Even gepuzzeld met de quotes:
Je realiseert je dat stoplichten gewoon op oranje en dan op rood gaan? Of er nou iemand rijdt of niet. Stoplichten blijven niet net zo lang op groen tot er niemand meer rijdt.
Ik zou vooral kijken naar je eigen houding. Als je op zo'n manier rijdt dat je bij oranje vol in de remmen denkt te moeten (je snapt hopelijk dat dat helemaal niet de bedoeling is van oranje) dan gaat er iets niet goed.
Frustratie wil je al helemaal niet op een motor overigens.
Onverwacht ? Een groen verkeerslicht is een indicatie dat oranje er aan zit te komen
En na groen komt oranje, hoe dan ook. Ook als er een auto of vrachtwagen rijdt, er komt een moment dat de andere rijrichtingen groen mogen krijgen.
Punt 2 is echt gewoon normaal, daar heeft iedere weggebruiker mee te maken en de tijd op oranje springen en op rood springen is voor een motor net zo lang als voor een auto en is erop berekend dat je op tijd kunt stoppen.
Als je bang bent dat degene achter je niet ziet kun je wellicht je positie op de weg wat aanpassen. Niet net rechts van het midden rijden/stilstaan maar net links van het midden. Rij je rechts van het midden dan heb je kans dat degene achter je langs je op kijkt en zich concentreert op de ruimte die hij dan voor zich ziet, waarbij je jezelf net buiten zijn blikveld plaatst. Mensen in het verkeer hebben de neiging de vrije ruimte voor zich op te vullen waardoor de dan dichter op je komen rijden, zeker als ze recht vooruit ruimte zien.
Rij je links van het midden plaats je jezelf recht voor de achter je rijdende bestuurder, je plaatst jezelf midden in zijn blikveld. Degene achter je vind het uitzicht misschien minder mooi, maar ziet je dan wel en zullen minder dicht op je kruipen.
Een aantal stoplichten zijn hier zo geregeld dat ze rood zijn op het moment dat de kont van de 'laatste' auto net over de stopstreep rijdt. Strak afgesteld dus.
Het maakt niet uit of er 3 auto's zijn, of 10. Hij laat ze in principe allemaal door. Uiteraard zal er ook een bovengrens qua auto's of secondes aan zitten. Max 15 auto's/secondes per "cyclus" bijvoorbeeld.
Op zich een heel goed iets, want op deze manier is het niet onnodig lang groen, maar nogal irritant voor mij op de motor kom ik dus achter.
Met onverwacht bedoelde ik meer dat deze stoplichten op bekend terein zijn, dus wanneer ik daar met een auto kom, springen ze niet op oranje.
Weet ik dat zeker? Ja dat weet ik zeker #martsmeets
Over de positie: Sowieso rijd ik over het algemeen links van het midden, al is dat nog niet altijd bumperklever-proof
. Inderdaad helemaal rechts gaan rijden is soms vragen om inhalers.
Maar ik zal een keer een filmpje posten met wat stoplicht-situaties.
Dit kan je melden bij de gemeente(n) waar je regelmatig komt. Actiesnelheid is gemeente afhankelijk maar hier was het binnen enkele dagen bijgesteld.
Wat ook kan is je jiffy even precies op de lus zetten dat wil ook nog wel eens helpen. Tegen je laatste in de rij probleem is niets te doen anders dan melden bij de gemeente.
Even
hier aangeven voor de niet reagerende verkeerslichten.
Zij regelen dan verder met de juiste instanties om het beter af te stellen. Al enkele malen gedaan en enkele weken later, was het geregeld. Je krijgt zelfs feedback terug wanneer ze het hebben afgerond.
Dit laatste niet doen, zo'n boete is 259 euro (per keer). Ik heb er al een paar gehad
Zoals aangegeven; je kunt een melding doen bij MAG. Heb dit bij mij in de omgeving ook een paar keer gedaan en dat werd heel snel opgepikt en verbeterd.
Bij de gemeente/MAG melden zal ik doen en anders (ook) via de link van jou ey-dzeej
Ik las ergens op een forum een tip om een paar sterke magneetjes ergens onder aan je motor te kleven, de meetlus werkt magnetisch, en zou je dan beter moeten "zien". Of het echt werkt, geen idee, maar het is goedkoop te proberen.
Dat stond ook in het lijstje van Motor-Timothy. Wellicht het proberen waard hehe.
Dat van het hard moeten remmen voor oranje/rood heb ik echt bijna nooit last van, en ik woon zelf ook in Helmond. Misschien is mijn beleving van gevaar anders (beter/slechter?).
Wat zij je instructeur er van? Want als je het nu 10 keer per dag mee maakt, moet je er met lessen ook al tegenaan gelopen zijn.
Een andere beleving zou inderdaad kunnen. Ik heb m'n A nog niet zo lang. Ik ben niet echt bang aangelegd qua motorrijden verder, maar wanneer ik een auto op redelijk tempo dichterbij zie komen in de spiegel word ik niet echt heeeel blij natuurlijk.
Met lessen heb ik dit geen enkele keer gehad. Dit komt omdat mijn instructeur bijna altijd met de auto mee ging en de paar keer dat hij zelf met de motor kwam, hebben we het niet gehad.
Lang geleden in Schiedam een verkeerslicht gehad zonder motorlus, alleen een grote lus voor auto's. Bij de politie navraag gedaan welke instantie over de verkeerslichten ging. Die mee gedeeld dat de lus niet op een motor reageerde. Kreeg binnen een week bericht terug dat deze opnieuw ingeregeld was met behulp van een politiemotor. Als hij nog niet op mijn motor zou reageren zou er in de middenberm een paal met een drukknop geplaatst worden.
Schiedam had bijna nergens motorlussen aangelegd.
Zou mooi zijn als ze dat in mijn stad ook zo snel kunnen regelen.
Kan niet zien waar TS woont, maar in mijn vele Km's ondertussen heb ik maar een enkel verkeerslicht gezien wat inderdaad niet reageert op de motor....
Vaak is het dan even wachten (tot wel 15 minuten) tot er een auto achter aansluit.
Je kan een melding maken bij MAG maar dan moet je geloof ik wel het verkeerslichtnummer weten.
's Nachts is dat echter geen optie... en in het begin dus ook maar door rood gereden.
In de eerste 6 maanden van bezit van mijn motor waren de lussen voor het hek/de slagboom bij mij thuis voor het parkeergebeuren niet goed afgesteld. Een winkelwagentje op z'n kant gooien op de lus zag de lus dan weer wel.
Mijn motor nog steeds niet, ook al eens schuin gehouden, met magneten gespeeld en de jiffy (zelfs middenbok) op de lus gezet.
Wat mij uiteindelijk hielp was de motor schuin over de lus zetten, voorwiel linker boven hoek, achterwiel rechter onder hoek (of andersom).
Een enorm geklooi om je afgesloten parkeerplaats op/af te kunnen.... maar het trucje werkt wel (en ook 's nachts als je bij zo'n verkeerslicht staat waar een rood licht flitser bij staat)
Nog een weetjes.
Die "lus" die je vlak voor het verkeerslicht staat is dat handig om op het laatst nog te triggeren....
Maar als je aan komt rijden heb je vaak al 2 van die lange lijnen in de rijrichting... dat is de daadwerkelijke 1e detectielus die het signaal al door geeft, daar overheen rijden (ja is een bitumenstreep) helpt vaak ook (en niet links of helemaal rechts buiten dat "vak" langs)
Ik dacht juist dat (ongeveer) over het midden in de rechthoek rijden de juiste trigger zou zijn, blijkbaar niet. Ik zal de komende tijd proberen om over de lange lijn/kant te rijden. Ik ben benieuwd of het verschil maakt.
Ook probeer ik wat harder te remmen op de detectielus zeg maar.
Schuin over de lus zetten zal ik ook eens uitproberen!
Ik heb over een maandje de rechtzaak van mijn hoger beroep voor zo'n zelfde situatie.
Ik rij altijd snachts naar huis na werk, en dan pakken een paar stoplichten mijn fiets ook niet, zodat ik dagelijks door rood moet.
Ik heb daar toch een prent voor gehad, en uiteraard in bezwaar gegaan.
Over een maandje is de laatste ronde zeg maar, en dat blijkt dus echt een rechtzaak te zijn.
Pff, vervelend. Hoop dat er iets uit te halen valt
Helmond is inderdaad ellende met de motor. Veel verkeerslichten herkennen je niet, sommige zien je pas als je stil staat (detectielus voor het stoplicht, niet het aanrijdstukje er naartoe).
Die bij de grote albert heijn ziet je helemaal niet.
Enige wat je kunt doen is een melding er van maken. Vraag is of ze er wat mee doen.
Of verhuizen naar Eindhoven. Daar is het al een stuk beter geregeld.
Ah! Nou, in ieder geval fijn dat ik niet de enige ben
Ik heb zelf lang stilgestaan bij:
Kasteel-Traverse, rechtsaf naar de Prins Hendriklaan
Engelse weg, linksaf naar de Wethouder van Wellaan
Wilgehoutse straat, rechtdoor naar de Karperlaan
Wethouder Ebbenlaan, rechtsaf naar de Dijksestraat (gaat pas op groen als je stil staat bij de voorste detectielus. Met de auto kun je meteen doorrijden).
Pastoriestraat, rechtsaf naar Veldmaarschalk Montgomerylaan (Eindhoven )
Ben even kwijt waar die andere ook weer precies was.