Verbeteren voorrem Kawasaki Z750

30 okt 2018
20
4
Goedemorgen,

Nieuw op dit forum, ik zoek ervaringen van anderen m.b.t. het verbeteren van het remwerk bij een Z750. Uit ervaring weet ik dat dit niet het sterkste punt is van de motor, derhalve wil ik dit graag verbeteren. Uiteraard kan ik alles vervangen voor Brembo spul, maar dan kan ik net zo goed de motor inruilen voor iets anders. Inmiddels zijn de klauwen voorzien van gesinterde remblokken. Verder is er nog niets veranderd, eerst even uitzoeken wat het beste is (ook met het oog op de portemonnee). Ik wil graag binnenkort de remleidingen vervangen door een stalen variant, ik had gelezen dat dit al verschil kan geven. Maar, ik wil graag harder remmen, ik wil dat het meer 'bijt'. Nu vind ik de remmen sompig en je moet de hendel best ver intrekken om relatief hard te kunnen remmen. De motor van mijn broer (Z750R) remt compleet anders. Maar deze heeft dan ook standaard stalen remleidingen, grotere klauwen en een andere rempomp. Mijn vraag is: is het mogelijk om de rempomp en eventueel de klauwen van een Z750R/Z1000 op een Z750 te monteren? En moeten daar nog dingen voor aangepast worden of is het 'plug and play'?

Alvast bedankt voor het meedenken! Hierbij ook een foto van mijn motor.

0hS+lxcRRGy0vmwYB8X5lA.jpg
 
geen ervaring met deze motor, maar gesinterde blokken en stalen remleidingen kunnen wat helpen, een radiale rempomp zeker ook in mijn ervaring. Maar hoe is de staat van de rempomp en de klauwen nu? Zuigers mooi schoon en soepel bewegend? Remvloeistof vers en goed ontlucht?
 
Stalen remleidingen is idd je eerstvolgende optie, ook niet zo gek duur en zeker een vooruitgang.

Heb mn zx9r aan het remmen gekregen met brembo sinter pads, stalen remleidingen en race vloeistof.
Het laatste zou ik je alleen adviseren als je circuit rijdt.. anders gewoon goede olie er in !

Jou 750 zal niet zo gaan remmen als de 750r tenzij je de spullen van een r er op zet ;)
 
Dank voor jullie reacties! De remmen zijn goed onderhouden en pas nog voorzien van nieuwe remblokken en nieuwe remvloeistof. Staat van de rempomp durf ik niet te zeggen, hoe kan ik dit controleren? Ben nog geen technisch expert maar wil er wel graag meer over leren. Zo heb ik laatst zelf de olie en filter vervangen, haha!

Hij zal inderdaad niet hetzelfde remmen als een Z750R maar mocht ik bijvoorbeeld met stalen remleidingen en misschien ook een gebruikte rempomp van een Z750R/Z1000 de boel kunnen verbeteren dan wil ik dat best proberen. Bij mijn volgende motor weet ik in ieder geval waar ik op moet letten.
 
Rempomp van de r is volgens mij idd anders.
Maar daarna komt nog het stukje vering en banden etc.. hoe beter dat is, hoe harder je remt.
Daarbij verwacht ik niet dat je heel veel meer bite gaat krijgen van zo n r rempomp.

Zoals al geopperd ; stalen leidingen. Geeft veel meer en langer gevoel.

Zou dat persoonlijk lekker laten doen deze winter en toch ook weer nieuwe remolie er op ( moet sowieso ivm leidingen maar zou het sowieso elk seizoen doen net als blok olie e.d. )
 
Rempomp van de r is volgens mij idd anders.
Maar daarna komt nog het stukje vering en banden etc.. hoe beter dat is, hoe harder je remt.
Daarbij verwacht ik niet dat je heel veel meer bite gaat krijgen van zo n r rempomp.

Zoals al geopperd ; stalen leidingen. Geeft veel meer en langer gevoel.

Zou dat persoonlijk lekker laten doen deze winter en toch ook weer nieuwe remolie er op ( moet sowieso ivm leidingen maar zou het sowieso elk seizoen doen net als blok olie e.d. )
Kort geleden nog nieuwe banden (Michelin Road 5) laten monteren, voorvorkveren zijn nog standaard (olie is wel ververst). Ik ga sowieso binnenkort de remleidingen doen! Op het wensenlijstje staan ook nog nieuwe veren.
 
Betere remleidingen zullen wel effect hebben op het sompige maar niet op de remkracht. Als je een rempomp met een kleinere diameter gebruikt zal je minder kracht hoeven zetten maar gaat hij sompiger aanvoelen. Kies je een grotere diameter dan zal hij minder sompig worden maar moet je meer kracht uitoefenen. De pomp is gekozen bij de som van het oppervlak van de remzuigers. Ik denk dat je het alleen maar slechter maakt als je deze gaat wijzigen.
 
Kan mij niet voor stellen dat Kawasaki een motor met slechte remmen op de markt brengt.

Zou eerst maar eens de remklauwen helemaal uit elkaar halen dus ook de zuigers er uit en alles netjes schoon en gangbaar maken.
Vervolgens alles met de daarvoor geschikte smeermiddelen weer monteren.
Nieuwe remvloeistof er in en goed ontluchten.
Denk dat het dan al heel anders remt
 
  • Leuk
Waarderingen: RR.
Kan mij niet voor stellen dat Kawasaki een motor met slechte remmen op de markt brengt.

Zou eerst maar eens de remklauwen helemaal uit elkaar halen dus ook de zuigers er uit en alles netjes schoon en gangbaar maken.
Vervolgens alles met de daarvoor geschikte smeermiddelen weer monteren.
Nieuwe remvloeistof er in en goed ontluchten.
Denk dat het dan al heel anders remt
Slecht is natuurlijk relatief. Kijk, ze brengen je tot stilstand. Maar het gebeurt nu naar mijn mening met te weinig gevoel, directheid en hardheid. Wanneer ik ermee bezig ga zal ik ze zeker helemaal (laten) controleren en wat aanpassingen doen, voor nu ben ik vooral benieuwd naar wat betaalbare en goede verbeteringen zijn.
 
Scoor een radiale nissin pomp van een model met gelijke setup (2x2 of 1x4zuigers). Remblokken bepalen hier de daadwerkelijke remvertraging. Staalflex remleidingen verminderen de hoeveelheid vloeistof die je moet verplaatsen (dat en geen lucht in het systeem) en een radiale pomp verbetert vooral de doseerbaarheid.
 
Alles aan een remsysteem dat vervormt en geen extra vertraging oplevert is in principe onwenselijk. Juiste bevestiging, constructie, materiaal gebruik allemaal belangrijk. Staat er 'up' of een pijltje op de strop van de rempomp, de klem aan het stuur? Voordeel van een duidelijk rempunt, vind ik in elk geval, is dat ik het meeste kracht heb in mijn vingers bij een bepaalde afstand van de hendel. Komt die te dicht bij het stuur dan kan ik er minder hard in knijpen, en moet ik mijn vingers over de remhendel laten glijden.

Betere remleidingen heeft zelden iemand spijt van, dus doen. Als je al andere remblokken hebt.. kun je je afvragen of ze misschien verglaast zijn. Of gewoon eens een ander merk proberen. Als op de R een andere of beter uitgeruste voorvork zit, dan kan dat ook schelen.
 
Volgens mij zijn er nog heel veel mensen die niet weten dat er veel kawa s zijn waarbij de remmen wat zompig aanvoelen.
Het is niet zo dat het niet remt of dat je meteen fading hebt.. er zit gewoon geen gevoel in.

Probeer nou eerst maar een setje leidingen icm goeie vloeistof.

Als dat niet bevalt kun je altijd nog kijken voor andere klauwen etc
 
Goedemorgen,

Nieuw op dit forum, ik zoek ervaringen van anderen m.b.t. het verbeteren van het remwerk bij een Z750. Uit ervaring weet ik dat dit niet het sterkste punt is van de motor, derhalve wil ik dit graag verbeteren. Uiteraard kan ik alles vervangen voor Brembo spul, maar dan kan ik net zo goed de motor inruilen voor iets anders. Inmiddels zijn de klauwen voorzien van gesinterde remblokken. Verder is er nog niets veranderd, eerst even uitzoeken wat het beste is (ook met het oog op de portemonnee). Ik wil graag binnenkort de remleidingen vervangen door een stalen variant, ik had gelezen dat dit al verschil kan geven. Maar, ik wil graag harder remmen, ik wil dat het meer 'bijt'. Nu vind ik de remmen sompig en je moet de hendel best ver intrekken om relatief hard te kunnen remmen. De motor van mijn broer (Z750R) remt compleet anders. Maar deze heeft dan ook standaard stalen remleidingen, grotere klauwen en een andere rempomp. Mijn vraag is: is het mogelijk om de rempomp en eventueel de klauwen van een Z750R/Z1000 op een Z750 te monteren? En moeten daar nog dingen voor aangepast worden of is het 'plug and play'?

Alvast bedankt voor het meedenken! Hierbij ook een foto van mijn motor.

Bekijk bijlage 1336594
Op mijn zx10r uit 2004 had ik ook het probleem dat er niet veel gevoel in zat.

Op diverse fora’s gelezen dat de kleuren icm de standaard rempomp niet goed samen gingen.

Nu heb ik er een set Remklauwen van een Honda Fireblade (2007) onder zitten icm HEL stalen remleidingen.
Heb ook nog een rempomp van een r1 achter de hand liggen.
(Iets andere diameter)
Even afstandbusjes tussen de klauwen en het voorvork.

Misschien op meerdere (buitenlandse)fora’s even zoeken of er problemen zijn met dit type?
sowieso stalen remleidingen monteren scheelt al een stuk.
Nieuwe vloeistof erin en even aankijken hoe en wat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan