• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Verkeersbordenvrij

MotoFoetsie

MF veteraan
Lid geworden
9 okt 2004
Waarderingsscore
0
Zie ik zojuist op TV een item over een experiment in Drachten waarbij ze zo goed als alle verkeersborden van straat verwijderd hebben, het schijnt dat er dan met meer fatsoen en veiliger gereden wordt.
Er is al belangstelling uit 't buitenland.
Het idee is afkomstig van ene Mondeman?, maar zoeken mbv Google had geen resultaat.
Wie rijdt er wel eens in Drachten en is bekend met dit initiatief?

Zie ik zojuist op TV een item over een experiment in Drachten waarbij ze zo goed als alle verkeersborden van straat verwijderd hebben, het schijnt dat er dan met meer fatsoen en veiliger gereden wordt.
Het idee is afkomstig van ene Mondeman?, maar zoeken mbv Google had geen resultaat.

Ik zal een maat van me ff vragen die woont er namelijk !!

whaa... ook die ronde met een zo'n rode rand en een nikszeggend getal erin *O*

Leuk idee. Maar hoe wil je dan repressief optreden tegen notoire overtreders? Kunnen altijd het ontbreken van verkeersborden aandragen. Wordt een soort vrijwaarzone aldus. :X

whaa... ook die ronde met een zo'n rode rand en een nikszeggend getal erin *O*
Maakt niets uit, want tussen de plaatsnaambordjes geldt zowiezo al een maximum snelheid van 50 kmh ;)
Leuk idee. Maar hoe wil je dan repressief optreden tegen notoire overtreders? Kunnen altijd het ontbreken van verkeersborden aandragen. Wordt een soort vrijwaarzone aldus. :X
Ook zonder verkeerstekens gelden er al verkeersregels, borden benadrukken meestal alleen de afwijkingen op de algemene regels (bijvoorbeeld rechts heeft voorrang vs. voorrangskruising)

een experiment in Drachten waarbij ze zo goed als alle verkeersborden van straat verwijderd hebben, het schijnt dat er dan met meer fatsoen en veiliger gereden wordt.

;)

Het schijnt er toch echt veiliger te zijn geworden.

De mensen blijken er te beschikken over een dosis gezond verstand.

Lekker gevaarlijk. De meeste automobilisten weten niet eens wat de borden betekenen, laat staan dat ze voorrangsregels weten op bijv. een gelijke kruising. Haal vooral alle borden weg... dat kan alleen in een utopia.

Maakt niets uit, want tussen de plaatsnaambordjes geldt zowiezo al een maximum snelheid van 50 kmh ;) Ook zonder verkeerstekens gelden er al verkeersregels, borden benadrukken meestal alleen de afwijkingen op de algemene regels (bijvoorbeeld rechts heeft voorrang vs. voorrangskruising)

eh... dan moet je die zelf nog even weghalen... verkeersbord vrij is verkeersbord vrij...

Zal meneer de veldwachter vast niet intrappen zeker O-)

Lekker gevaarlijk. De meeste automobilisten weten niet eens wat de borden betekenen, laat staan dat ze voorrangsregels weten op bijv. een gelijke kruising. Haal vooral alle borden weg... dat kan alleen in een utopia.

juist op zo'n kruising werd er gefilmd, en het blijkt dat men er voorzichtiger en fatsoenlijker van gaat rijden, en ik kan me daarbij wel iets voorstellen.

Ook zonder verkeerstekens gelden er al verkeersregels, borden benadrukken meestal alleen de afwijkingen op de algemene regels (bijvoorbeeld rechts heeft voorrang vs. voorrangskruising)
Ok. Maar – en nu zie ik het zelden - als ik die mannetje op tv zie die aangehouden worden, roepen ze allen steevast dat ze het (zelf in te vullen...)bord niet gezien hadden. Tuurlijk, zelfs een blinde zag het nog, maar dat terzijde.

Dit experiment is ook al eens in Engeland gedaan. Het ging om een dorp waar een provinciale weg doorheen liep. Toen ze daar alle waarschuwingsborden en zelfs de bijzondere wegbelijning hadden weggehaald, daalde het aantal ongelukken ineens dramatisch! Het bleek dat de bestuurders namelijk zelf uit hun doppen gingen kijken i.p.v. blind vertrouwen op bewegwijzering en belijning.

Zal wel moeilijk zijn om iemand zijn straat te vinden.

:+

;)

Het schijnt er toch echt veiliger te zijn geworden.

Vlak bij m'n werk is een druk kruispunt dat met stoplichten geregeld wordt. Ik sta d'r (met koekblik) 's ochtends ruim 5 minuten te wachten tot ik door kan rijden, en moet dan nog goed uitkijken voor bestuurders die door rood reden. Toen een paar weken geleden de stoplichten niet werkten stroomde het verkeer opeens een stuk sneller door ....

Vlak bij m'n werk is een druk kruispunt dat met stoplichten geregeld wordt. Ik sta d'r (met koekblik) 's ochtends ruim 5 minuten te wachten tot ik door kan rijden, en moet dan nog goed uitkijken voor bestuurders die door rood reden. Toen een paar weken geleden de stoplichten niet werkten stroomde het verkeer opeens een stuk sneller door ....

het zou imo ook handiger zijn wanneer ze bij stoplichten de regel zouden hanteren dat indien je groen licht hebt je je op een voorrangsweg bevindt, zodat je niet verplicht bent te stoppen bij rood wanneer de weg vrij is; je nadert dan gewoon een voorrangsweg.

Dan moet ik maar eens verhuizen naar Drachten, wie gaat er mee _O-

;)

HIer in Heerlen zij ook een paar kruispunten waar al weken de stoplichten uit staan, verkeer stroomt beter door als ooit te voren.

Is te vergelijken met de theorie dat hogere snelheidslimieten veiliger zijn.

Er is al zo'n dorp in Friesland, dat al jarenlang verkeersbordenvrij :? is.
Rij er wel eens door heen...Makkinga.
Moet zeggen dat het idd veel rustiger kijken is in dat dorp, en gewoon alles van rechts heeft voorrang. Wordt bij het binnenkomen van het dorp vermeldt :)

#1 De maximum snelheid binnen de bebouwde kom is trouwens 70km/h.. niet 50.

#2 Ik ken een dorp (langs de A2 bij Boxtel in de buurt) waar ze alle wegen gelijkwaardig hebben gemaakt.
De eerste 12 maanden was het aantal ongevallen vertienvoudigd ten opzichte van het jaar daarvoor.. Nu zitten ze ongeveer op hetzelfde niveau...
Dat werkt dus niet echt.
Waarschijnlijk snappen niet ze niet dat als je iemand niet ziet/kunt zien, of wanneer iemand je geen kans geeft om voorrang te geven dat het alsnog goed mis kan gaan B|

#3 Er zijn al diverse kruisingen als zodanig ingericht, maar dan andersom :Y
Doorgaand verkeer heeft een verkeerslicht, verkeer wat invoegt niet. Nijmegen heeft diverse wegen zo.

#1 De maximum snelheid binnen de bebouwde kom is trouwens 70km/h.. niet 50.
:X Dus de verkeersborden kunnen beter blijven staan.

Moet zeggen dat het idee verkeersbordvrij me wel aanspreekt, laat de mensen maar wat meer nadenken. Wie weet gaan ze nog echt beter opletten ook.

RVV Artikel 20.

Binnen de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden:

a. voor motorvoertuigen 50 km per uur
b. voor bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen uitgerust met een motor 30 km per uur

staat toch echt in mn theorie boek..... B|

:N

Lever jij je roze papiertje maar weer in, want dit is schandalig. :(
Op zich heeft ie wel gelijk... De maximum snelheid is 70. Op grote doorgaande wegen in de bbk zie je dat vaak staan. Maar als er niks aangegeven staat is het natuurlijk 50.

Betekent wel dat al die 30 km zones komen te vervallen... Zonder borden is het daar gewoon weer 50. *D

Er is al zo'n dorp in Friesland, dat al jarenlang verkeersbordenvrij :? is.
Rij er wel eens door heen...Makkinga.
Moet zeggen dat het idd veel rustiger kijken is in dat dorp, en gewoon alles van rechts heeft voorrang. Wordt bij het binnenkomen van het dorp vermeldt :)
Ja hallo... Voor 3 huizen en een kerk heb je ook geen verkeersborden nodig. })

Behalve als je uit één van de zijstraten komt, waarschijnlijk. Dan kom je gewoon de weg niet op zonder die stoplichten.

Terug
Bovenaan Onderaan