Examen avd

Over foutjes tijdens het examen; 70 in de 50… dat bord met die zwarte cijfers is geen voetbaluitslag! Zelf niet doorgehad, en in hetzelfde examen: na van de snelweg afkomen de doorgaande weg bekijken constateren dat er niks aankomt, en niet stilstaan voor het stopbord; ik zag dat je goed hebt gekeken, maar dat bord staat er niet voor niks. Gefeliciteerd, je bent geslaagd!
 
Over foutjes tijdens het examen; 70 in de 50… dat bord met die zwarte cijfers is geen voetbaluitslag! Zelf niet doorgehad, en in hetzelfde examen: na van de snelweg afkomen de doorgaande weg bekijken constateren dat er niks aankomt, en niet stilstaan voor het stopbord; ik zag dat je goed hebt gekeken, maar dat bord staat er niet voor niks. Gefeliciteerd, je bent geslaagd!
Wauw haha wat tof gefeliciteerd ook!!
 
Soms is het ook gewoon pech hebben. Als er te veel mensen geslaagd zijn die dag dan moeten er ook een paar zakken. Iets met percentages van het CBR etc. Je kan dan nog zo goed rijden; ze pakken dan elk klein mierenneuker ding aan om je te laten zakken. Als iedereen slaagt dan komt immers die examinator ook niet meer geloofwaardig over.

Of je krijgt een algemene reden als "niet vlot genoeg, niet voldoende gekeken" Waarbij het totaal natte vinger werk is vanuit de examinator.
Een reden als bijna een bejaarde met een rollator omver rijden op een zebrapad is bijv. wel een goede reden.

Is kut; maar volgende keer beter. En dan slaag je wel 👍
Dit broodje aap gelooft men nog steeds?

Of was je sarcastisch? :P
 
Nee is niet sarcastisch.

Heb het van een oude rijinstructeur gehoord. Hij had altijd wel wat examens die zakte om onzinredenen. Redenen die niet te controleren zijn zoals "Kijkt niet genoeg" .. of "Niet vlot genoeg". De instructeur vond het prima gaan; maar de examinator schijnbaar niet.

Als je geen voorrang verleent / niet stopt bij stopbord / een oma half van haar rollator afstoot dan snap ik het wel.
 
Proficiat aan alle geslaagden in ieder geval! Nu weer de baan op en dan leer je pas écht rijden. Geniet ervan.


Nee is niet sarcastisch.

Heb het van een oude rijinstructeur gehoord. Hij had altijd wel wat examens die zakte om onzinredenen. Redenen die niet te controleren zijn zoals "Kijkt niet genoeg" .. of "Niet vlot genoeg". De instructeur vond het prima gaan; maar de examinator schijnbaar niet.

Als je geen voorrang verleent / niet stopt bij stopbord / een oma half van haar rollator afstoot dan snap ik het wel.

Hier sterk bevriend met een examinator die zowel examen B als A dagelijks aflegt en zelf al meermaals interne keuken kunnen bewonderen. Nu kan ik niet voor NL spreken maar wel voor België. Elke examinator wordt regelmatig aangesproken en gecontroleerd op hun 'slaagpercentage'. Als het percentage te laag ligt dan polsen ze even of hij niet te streng is dus controle waarop hij juist kandidaten afkeurt en of hij echt het geheel bekijkt of zich eerder op de negatieve punten gaat concentreren die op het lijstje staan. Als het percentage te hoog ligt dan bekijken ze inderdaad of hij wel correct de regels toepast en niet te laks is qua fouten. Kan je wel zeggen dat er nimmer of nooit gezegd wordt dat ze meer personen moeten laten slagen of zakken naargelang het percentage. Ook bij examinatoren waarbij het slaagpercentage niet verontrustend is wordt er regelmatig een routine controle gedaan. Ze hebben er dus absoluut geen baat bij om statistisch mensen te gaan laten zakken want ze krijgen sowieso die controle op hun dak, dit bovenop de vele functioneringsgesprekken. Echt geen 'leuke' job om eerlijk te zijn want je moet je constant liggen verantwoorden zelfs al was de klant tevreden.

Redenen zoals de kandidaat rijdt niet defensief of vlot genoeg zijn perfect te controleren en hier wordt ook effectief op gecontroleerd. Dit wordt ook door de examinator in zijn rapport gestaafd met voorbeelden van tijdens het examen. Zeker bij het motorrijden is dit wel een ding daar deze 'mobieler' zijn dan een wagen. Ze zoeken een mooie middle-of-the-road bij motorrijders daar ze hierna zelfstandig moeten gaan deelnemen in het verkeer en kwetsbaarder zijn dan andere weggebruikers. Ook 'te defensief' rijden kan nefast zijn voor hun veiligheid.

Dus ja, wat mij betreft broodje aap en een instructeur die het niet kon hebben dat sommige kandidaten niet meteen slagen. Immers slechte reclame voor hun winkel. :$
 
Proficiat aan alle geslaagden in ieder geval! Nu weer de baan op en dan leer je pas écht rijden. Geniet ervan.




Hier sterk bevriend met een examinator die zowel examen B als A dagelijks aflegt en zelf al meermaals interne keuken kunnen bewonderen. Nu kan ik niet voor NL spreken maar wel voor België. Elke examinator wordt regelmatig aangesproken en gecontroleerd op hun 'slaagpercentage'. Als het percentage te laag ligt dan polsen ze even of hij niet te streng is dus controle waarop hij juist kandidaten afkeurt en of hij echt het geheel bekijkt of zich eerder op de negatieve punten gaat concentreren die op het lijstje staan. Als het percentage te hoog ligt dan bekijken ze inderdaad of hij wel correct de regels toepast en niet te laks is qua fouten. Kan je wel zeggen dat er nimmer of nooit gezegd wordt dat ze meer personen moeten laten slagen of zakken naargelang het percentage. Ook bij examinatoren waarbij het slaagpercentage niet verontrustend is wordt er regelmatig een routine controle gedaan. Ze hebben er dus absoluut geen baat bij om statistisch mensen te gaan laten zakken want ze krijgen sowieso die controle op hun dak, dit bovenop de vele functioneringsgesprekken. Echt geen 'leuke' job om eerlijk te zijn want je moet je constant liggen verantwoorden zelfs al was de klant tevreden.

Redenen zoals de kandidaat rijdt niet defensief of vlot genoeg zijn perfect te controleren en hier wordt ook effectief op gecontroleerd. Dit wordt ook door de examinator in zijn rapport gestaafd met voorbeelden van tijdens het examen. Zeker bij het motorrijden is dit wel een ding daar deze 'mobieler' zijn dan een wagen. Ze zoeken een mooie middle-of-the-road bij motorrijders daar ze hierna zelfstandig moeten gaan deelnemen in het verkeer en kwetsbaarder zijn dan andere weggebruikers. Ook 'te defensief' rijden kan nefast zijn voor hun veiligheid.

Dus ja, wat mij betreft broodje aap en een instructeur die het niet kon hebben dat sommige kandidaten niet meteen slagen. Immers slechte reclame voor hun winkel. :$

Ik moet het examen openbare weg binnenkort afleggen in Geel, jouw uitleg stelt me wat gerust want die rijexamens lijkt altijd wel een beetje subjectief. Maar het is gewoon zo dat waar mensen moeten beoordelen er altijd subjectiviteit bestaat.
 
Ik moet het examen openbare weg binnenkort afleggen in Geel, jouw uitleg stelt me wat gerust want die rijexamens lijkt altijd wel een beetje subjectief. Maar het is gewoon zo dat waar mensen moeten beoordelen er altijd subjectiviteit bestaat.

Ik duim voor je! Natuurlijk is er altijd subjectiviteit mee gemoeid want het is een persoon die je beoordeelt en geen machine maar het systeem is er echt wel op gericht dat ze niet gewoon hun zin kunnen doen.

Ben je zenuwachtig? Laat gerust op voorhand weten aan je examinator. Het zijn ook maar mensen en ze willen je heus wel helpen. Ze hebben liever een tevreden kandidaat dan iemand die begint te roepen en tieren. Ben je niet akkoord met je beoordeling mag je zeker en vast altijd beleefd de dialoog aangaan met je examinator om te horen wat juist de doorslag gaf en welke tips hij je eventueel kan geven. Ben je dan nog niet akkoord dan zijn er nog een hele resem procedures die je kan opstarten naargelang je voorkeur.

Gewoon rustig afrijden en je beste beentje voorzetten, meer kan je toch niet doen.
 
Echte motorrijders geven gas in de bochten, niet op het rechte stuk.
Het eerste examen zakte ik voor te langzaam rijden en remmen in de bochten.
Het tweede examen zakte ik voor te vlot rijden.
Sommige examinatoren zijn net vrouwen.
Je past je aan, en dan is het weer niet goed. :')
 
Ik duim voor je! Natuurlijk is er altijd subjectiviteit mee gemoeid want het is een persoon die je beoordeelt en geen machine maar het systeem is er echt wel op gericht dat ze niet gewoon hun zin kunnen doen.

Ben je zenuwachtig? Laat gerust op voorhand weten aan je examinator. Het zijn ook maar mensen en ze willen je heus wel helpen. Ze hebben liever een tevreden kandidaat dan iemand die begint te roepen en tieren. Ben je niet akkoord met je beoordeling mag je zeker en vast altijd beleefd de dialoog aangaan met je examinator om te horen wat juist de doorslag gaf en welke tips hij je eventueel kan geven. Ben je dan nog niet akkoord dan zijn er nog een hele resem procedures die je kan opstarten naargelang je voorkeur.

Gewoon rustig afrijden en je beste beentje voorzetten, meer kan je toch niet doen.

Goede tips. Normaal heb ik altijd last van plankenkoorts, maar soms daalt er ook een rust neer op het moment zelf, zal zien hoe het zit vlak voor het examen en dan even tegen de examinator zeggen als ik zenuwachtig ben.

Sowieso staan bananen al op het boodschappenlijstje :9 _O-
 
En hoe reed jij tijdens je derde examen? ;)
In een andere regio. 8-)

Kijkgedrag als een klok.
Een wegversmalling in de verte.. en 5..4..3..2..1.. aftellen voor het gewenste knikje naar links. :z
(Ja, hij kijkt.. examinator)

Achteraf wel goed om nog beter te leren rijden, meer buffer op te bouwen. .
Toch wat jong en roekeloos.
Nergens gevaar zien.
 
En hoe reed jij tijdens je derde examen? ;)
Ik reed nu alsof het me niet uitmaakte wat de examinator zou zeggen. In mijn hoofd had ik hem gewoon al gehaald en moest nu alleen even voor doen hoe ik rijd.

Ik was uiteraard nerveus van te voren, was er zelfs een beetje misselijk van (ondanks de bananen) of juist van de bananen haha.

Maar het moment zelf geen tijd voor spanning gehad. (Behalve bij 1 stoplicht toen voelde ik mijn hart in mijn keel)

Ik was voornamelijk bezig met een gevoel van dankbaarheid dat ik het al tot zover heb gepresteerd. Klinkt heel zweverig maar de rit zelf was hierdoor zo relaxed!
Verder heb ik gewoon goed doorgereden en voornamelijk geprobeerd ‘situaties’ te voorkomen.
Ik moest dezelfde afslag als mijn eerste examen nemen en dacht ik ben al die problemen met invoegen voor.
Ik keek ruim vooruit, zag een vrachtwagen en kon goed inschatten dat ik de tijd had om deze nog in te halen voor de afrit. En dat deed ik.

Tegen het eind van de rit zei de examinator;
Weet je de weg terug naar het cbr? En toen kreeg ik paniek want, ik ben niet zo sterk met wegen herkennen haha.
Hij zei heel kalm ik help je erdoorheen.
(Het was 2 keer links en na de eerste keer links moest ik zelf erg hard lachen dat ik dit niet eerder had herkend)

Eenmaal bij het cbr, gaf de examinator aan ook stiekem hierom te hebben gelachen.

Verder zei hij totaal geen opmerkingen te hebben, dat hij zag dat ik super ontspannen reed en dat het inhalen van de vrachtwagen, de kers op de taart was. Dit was echt motorrijden zei hij.

Zelf weet ik dat dit pas het begin is. Maar kan nog steeds niet geloven dat ik hem toch echt heb gehaald!

Dus voor degene die nog moeten… heeel veel succes!
 
Nu op naar mijn eerste motor en het eerste ritje zonder instructeur! :]

Hoe hebben jullie dat ervaren?
 
Ik heb mijn auto rijbewijs al, is dat vergelijkbaar?
Iedere persoon is anders, maar motorrijden zelf natuurlijk ook.

Persoonlijk had ik de eerste keer in de auto minder concentratie voor het overige verkeer, zo trots en blij was ik op gelijk mijn eerste auto.
Daar heb ik veel kilometers gemaakt.
Als je dat niet hebt gedaan kan de eerste keer alleen spannend zijn. :Y

De motor heb ik zelf twee jaar later gedaan.
Alleen rijden vond ik juist geweldig.
En omdat ik ook twee keer gezakt ben heb ik dat ook wel met mijn gloednieuwe motor gedaan tussendoor. :X

Toen ik de derde keer wel geslaagd was mocht ik van de toffe rijschool als de brandweer naar huis over de snelweg in een andere woonplaats om nog op tijd het rijbewijs aan te vragen.
Ik kwam een minuutje te laat aan maar de burgemeester ging naar buiten (deur van het slot) en ik sneakte naar binnen.
Kreeg hem toen gelijk mee.
Dat is niet meer.

Maar wel gelijk zestig kilometer extra ervaring. ;)
 
Laatst bewerkt:
Zojuist avd gehad, en jullie raadden het vast al…. Gezakt!!

Waarop? Te langzaam op de snelweg/niet ingehaald.

Ik moest de afslag nemen en die kwam naar mijn mening vrij snel, waardoor ik niet ging inhalen. Kwestie van:
Twijffelen, verkeerd kiezen, pech?

Ik zou graag willen weten hoe de mede motorrijder het volgende examen ervaren heeft.
Ik maak me namelijk nogal druk omdat ik voor mijn gevoel goed gereden had!
Verder als enige aanmerking, ik mag pittiger rotondes/kruispunten aanpakken. Ik ben nog te voorzichtig. (Ik denk veiligheid voor alles)

Graag jullie mening/ ervaring!! Goed of slecht, waardeer eerlijkheid!
Gefeliciteerd *O*
Nog maar 10 jaar, dan mag je zelf solliciteren bij het CBR.
 
Terug
Bovenaan Onderaan