Wat er bij de meeste verhogingssetjes (voor achter) gebeurd is dat het aangrijpingspunt voor de veer/schokbreken wordt verplaatst. De schokbreker blijft dus gehandhaafd, maar de achterkant van de motor komt hoger te staan. Dit vergroot inderdaad de grondspeling (stepjes zitten bij een sportieve motor redelijk naar achteren), maar zorgt er ook voor dat de motor (het frame) naar voren gaat hellen. Dit is over het algemeen geen ongewenste situatie omdat het lijdt tot een wat racier stuurkaraker.
Omdat het frame naar voren gaat hellen, wordt de balhoofdhoek minder. De voorvork komt dus steiler te staan. Hoe steiler deze is, hoe \"nerveuzer\" het stuurkarakter (vergelijk een custom maar met ene racer). Daarnaast komt het gewicht van de motor en berijder meer naar voren, waardoor het percentage gewicht op het voorwiel toeneemt (bijv. 55% ipv 50%, bij customs ligt het meeste gewicht op de achterband), ook dit zorgt voor een meet overstuurd karakter (de motor valt de bocht in, bochten worden korter dan eerst aangesneden). Vraag is of dit gewenst is, het vraagt nl. om meer controle van de berijder en een vastere hand, een stuurdemper kan dan uitkomst bieden.