Examen avd

Samshendr

MF'er
30 okt 2022
38
36
Zojuist avd gehad, en jullie raadden het vast al…. Gezakt!!

Waarop? Te langzaam op de snelweg/niet ingehaald.

Ik moest de afslag nemen en die kwam naar mijn mening vrij snel, waardoor ik niet ging inhalen. Kwestie van:
Twijffelen, verkeerd kiezen, pech?

Ik zou graag willen weten hoe de mede motorrijder het volgende examen ervaren heeft.
Ik maak me namelijk nogal druk omdat ik voor mijn gevoel goed gereden had!
Verder als enige aanmerking, ik mag pittiger rotondes/kruispunten aanpakken. Ik ben nog te voorzichtig. (Ik denk veiligheid voor alles)

Graag jullie mening/ ervaring!! Goed of slecht, waardeer eerlijkheid!
 
...
Waarop? Te langzaam op de snelweg/niet ingehaald.

Ik moest de afslag nemen en die kwam naar mijn mening vrij snel, waardoor ik niet ging inhalen. Kwestie van:
Twijffelen, verkeerd kiezen, pech?
...
Niet te zeggen zonder het gezien te hebben.

Combinatie afstand afslag en gereden snelheid van de auto waar je achter aansloot.
Kon je met een normale snelheid er nog langs en zonder de auto te hinderen af slaan dan was je waarschijnlijk te voorzichtig.
Meestal wordt met de motor wat pittiger doorrijden wel gewaardeerd. (Lees vlot, niet te snel of veel risico)

Ik denk dat het totaal beeld iets te voorzichtig was en niet het voorval met de afslag, dat was waarschijnlijk de druppel gezien de andere opmerkingen.

Gewoon iets meer vertrouwen opbouwen en snelle beslissingen maken dan komt het vast goed :t
Zakken kan iedereen, het blijven moment opnames
 
Het is en blijf de mening van de examinator, misschien bij een ander was je wel geslaagd
Die mening is natuurlijk wel gebasseerd op de kennis en vaardigheden die de examenkandidaat laat zien. Het is niet zo dat je fout(en) door de éne examinator door de vingers gezien wordt en slaagt, en bij de andere examinator daarvoor zakt. De éne examinator zou wel vriendelijker kunnen zijn en je beter op je gemak kan stellen dan bij een andere examinator.
 
Ik denk dat je die vraag aan je rijschool voor moet leggen en niet hier op het forum. Als ik naar mezelf kijk, weliswaar 28 jaar geleden, weet ik wel dat je moest laten zien dat je op een motor zit. Dat wil zeggen wel beetje vlot doorrijden, zoals hierboven ook al gezegd is.

Wanneer je op een motor zit en dezelfde rijstijl aanhoudt als wanneer je in een auto zit dan ziet het er vaak knullig en al snel te voorzichtig uit en komt de gedachte "je hebt toch niet voor niks een motor" al snel naar boven. Kan zijn dat dit, samen met de andere dingen die je aangaf, de examinator het gevoel heeft gegeven dat je er nog niet helemaal klaar voor bent.

Volgende keer komt het heus wel goed, niet te druk maken, je hebt nu waarschijnlijk gewoon even pech gehad. De rijschool meldt je niet voor niks aan om af te rijden, dan hebben zij ook het vertrouwen dat je het wel kunt ga ik vanuit.
 
Het is niet zo dat je fout(en) door de éne examinator door de vingers gezien wordt en slaagt, en bij de andere examinator daarvoor zakt.
Ik weet niet of ik dat met je eens ben. Voor mijn AVD examen drukte m'n examinator me op het hart dat hij me gerust niet op 'een foutje' zou afrekenen, als ik het maar veilig op los. Ze zullen allemaal wel richtlijnen hebben over wat wel en niet door de vinger gezien kan worden, maar het zou zomaar kunnen zijn dat als je net op het randje rijd, de ene je wel laat slagen en de andere niet.
 
Als het goed is heeft jouw rijinstructeur mee gereden met de examinator. Heeft hij/zij niet aangegeven of hij/zij het eens was met de examinator?
Soms moet je ook een beetje geluk hebben hoor, ik zou gewoon wat extra lesjes nemen en iets vlotter proberen te rijden en vol vertrouwen het nieuwe avd examen in gaan!

Ik had nét voordat ik mijn avd examen moest doen de tip mee gekregen van mijn rijinstructeur om niet te snel weer naar rechts te gaan nadat ik iemand had ingehaald op de snelweg. Dus ik bleef wat langer op de middelste baan hangen, haalde nog een auto in en ging daarna pas naar rechts. 3x raden welk commentaar de examinator op mij had... Overigens wel geslaagd toen. Ik vroeg mijn rijinstructeur wat hij er nou van vond maar hij zei alleen; wat kan jou het schelen!? Je bent toch geslaagd _O-:W
 
Ik weet niet of ik dat met je eens ben. Voor mijn AVD examen drukte m'n examinator me op het hart dat hij me gerust niet op 'een foutje' zou afrekenen, als ik het maar veilig op los. Ze zullen allemaal wel richtlijnen hebben over wat wel en niet door de vinger gezien kan worden, maar het zou zomaar kunnen zijn dat als je net op het randje rijd, de ene je wel laat slagen en de andere niet.
Volgens mij wordt er met 'een foutje' bedoeld dat je een verkeerder afslag neemt. Wanneer je structureel niet de juiste snelheid rijdt en kruispunten niet 'pittig' genoeg neemt dan zal de examinator dat zien als een vorm van onveilig rijden. Zoals ik het begrepen heb wordt een bocht (te) voorzichtig nemen gezien als potentieel gevaarlijk. Je moet als motorrijden je nogal assertief opstellen; zorgen dat je gezien wordt en duidelijk maken wat je bedoelingen zijn. Niet twijfelachtig gaan rijden.
 
Ik weet niet of ik dat met je eens ben. Voor mijn AVD examen drukte m'n examinator me op het hart dat hij me gerust niet op 'een foutje' zou afrekenen, als ik het maar veilig op los. Ze zullen allemaal wel richtlijnen hebben over wat wel en niet door de vinger gezien kan worden, maar het zou zomaar kunnen zijn dat als je net op het randje rijd, de ene je wel laat slagen en de andere niet.
Vertellen dat je niet op een foutje afgerekend wordt als je wel laat zien het zelf veilig op te kunnen lossen, is inderdaad een richtlijn die alle examinatoren kunnen hanteren, de éne zal dit wel vertellen en de andere niet.
Maar er zullen weinig examinatoren zijn…oke, op die enkele (omgekochte, vriendjes / familie van kandidaat of rijinstructeur) na dan, die kandidaten laten slagen, die op het randje rijden.
 
Ik denk dat het totaal beeld iets te voorzichtig was en niet het voorval met de afslag, dat was waarschijnlijk de druppel gezien de andere opmerkingen.
Kan ik beamen. Mijn avd heb ik de eerste keer gehaald. Ritje ging lekker, alleen op een bepaald moment had ik te vroeg doorgetrokken omdat ik dacht dat ik al buiten de bebouwde kom was (oeps). Terug naar het examencentrum op de snelweg een vergelijkbare situatie met die van jou. De examinator gaf aan dat ik de volgende afslag moest pakken en ik raakte in de stress. De afrit was 2km verder pas, maar ik vergat even waar die afrit precies was en er reden aardig wat vrachtwagens, waardoor ik bang was er niet meer tussen te komen. Ik dus achter een vrachtwagen rijden op de rechterbaan. Toen kwam de examinator (of instructeur, weet ik niet meer zeker) in mijn oortje "kom op, haal eens in!". Ik wist toen zeker dat ik gezakt was.

Examinator gaf aan dat hij op de rest van de rit had gezien dat ik goed en vlot reed, anders was ik daar inderdaad op gezakt. Kreeg nog even de tip dat hij liever zag dat ik de afrit mistte, dan dat ik dit nog eens deed.

Zakken kan iedereen, het blijven moment opnames
Dat sowieso in gedachten houden. In mijn ogen leer je pas echt rijden nadat je je papiertje binnen hebt.
 
Zojuist avd gehad, en jullie raadden het vast al…. Gezakt!!

Waarop? Te langzaam op de snelweg/niet ingehaald.

Ik moest de afslag nemen en die kwam naar mijn mening vrij snel, waardoor ik niet ging inhalen. Kwestie van:
Twijffelen, verkeerd kiezen, pech?

Ik zou graag willen weten hoe de mede motorrijder het volgende examen ervaren heeft.
Ik maak me namelijk nogal druk omdat ik voor mijn gevoel goed gereden had!
Verder als enige aanmerking, ik mag pittiger rotondes/kruispunten aanpakken. Ik ben nog te voorzichtig. (Ik denk veiligheid voor alles)

Graag jullie mening/ ervaring!! Goed of slecht, waardeer eerlijkheid!

Tja, lastig zeggen zonder het gezien te hebben. Wat moest je inhalen? Hoeveel (kilo)meter was het nog tot de afrit?

En als je al een beetje langzaam/twijfelend rotondes en kruispunten over gaat, dan zal het algemene beeld van de examinator wel geweest zijn dat het allemaal wat vlotter had gemogen.
 
Soms is het ook gewoon pech hebben. Als er te veel mensen geslaagd zijn die dag dan moeten er ook een paar zakken. Iets met percentages van het CBR etc. Je kan dan nog zo goed rijden; ze pakken dan elk klein mierenneuker ding aan om je te laten zakken. Als iedereen slaagt dan komt immers die examinator ook niet meer geloofwaardig over.

Of je krijgt een algemene reden als "niet vlot genoeg, niet voldoende gekeken" Waarbij het totaal natte vinger werk is vanuit de examinator.
Een reden als bijna een bejaarde met een rollator omver rijden op een zebrapad is bijv. wel een goede reden.

Is kut; maar volgende keer beter. En dan slaag je wel 👍
 
@InZane ja hij zal ongetwijfeld gelijk hebben hoor! Eigen schuld dikke bult. Ik moest een rij kleine auto’s inhalen, maar dan zou ik wellicht de afslag missen… dus koos ik verkeerd en bleef ik erachter… 🥴
 
@Chris ofc 🤣 ik zal idd proberen geen bejaarde aan te rijden de volgende keer, maar idd wel met wat meer pit dan maar.

In de lessen ben ik namelijk te pittig en kreeg ik te horen dat ik iets minder pittig moet rijden… lastig balans te vinden.
 
Thanks iedereen heb echt wat aan jullie visie! Geeft weer een beetje andere inzichten.

Mijn rijschool zei idd beetje balans zoeken, dan gaat t zeker lukken.
☺️
 
Tja wat moet ik daar nou op antwoorden..
Ik behoor nog tot de generatie crossbrommer, opgevoerde schakelbrommer, oefenrijbewijs , 5 lessen en dan de examinator zien af te schudden op het keizer karel plein
 
Terug
Bovenaan Onderaan