Veren, waar te krijgen?

johanv

MF veteraan
1 mrt 2003
1.130
12
Voor mijn fast-ace achterschokdemper ben ik op zoek naar een nieuwe veer met de volgende specs:

Lengte: 128mm (+-10%)
Binnendiameter: 40mm
Veerconstante: 200 N/mm tot 300 N/mm

Ik heb een veertje besteld van 75mm lang bij http://www.federnshop.com/default.aspx maar deze bleek een te kleine binnendiameter te hebben, en ze hebben verder niks wat voor mij geschikt zou zijn. Heeft iemand een adresje waar ik (als particulier) een veer kan bestellen? (liefst geen WP, technoflex enzo)

Fast ace:
w1el9g.jpg


Gutekunst veer:
ipo8qh.jpg
 
Laatst bewerkt:
A-merken mag op zich wel, maar een gewone veer zonder merkje er op is al snel 70 euro goedkoper.

Ik heb nu een veer van 175 n/mm, en die is te slap. Vandaar dat ik een nieuwe veer zoek die stijver is.
 
Laatst bewerkt:
Kibbe bedankt. Ik heb ff de site bekeken, maar die is een beetje vreemd en kon er geen catalogus vinden. Ik zal ze es mailen.

Misschien een betere vraag: Heeft iemand enig idee hoe ik bepaal welke veer ik nodig heb? In principe gok ik nu maar wat. Ik kan wel een tekeningetje maken met armen en krachten, maar ik zou niet weten hoe ik bepaal hoeveel de veer in moet veren en met welke krachten ik rekening moet houden.
 
Kibbe bedankt. Ik heb ff de site bekeken, maar die is een beetje vreemd en kon er geen catalogus vinden. Ik zal ze es mailen.

Misschien een betere vraag: Heeft iemand enig idee hoe ik bepaal welke veer ik nodig heb? In principe gok ik nu maar wat. Ik kan wel een tekeningetje maken met armen en krachten, maar ik zou niet weten hoe ik bepaal hoeveel de veer in moet veren en met welke krachten ik rekening moet houden.
Die indruk kreeg ik al een beetje. Niet dat ik er verstand van heb, maar 300 N/mm is echt absurd veel. Pak eens een willekeurige motor met een veer van 12 centimeter, ga op de buddy zitten met je pakweg 80 kg aan gewicht, en kijk hoeveel hij inveert. 2 centimeter minstens. Dat is 800 N per 20 mm, is 40 N/mm.
Dan kom je er ineens achter dat die 'federnshop' ook een stuk dichter in de buurt komt qua veerconstanten.

Maargoed, tot zover deze weg. Ik sluit me aan bij bovenstaande posters: zoek een specialist!
 
Kibbe bedankt. Ik heb ff de site bekeken, maar die is een beetje vreemd en kon er geen catalogus vinden. Ik zal ze es mailen.

Misschien een betere vraag: Heeft iemand enig idee hoe ik bepaal welke veer ik nodig heb? In principe gok ik nu maar wat. Ik kan wel een tekeningetje maken met armen en krachten, maar ik zou niet weten hoe ik bepaal hoeveel de veer in moet veren en met welke krachten ik rekening moet houden.
Kijk hier eens, je kan zelfs een veer berekenen
http://www.alcomex.nl/index.html
 
Die indruk kreeg ik al een beetje. Niet dat ik er verstand van heb, maar 300 N/mm is echt absurd veel. Pak eens een willekeurige motor met een veer van 12 centimeter, ga op de buddy zitten met je pakweg 80 kg aan gewicht, en kijk hoeveel hij inveert. 2 centimeter minstens. Dat is 800 N per 20 mm, is 40 N/mm.
Dan kom je er ineens achter dat die 'federnshop' ook een stuk dichter in de buurt komt qua veerconstanten.

Maargoed, tot zover deze weg. Ik sluit me aan bij bovenstaande posters: zoek een specialist!
Dat is iets te kort door de bocht. Er zitten namelijk nog een paar armen (achterbrug en subframe) en een hevelsysteem tussen.

Ik heb nog nooit uitgerekend / gelezen wat de verhoudingen zijn van een hevelsysteem, maar die 40 N/mm is in ieder geval veel te weinig.
 
A-merken mag op zich wel, maar een gewone veer zonder merkje er op is al snel 70 euro goedkoper.


Misschien een betere vraag: Heeft iemand enig idee hoe ik bepaal welke veer ik nodig heb? In principe gok ik nu maar wat. Ik kan wel een tekeningetje maken met armen en krachten, maar ik zou niet weten hoe ik bepaal hoeveel de veer in moet veren en met welke krachten ik rekening moet houden.


beetje dom misschien, maar voor die 70 euro heb je wel gewoon in 1 keer de veer die je nodig hebt.
ik gok een beetje komt in mijn ogen niet echt handig over.
 
Terug
Bovenaan Onderaan