want het is immers toch een botte lul.

Mike
 
Probeer oogcontact te krijgen, dan weet je of ie je ziet.

Waarbij oogcontact meer is dan alleen gezien te hebben dat ze jouw kant op hebben gekeken. Er moet echt een uitwisseling van informatie hebben plaatsgevonden voordat je ervanuit kunt gaan dat ze je ook echt gezien hebben.

Mike
 
daar heb ik nou nooit last van :?

ook al heb je voorrang, stuif nooit zomaar een kruispunt over.
als het druk is doe ik het altijd met het handje en voetje bij de rem, totdat ik 100% zeker weet dat ze me gezien hebben. en dan nog... pas gasgeven als je de auto gepasseerd bent.
 
Nou ondanks de ware reacties over onervarenheid kan ik me nog wel heel erg de 'frustraties' voorstellen.

Met zoveel ervaring als je zelf zou willen kan je alsnog veel belachelijke situaties meemaken.

Of je nou zelf goed vooruitkijkt, inschat, anticipeert etc etc, af en toe heb je gewoon van die momenten dat er iets idioots gebeurt. Ga me niet vertellen dat je als motorrijder, wanneer je je scherpte op 95-100% hebt dat er weleens iets gebeurd is waar je van schrok of wat je niet hebt kunnen doorzien of voorzien.

En ja als je motorrijder bent schrik je daar soms wat meer van omdat je zelf weet dat je kwetsbaar bent.

Al met al neem die commentaren gewoon ter goede raad en pas goed op jezelf daaro :)
 
nooit te beroerd om even te helpen om dingen te verduidelijken :P

Anyway, ff inhoudelijk. Tja.. shit happens. Ik rij zo'n 20k km op de motor per jaar en je komt de meest bizarre dingen tegen. Je leert ervan :)

ik sluit me hier bij aan enigste aanvulling die ik heb ,ga er nooit vanuit dat een koekblikker je altijd ziet .
komt door de gemiddelde slechte inschattings vermogen (inschatten hoe snel een ander voertuig hem naderd).
 
Het valt me echt op dat automobilisten voor geen meter opletten..ik heb nog maar een paar weken mijn motorrijbewijs en ik ben nu al twee keer van de sokken gereden..
Volgens mij ben je de 'bijna' vergeten - volgens je verhaaltje kon je remmen/uitwijken en ben je niet aangereden. :]

Goed zo! :}

Nu wordt het tijd om alles te vergeten wat je met het rijbewijs hebt geleerd. :Y

Dus:
-niet achter auto's in de rij gaan staan [of je krijgt er een achterop, of je voorligger rijdt achteruit omdat ze in het verkeerde voorsorteervak staat]
-voorrang is alleen voor auto's
-auto's zijn geen vervoermiddelen met redelijk denkende medeweggebruikers erin, maar gevaarlijk onvoorspelbaar bewegende obstakels die je moet omzeilen
-een ego is overbodige ballast
-verwacht het onverwachte, dan wordt je niet verrast

En nog veel plezier, he! *O*
 
get used to it Duderino...

Beeld je gewoon in dat je onzichtbaar bent. Dat benaderd de werkelijkheid vrij goed... ;(
 
Ik wilde alleen maar even extra goed duidelijk maken voor mederijders die ook nog niet zo lang rijden hoe GOED ze op moeten letten...

Ik wilde helemaal geen discussie van mijn schuld/hun schuld!!


:W


zolang jij reageert op fouten van een ander is het jouw schuld hoe je het ook went of keert, jij reageert niet de ander. |(

*O*
 
Volgens mij ben je de 'bijna' vergeten - volgens je verhaaltje kon je remmen/uitwijken en ben je niet aangereden. :]

Goed zo! :}

Nu wordt het tijd om alles te vergeten wat je met het rijbewijs hebt geleerd. :Y

Dus:
-niet achter auto's in de rij gaan staan [of je krijgt er een achterop, of je voorligger rijdt achteruit omdat ze in het verkeerde voorsorteervak staat]
-voorrang is alleen voor auto's
-auto's zijn geen vervoermiddelen met redelijk denkende medeweggebruikers erin, maar gevaarlijk onvoorspelbaar bewegende obstakels die je moet omzeilen
-een ego is overbodige ballast
-verwacht het onverwachte, dan wordt je niet verrast

En nog veel plezier, he! *O*

Dus even kort samengevat voor jou:

Haal elke auto in die je ziet en hou voldoende afstand.

p.s. Had gister weer 2 koekblikken die OPEENS stil gaan staan.
Omdat ze denken dat er niks achter hun zit. :(
En dan gaan ze ff een bril pakken uit het dashbord kastje ofzo. |(

Maar goed dan gewoon netjes er naast gaan staan en boos aankijken. :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan