AVD niet gehaald door putdeksel

KawaRDR

Rookie
29 feb 2024
3
12
Een maand terug ongeveer examen gehad, helaas gezakt. Nu maal ik al weken over de reden: 'Je had eerst het voordeel van de twijfel, maar omdat je over die putdeksel in de bocht reed moet ik je toch teleurstellen'. Het regende deze dag enorm hard, mijn waterdichte kleding had het op de heenweg naar het CBR al begeven en ik was dus flink nat. De rit ging over het algemeen goed, op een auto van links die mij niet voorliet, een hond die me aanviel vanuit de berm en een wat stroeve (maar prima opgeloste) invoeging op de snelweg na. Nu waren we bijna terug bij het CBR en gingen we als laatste nog een industrieterrein op, hier kwam ik uit een bocht en moest meteen de andere in, vanwege de korte tijd, slecht zicht en omdat de put verdiept lag zag ik hem dus niet en voel ik mijn achterwiel erover gaan. Maarja prima gehandeld, niet in paniek geraakt en netjes de bocht afgemaakt. Uiteindelijk toch gezakt, 'je beheerst de motor wel heel goed en anticipeert echt top, dit moet je echt vasthouden' zei de beste man. Mijn instructeur was het er ook totaal niet mee eens, ik ben in essentie gezakt door een fout, die ik ook nog begrijpelijk vind gezien de omstandigheden. Nu heb ik over 2 weken weer een examen en ik ben er een beetje huiverig voor als het CBR zo doet, want het klinkt allemaal als subjectieve onzin. Ik vroeg me af wat jullie mening is en/of jullie nog tips hebben?
 
Dit is een typische lul-reden van het CBR om je te laten zakken. Zullen wel te veel mensen geslaagd zijn die dag en een bepaald % moet zakken.
Niet iedereen kan natuurlijk slagen op een dag; anders gaat ook de geloofwaardigheid van die examinatoren de prullenbak in.

Je er niets aan aantrekken en niet teveel gaan focussen op putdeksels nu.
Gewoon doen wat je geleerd is; probeer ze te vermijden als het kan. Als het niet kan; rijd er dan overheen.

De volgende keer slaag je wel.
 
1 tip, niet te lang mee zitten gewoon opstappen en de volgende foutloos:t

Bij mij gleed bij afrijden jaren geleden ook achterwiel weg maar ik hield hem nog, de examinator zei hakken over de sloot en broek is nat, waarop ik zei die broek drogen we wel:+
 
Je bent zelf al tot de conclusie gekomen dat het een loterij is. Zoek in dit geval dus vooral niet de fout bij jezelf.

Ik maak nog elke dag fouten tijdens het rijden. Zoals je al hebt aangegeven ben je goed in staat om kalm te blijven en jezelf te herpakken na een verkeerde inschatting of onvoorziene situatie. Je komt er wel.

Heel veel succes met je examen en heel veel plezier met motorrijden. Je bent er bijna!
 
Zeker niet over in zitten!
Ik heb er ook zo één gehad, tractor inhalen wat de examinator niet vond kunnen omdat hij niet 'mee' kon.
Mijn reactie daar op dat ik toch moest rijden alsof hij er niet bij was vond de beste man bijdehand... niks tegen in te brengen.

Hoe anders waar ik met mijn AVB de noodstop tot 2 keer toen enkel op het voorwiel voltooide en de examinator in z'n broek piste van het lachen en ik het nog 3 keer moest laten zien puur voor de stoppies. (Die had ik geoefende op de brommer vroegah)

Oftewel, ligt aan de dag en de man, niet over inzitten je ga gewoon weer lekker rijden en dan zal je zien dat je met vlag en wimpel slaagt.
Alvast succes!
 
AVB was leuk ja, was meer een "nummertje" afwerken als iets anders.

Examinator vroeg zich af hoe de fuck ik dit ging doen op een voor mij heel opvallend te kleine motor.

" hopen op het beste ! " en niet op m'n bek gaan zoals met oefenen :)


Was blijkbaar t goeie antwoord


Oh, als laatste moest ik de motor "inparkeren" ... niet omdat het moest, maar hij wou zien of ik nou wel of niet
die CB onder m'n arm nam en hem zo in het vak zet.

Tot zijn teleurstelling, en de blijdschap van mijn rug.. hem em er maar in gerold :)
 
Is dit typisch Nederlands of is het in België ook loterij? Wil in het najaar trapje hoger dan de 125cc die ik nu met mijn autorijbewijs rij. Destijds, ondertussen al 20 jaar terug in de tijd, waren zo'n praktijken er niet toen ik voor autorijbewijs ging, toch niet zo ervaren.
 
Geen idee of het daar een loterij is..

Vind het probleem dat het altijd van die onmeetbare / vage dingen zijn waar mensen op zakken.
Er is niet een checklist die ze bijhouden met punten.. en daar de blunders bij elkaar tellen om vervolgens tot een resultaat te komen.

Bijv niet voorrang verlenen, iemand eens hinderen en verkeerd voorsorteren zijn logische dingen. En dat dan te vaak doen is zakken.
 
Is dit typisch Nederlands of is het in België ook loterij? Wil in het najaar trapje hoger dan de 125cc die ik nu met mijn autorijbewijs rij. Destijds, ondertussen al 20 jaar terug in de tijd, waren zo'n praktijken er niet toen ik voor autorijbewijs ging, toch niet zo ervaren.

Het is iets subjectiefs dus er zal altijd een waan van partijdigheid rond hangen. De manoeuvres die je eerst in BE moet afleggen zijn wel echt helemaal duidelijk omschreven, dus daar is geen enkele twijfel over. Afstanden, snelheden, tijd etc. wordt gewoon gemeten dus geen enkele discussie over mogelijk.

De rit op de weg is wel subjectief, maar moet zeggen dat ikzelf de examinator heel redelijk en aangenaam vond. Voelde aan als een gewoon ritje op de weg, met dan wat instructies via oortje.

Wat ik wel nooit begrepen heb is waarom in NL de examinator in een auto rijdt. Hier is dat voor zover ik weet altijd op de motor.
 
Wat ik wel nooit begrepen heb is waarom in NL de examinator in een auto rijdt. Hier is dat voor zover ik weet altijd op de motor.

Heeft mijn examinator mij ooit verteld.
Die zat ook in een volg auto, maar liet mijn instructeur rijden, dan kon hij beter op mij letten en hoefde hij niet op het verkeer te letten.
 
Mijn eerste manoeuvers examen was ik gefaald omdat ik mijn noodstop startte bij 48km/h in plaats van de nodige 50kmh. Mijn tweede gefaald omdat ik 1 seconde te snel was bij het stapvoets rijden (ik ging een seconde te vroeg over de lijn). En dan mijn eerste openbare weg examen gefaald omdat ik tijdens het afdraaien (was een scherpe 90 graden bocht) de midden lijn zou aangetikt hebben met mijn wiel.

Ik was volledig in mijn eigen rij vak, maar hij beweerd dat ik de lijn aan tikte, ok dan.

Ze zoeken volgens mij eender welke reden om je opnieuw te laten komen.

Uiteindelijk geslaagd met een zo goed als perfect examen en de examinator die ik toen had was de eerste die een gewone mens/motor rijder leek die me niet op elk klein puntje probeerde te pakken.
 
Mijn eerste manoeuvers examen was ik gefaald omdat ik mijn noodstop startte bij 48km/h in plaats van de nodige 50kmh. Mijn tweede gefaald omdat ik 1 seconde te snel was bij het stapvoets rijden (ik ging een seconde te vroeg over de lijn). En dan mijn eerste openbare weg examen gefaald omdat ik tijdens het afdraaien (was een scherpe 90 graden bocht) de midden lijn zou aangetikt hebben met mijn wiel.

Ik was volledig in mijn eigen rij vak, maar hij beweerd dat ik de lijn aan tikte, ok dan.

Ze zoeken volgens mij eender welke reden om je opnieuw te laten komen.

Uiteindelijk geslaagd met een zo goed als perfect examen en de examinator die ik toen had was de eerste die een gewone mens/motor rijder leek die me niet op elk klein puntje probeerde te pakken.

In België neem ik aan? Want je spreekt over 48km/u en het timen van die stapvoets rijden proef.
Weet niet hoe lang het geleden was bij jou maar bij de uitwijkoefening en noodstop krijg je een voorbehoud als je tussen die 45-49km/u aantikt, maar je bent dan wel nog geslaagd.
Ik had exact 45km/u bij de uitwijk maar was dus toch geslaagd (met de hakken over de sloot zoals de examinator zei haha).
 
In 1981 was het...................





ik ben het vergeten..... _O-
Weet het nog heel goed
Examen zelf aanvragen, lesplaatje op de kentekenplaat plakken en gassen maar, theorie doen en afrijden op eigen motor.
Kostte mij welgeteld 40 keiharde Hollandse Florijnen!
Examinator kon mij niet volgen met z'n 4-wieler, dus verder op ergens gewacht op die sukkel en weer door.
Geslaagd meneer, gefeliciteerd :)
 
Dit is een typische lul-reden van het CBR om je te laten zakken. Zullen wel te veel mensen geslaagd zijn die dag en een bepaald % moet zakken.
Niet iedereen kan natuurlijk slagen op een dag; anders gaat ook de geloofwaardigheid van die examinatoren de prullenbak in.

Je er niets aan aantrekken en niet teveel gaan focussen op putdeksels nu.
Gewoon doen wat je geleerd is; probeer ze te vermijden als het kan. Als het niet kan; rijd er dan overheen.

De volgende keer slaag je wel.
Grootse onzin, examinatoren willen het liefste gewoon mensen kunnen feliciteren.

Maar ze hebben wel criteria waar ze zich aan moeten houden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan