• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Verhuizen naar München, wat nu met mijn Duc?

Kesco

MF'er
Lid geworden
18 aug 2010
Waarderingsscore
0
Ik verhuis binnen enkele maanden naar München voor mijn werk. Ik blijf daar onbepaalde tijd (lees jaren) dus ik wil natuurlijk graag mijn Ducati Monster meenemen:)

Hoe zit het met importeren? Ik krijg een verblijfsvergunning en behoud mijn Nederlandse paspoort. (ik werk voor een NL bouwbedrijf).
Moet ik hem dan überhaupt importeren of kan ik gewoon blijven rijden met een NL kenteken?

Misschien heeft een van jullie hier ervaring of kennis van zaken van?! :W

je kan alleen rijden met een nederlands kenteken als je hier nog een adres hebt waar je ingeschreven staat. dat wordt dus of exporteren of het ding verkopen en daar wat anders kopen met een duitse plaat. de niet legale optie is de motor overschrijven op naam van je vader of zo en hem de belasting vergoeden. je loopt dan echter wel de kans dat je zowel hier als daar wegenbelasting moet betalen als je gepakt wordt.

Het lijkt me niet echt een probleem om die motor op duits kenteken te zetten toch?

[TOPIC=374167/]Emigreren naar Duitsland - verzekering/belasting motor?[/TOPIC]

Een gewone Duc zonder al te veel poespas krijg je fluitend door de TÜV.
Gewoon meenemen dus. En als je 'm zelf naar München rijdt, stop dan bij de RDW in Venlo en laat 'm uitvoeren. Vraag dan meteen een export kenteken en rijden maar ! Wel even met je verzekering overleggen. Gaat 'ie op de aanhanger dan is dat niet nodig.
Vraag bij de TÜV in München na of je een afspraak moet maken voor een importkeuring. Ik hoefde 2 jaar geleden in Altenkirchen geen afspraak te maken, kon er zo heen. Zorg wel dat je een Kurzzeitkennzeichen krijgt. Dat haal je op de Zulassungsstelle. Anders mag je de weg niet op (Ga je wederom met de aanhanger dan is het niet nodig). Voor het aanvragen van een (Kurzzeit-)kenteken heb je een eVB nummer van de verzekering nodig.

Het klinkt allemaal redelijk ingewikkeld maar het stelt echt nix voor. Ik heb een auto en een motor ingevoerd, beide verkocht danwel ingeruild en weer twee voertuigen aangemeld.

Met dat op iemand anders naam overzetten zou ik niet doen.

Overigens krijg je geen verblijfsvergunning. Je krijgt bij het Einwohnermeldeamt een bewijs dat je ingeschreven bent. Zolang je geen auto of motor op naam hebt staan kun je het beste een kopie van dat dokument meenemen.

Vergeleken met de Nederlandse verzekeringen is een motor in Duitsland trouwens best prijzig...
Houd daar rekening mee!

Vergeleken met de Nederlandse verzekeringen is een motor in Duitsland trouwens best prijzig...
Houd daar rekening mee!

:?
Ik betaal voor mijn Duc 900 SL in Dld ongeveer evenveel als ik vóór emigratie in Nl voor diezelfde motor betaalde.
Zal afhankelijk zijn van vermogen, maar dat kan bij een Monster nog veel kanten op. Staat niet in de OP.

Wegenbelasting was destijds (2007) ook ongeveer evenveel. In Nl inmiddels behoorlijk gestegen, in Dld niet ;)

Laatst bewerkt:
En als je een seizoenskenteken neemt ben je nóg goedkoper uit.
We blijven tenslotte Hollanders Niederländer :+

Laatst bewerkt:
je kan alleen rijden met een nederlands kenteken als je hier nog een adres hebt waar je ingeschreven staat. dat wordt dus of exporteren of het ding verkopen en daar wat anders kopen met een duitse plaat. de niet legale optie is de motor overschrijven op naam van je vader of zo en hem de belasting vergoeden. je loopt dan echter wel de kans dat je zowel hier als daar wegenbelasting moet betalen als je gepakt wordt.

Ik meen me te herrineren dat Duitsland WEL een eerlijk systeem heeft voor de wegenbelasting (dan wel niet voor motoren, dat terzijde), die is namelijk inclusief in de bezine, maar ik kan me vergissen....

Ik meen me te herrineren dat Duitsland WEL een eerlijk systeem heeft voor de wegenbelasting (dan wel niet voor motoren, dat terzijde), die is namelijk inclusief in de bezine, maar ik kan me vergissen....

De wegenbelasting aldaar is afhankelijk van motorvermogen.
Een groter motorvermogen zuipt meer in de regel dus eigenlijk heb je gelijk ;)

Vergeet de TüV niet, mocht je een zwaar verbouwde monster hebben. Als alleen de ventieldopjes nog origineel zijn, dan kom je van zelf wel ergens een strenge Beier tegen.
Want München ligt in Beieren en nee, dat zijn echt geen Duitsers.
(ben voor mijn werk regelmatig in Duitsland en kan met Duitsers prima overweg maar met die stugge Beiers, ehm, niet.)

De wegenbelasting aldaar is afhankelijk van motorvermogen.
Een groter motorvermogen zuipt meer in de regel dus eigenlijk heb je gelijk ;)

De wegenbelasting is afhankelijk van de cilinderinhoud: je betaalt per 100cc. Daarnaast is het tarief per 100cc nog afhankelijk van de milieu-categorie, waar het voertuig onder valt (dit is meer van toepassing voor auto´s).

Voor de verzekeringspremie is echter wel het vermogen van de motor en het aantal schadevrije jaren belangrijk. Hier kun je misschien van jouw huidige verzekering een desbetreffende bevestiging aanvragen; dan worden de schadevrije jaren uit NL mee gerekend.
Invoeren aan zich is geen probleem.

Een voorbeeldje:
Gsxr 750 2001 kost voor mij in Nederland zo'n 300 euro per jaar, in Duitsland had ik op zo'n 1000 euro gezeten, voor mij toch wel een forse verhoging! Hoe het zit met lagere vermogens weet ik niet, maar bovenstaand is mijn ervaring..!

@RamBal : als ik mijn GSA het hele jaar aanmeldt kost me dat €560,- Voll-Kasko.
Omdat ik een seizoenskenteken heb (04-10) betaal ik €325,-.
Valt wel mee dus.

Goede tip van Kleine Hexe. Zorg dat je een bevestiging van je schadevrije jaren krijgt ! Geef duidelijk aan dat het voor een Duitse verzekeraar is.

Terug
Bovenaan Onderaan