Verbouwing Suzuki GSX 750 ES

Petrolhead

MF'er
3 dec 2011
235
194
Zuidhorn
20220207_114800.jpg
Heb wel even getwijfeld om een topic te starten over deze verbouwing maar nu ik wat meer onderdelen nodig heb is het misschien toch een manier om andere bronnen dan de bekende sloperijen aan te boren. De Suzuki GSX750 ES op het plaatje is een motor die ik gekocht en ook weer verkocht heb, geheel origineel en in nette staat. In die zelfde periode, 2 jaar geleden denk ik, kwam ik nog een andere tegen die ik eigenlijk alleen voor de carburateurs opgehaald heb. Deze motor heeft geen kenteken dus die wil ik klaarmaken als circuitmotor voor wat classic evenementen.
 
Dit is dus het slachtoffer, zit een GSXR 750 blok onder, volgens mij van een slabby want die kwamen met de flatslides dacht ik. Ik heb niet veel kennis van Suzuki's dus als er iets niet klopt moet iemand het maar zeggen.
De basis is volgens mij oké' Het ding heeft letterlijk 10 jaar in de tuin gestaan dus ziet er niet uit. Alles is gecorrodeerd, remmen zaten vast uiteraard dus de klauwen eraf gehaald om hem te kunnen verplaatsen
 
De carburateurs heb ik er af gehad, ultrasoon gereingd en in elkaar gezet. Benzine infuus aangesloten en de motor starte daarna eigenlijk direct.
Liep goed op alle 4 dus in de basis wel goed dacht ik. De vorige eigenaar had ook een tellerset van een GSXR gemonteerd en gezien de kilometers lijkt het mij dat het blok redelijk gezond kan zijn20240123_125723.jpg20240123_125630.jpg
 
20240123_133556.jpg20240123_133559.jpg

De carbs en kleppendeksel zitten wel wat strak tegen de tank dus daar in een later stadium nog wat aandacht voor.
De bedoeling is dat de voor en achterkant naar 17" wielen gaat maar geen upsd vork want ik wil de lijn van de motor behouden en de vork is ook een discussie punt bij sommige classic evenementen.
 
Heel leuk project!

Mocht je echt wedstrijden gaan rijden en niet alleen sessies vrij rijden check dan even bij de organisatie of dat oliekoelerblok wel toegestaan is.
De laatste RSU voorvork (dus die net voor de USD) van een Slingshot is een goede volledig instelbare voorvork.
 
Ik had al wel wat spullen verzameld voor dit project maar nu heb ik ook eindelijk tijd om er aan te werken. Ik ben nu een paar weken bezig dus kan nog wat plaatjes posten. De bedoeling is om de motor op te bouwen en dan weer te demonteren om alle parts te laten spuiten.
 
Heel leuk project!

Mocht je echt wedstrijden gaan rijden en niet alleen sessies vrij rijden check dan even bij de organisatie of dat oliekoelerblok wel toegestaan is.
De laatste RSU voorvork (dus die net voor de USD) van een Slingshot is een goede volledig instelbare voorvork.
Ja, dat blok zal niet door alle commissies goedgekeurd worden maar het zat er al onder en heeft toch een kleine 20 pk meer dan het origineel volgens mij. Echt wedstrijdrijden ga ik niet doen, meer voor de fun wat vrij sessies. Ik heb inmiddels een vork van een SRAD 600 en die zijn ook instelbaar.
 
De eerst stap is om de rearset te monteren. Heb een Ali setje gekocht want die heb ik al op 2 andere motoren en dat bevalt prima.
Dus de oude steun eraf geflext . De bedoeling is dat de steunen wat meer naar achter en iets omhoog geplaats worden. Als de vork er inzit met een SB stuur kan ik de buddy aan laten passen aan de rij/race positie20240123_133711.jpg20240125_112353.jpg20240125_134047.jpg
 
Links wil je eigenlijk toch wat ruimte voor de uitlaat dus dat is altijd even puzzelen maar uiteindelijk komt het wel weer goed. 20240125_150328.jpg20240125_153627.jpg20240125_163559.jpg
 
20240130_133336.jpg Vette bende, Eerst maar wat schoonmaken om te zien waar wat komt20240130_153753.jpgDe set links gemonteerd . Stang tussen lever en pedaal moest wel verlengt maar dat is ook gelukt. Staat ook in race schakeling nu. Heb alle bevestigingen alleen met een hechtlas nu maar als alles klopt en weer uit elkaar gaat las ik het af. Ten opzicht van het origineel ben ik 5 cm naar achter en 5 cm omhoog gegaan.
 

Bijlagen

  • 20240130_153800.jpg
    20240130_153800.jpg
    512 KB · Weergaven: 0
Ja, dat blok zal niet door alle commissies goedgekeurd worden maar het zat er al onder en heeft toch een kleine 20 pk meer dan het origineel volgens mij. Echt wedstrijdrijden ga ik niet doen, meer voor de fun wat vrij sessies. Ik heb inmiddels een vork van een SRAD 600 en die zijn ook instelbaar.
Slabby blok is zeker sneller (en wat lichter) als het originele :Y
Heb je genoeg lengte met de SRAD vork?

Lekker bezig, rearsetjes staan ook goed :t
 
Slabby blok is zeker sneller (en wat lichter) als het originele :Y
Heb je genoeg lengte met de SRAD vork?

Lekker bezig, rearsetjes staan ook goed
Thanks:)
Ik had eerst een vork van een 600 Bandit, die was 3 cm korter dan het origineel en niet instelbaar. Een kennis bouwt momenteel ook een GSX 750 EES om en die kwam ook al met de optie voor de RSU vork van een GSXR, schijnt een beproefd concept te zijn want die van hem past 1op1 en vaker met succes toegepast. Deze is ook 5 cm korter dan het origineel (zal dus wel kunnen met het vrijlopen van de uitlaaatbochten met max inveren) .
Volgens mij niet erg want de balhoofdhoek staat behoorlijk onderuit. Dus in mijn geval ga ik voor de vork van de SRAD, makkelijker te krijgen en toch dikkere poten. Origineel 37 mm naar nu 45 mm uit mijn hoofd.
 
Ik had al wat wielen verzamelt voor dit project, nu nog kijken of er wat bruikbaars bij zit.

Maar nu eerst20240127_120114.jpg verder met de voorvork
 
De balhoofdpen van de Bandit was 2 cm langer. Dus die heb ik ingekort maar op het moment dat dit klaar was had ik al de vork van de SRAD gescoord20240127_131925.jpg

20240203_122844.jpg

Het T stuk van de SRAD past vwb de lengte prima, ondertse lager is hetzelfde als ori maar het bovenste lager is groter vwb de binnen diameter.
Opgemeten en gelukkig is het een bestaande maat voor een kegellager. Dus deze besteld.


Ik had al een fatbar en risers uit Ali land. Vaker gebruikt en geen gedoe mee dus we proberen het met dit setje. Risers moesten aangepast want aan de onderkant zat een halve cirkel als verloop van 22 naar 28 mm maar die kan je er zo afzagen.
 
Aftekenen en boren. Voor de achterste bouten van de risers moet ik aan de onderkant van de kroonplaat nog 2 busjes maken maar nu als eerste set up even met ringen vastgezet en het stuur staat er goed op zo dacht ik.
 

Bijlagen

  • 20240203_125225.jpg
    20240203_125225.jpg
    504,7 KB · Weergaven: 0
  • 20240203_125531.jpg
    20240203_125531.jpg
    512,9 KB · Weergaven: 0
  • 20240203_132714.jpg
    20240203_132714.jpg
    695,8 KB · Weergaven: 0
  • 20240203_133231.jpg
    20240203_133231.jpg
    451,4 KB · Weergaven: 0
Mooie bijkomstigheid is dat mijn eerder gekochte voorwiel 1 op 1 past in de SRAD vork. Ik wil achter en voor rechte spaken want dit vind ik mooier dan die kromme. Nu kan ik ook schijven bestellen en de Tociko 4 zuiger remklauwen reviseren en dan is dat klaar om te monteren.
 

Bijlagen

  • 20240204_150135.jpg
    20240204_150135.jpg
    581,5 KB · Weergaven: 0
Nu ik zover ben met de voorkant eerst maar eens naar de achterkant kijken hoe we er een dikker achterbrug in gaan monteren.
Van Suzuki had ik al een brug van een TL 1000 R, deze vind ik mooi vanwege de onderbrace. Helaas heeft die TL een veersysteem wat weer afwijkt van de meest gangbare constructie met linksysteem. Dus om de snelheid in de bouw te houden kies ik voor de brug van een GSXR 750 W uit 94'. Deze heeft de brace aan de bovenkant. Minder mooi maar daar hoef ik niets aan te verlassen. Ik kan wel alu lassen maar mijn machine is voor dit soort dingen te licht. De lengte komt redelijk overeen met het origineel, 60 cm tussen scharnierpunt en achteras. Komt goed uit, want de lijn van de motor moet wel hetzelfde blijven.
 

Bijlagen

  • 20240204_151644.jpg
    20240204_151644.jpg
    500 KB · Weergaven: 0
Het Full Floater systeem is voor mij redelijk complex, met schetsplaten, tussenbus, schommelarn enz. Ben opgegroeid met twin schokkers dus alles met een monoveer lijkt mij al moeilijk:P

Eerst maar alles er onderuit en eens zien of de andere achterbrug er zo tussen past. Lijkt in de buurt te komen want met de rolmaat lijkt alles 20 cm.
 

Bijlagen

  • 20240204_151911.jpg
    20240204_151911.jpg
    370,8 KB · Weergaven: 0
Het Full Floater systeem is voor mij redelijk complex, met schetsplaten, tussenbus, schommelarn enz. Ben opgegroeid met twin schokkers dus alles met een monoveer lijkt mij al moeilijk:P

Eerst maar alles er onderuit en eens zien of de andere achterbrug er zo tussen past. Lijkt in de buurt te komen want met de rolmaat lijkt alles 20 cm.
20240208_172319.jpg
 
Natuurlijk is de nieuwe brug 7 mm breder dan het origineel. Ook de diameter van het scharnierpunt met de naald lagers is veel groter.
Ik zag dat er ruimte is om de naaldlagers wat meer naar binnen te persen dus vanwege de kwetsbaarheid van de naaldlager toch maar even op mijn bakplaatje gelegd om wat temperatuur in het aluminium te brengen.

Gelukt.. Beide lagers 3,5 mm naar binnen geperst zonder beschadiging.20240210_121954.jpg20240210_122120.jpg
 
Leest lekker weg dit zo bij de koffie pap! Ben benieuwd naar de kleuren. Dat stuur valt erg in de smaak hier. Heel erg mooi.
Hee jongen, Leuk dat je dit leest. :) Ja, de kleur is ook altijd een puzzel. Wil vwb de belijning wel origineel maar bv het blauw mag voor mij wel wat donkerder. Frame kleur is ook lastig. Kan zwart en dan achterbrug en voorvork ook zwart, wielen zwart hoogglans. Of frame zilvergrijs, achterbrug alu en voorvork zwart zoals het origineel en wielen wit of goud. Eerst maar zorgen dat de techniek klopt..:P
 
20240210_132140.jpg20240210_145213.jpg20240210_150451.jpg


Met de dremel de 3,5 mm per kant eraf geslepen. Het zal niet helemaal 100% recht zijn maar dat is geen probleem want de binnenbussen bepalen uiteindelijk de afstand en de passing tussen het frame. Volgende puzzel wordt nu de aanpassing tussen de daimeter van de oude en nieuwe bussen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan