gevallend door falend abs

zou ook niet leuk zijn, je remt maximaal om ongeval te vermijden, en systeem zegt gaan we niet doen want je achterwiel staat niet meer op de baan.. Zo werkt het dus echt niet. Ding gaat in een stoppie, en aan de rijder om stoppie te controleren. Gaat dat fout dan heb je waarschijnlijk je eigen limieten overschreden, je reed sneller dan je aankunt
 
Bij mijn motor grijpt de ABS op het voorwiel toch zeker wel in zodra het achterwiel los komt bij het remmen.
Maar dat hoeft niet voor ieder ABS systeem zo te zijn natuurlijk.
Er worden dan twee verschillende snelheden van beide wielen gemeten, met enige marge er tussen waarschijnlijk.
 
spijtig genoeg niet, dan zou ik het wel weten, maar met alle uitleg die ik hier ondertussen heb gelezen zal ik er volgende week (hij zit nu een hele week in duitsland), nog eens achter horen, maar ik krijg meer de indruk dat het dan wel een inschattingsfout van een remactie zal zijn geweest, voor alle veiligheid zal ik de achterrem abs wel eens proberen en de machine toch op fouten laten uitlezen, zure ervaring, maar het zou ook al wel iets waard zijn dat we weten dat er toch niks mis zou zijn met de moto, kan mij voorstellen dat hij er anders niet meer gerust op zou rijden
Hoe zou je dat zeker kunnen weten? Ik denk dat je het beste gewoon aan hem kunt overlaten hoe hij hier verder mee wil en hoe hij de motor wil testen of repareren. Dat hoort bij ervaring opbouwen.
 
Het zou iemand toch moeten lukken om met een redelijke snelheid volle bak te kunnen remmen zodat de ABS ingrijpt en toch ook rechtop blijven staan? Ik heb het nota bene nog gedaan bij de VRO cursus een paar jaar geleden op Lelystad.

Of snap ik iets niet en gaat dit ergens anders over?
 
Het zou iemand toch moeten lukken om met een redelijke snelheid volle bak te kunnen remmen zodat de ABS ingrijpt en toch ook rechtop blijven staan? Ik heb het nota bene nog gedaan bij de VRO cursus een paar jaar geleden op Lelystad.

Of snap ik iets niet en gaat dit ergens anders over?
Ik heb bij de VRO tijdens het remmen mijn voorwiel aan het slippen gekregen, en uiteraard de rem weer losgelaten zoals de instructeur ons ook gezegd had….. :X dat was ruim 20 jaar geleden in de tijdperk zonder abs op mijn motor.
 
Het zou iemand toch moeten lukken om met een redelijke snelheid volle bak te kunnen remmen zodat de ABS ingrijpt en toch ook rechtop blijven staan? Ik heb het nota bene nog gedaan bij de VRO cursus een paar jaar geleden op Lelystad.

Of snap ik iets niet en gaat dit ergens anders over?
Dit gaat al 3 pagina's over iemand die gevallen is, voor de rest is het speculeren.
 
Het zou iemand toch moeten lukken om met een redelijke snelheid volle bak te kunnen remmen zodat de ABS ingrijpt en toch ook rechtop blijven staan? Ik heb het nota bene nog gedaan bij de VRO cursus een paar jaar geleden op Lelystad.

Of snap ik iets niet en gaat dit ergens anders over?
Geen kunst aan.
Gewoon op een redelijke snelheid je rem hard inknijpen.
Door ontbrekende wieldruk grijpt abs direct in.
Natuurlijk alleen proberen als je snapt wat je aan het doen bent!
Ik betaal in ieder geval NIET je begrafenis :+
 
Moderne motoren doen een zelf check zodra die op contact wordt gezet, als ABS het niet deed had je wel een melding gehad. ABS is een hulp systeem, geen heilig middel waardoor je jezelf niet onderuit kan remmen, geld ook voor traction control. ABS kan je trouwens ook gewoon op een droge weg testen, dit hoeft niet perse op gras of een natte ondergrond.
 
Het zou iemand toch moeten lukken om met een redelijke snelheid volle bak te kunnen remmen zodat de ABS ingrijpt en toch ook rechtop blijven staan? Ik heb het nota bene nog gedaan bij de VRO cursus een paar jaar geleden op Lelystad.

Of snap ik iets niet en gaat dit ergens anders als hij iets of wat meer ervaring had zeker, maar hij is nog een beginner
 
Heb tijdens rijlessen regelmatig stoppies gezien met de Yamaha xj6 abs, gelukkig leerde ik mijn leerlingen om op tijd de rem te lossen voor het achterwiel te hoog kwam.
Maar ken gevallen die wel over de kop gingen...
 
Bij mijn motor grijpt de ABS op het voorwiel toch zeker wel in zodra het achterwiel los komt bij het remmen.
Sommige motoren hebben dat inderdaad. Maar dat heeft ook zijn nadelen. Net zoals het ABS op mijn oude Pan European mij ook wel eens verrast heeft door opeens de voorrem even te lossen. Voor je gevoel schiet je dan opeens meters door, in werkelijkheid is het decimeters. Dat gebeurde vooral bij verkeerslichten waar het asfalt opgeribbeld is door remmende vrachtwagens. Met het ABS van mijn huidige en vorige GSA heb ik daar nooit last meer van, maar dat is ook een paar generaties later en dus veel beter.
 
titel zegt het al, mijn oudste zoon behoort nu ook niet meer tot het clubje van motorrijders dat nog moet vallen ;(, alle chance met niet te ernstige gevolgen, blutsen, blauwe plekken, wat schrammen en een afgebroken remhendel.
Hetgeen waar ik nu mee zit is dat aan zijn uitleg te horen is hij gevallen/over kop gegaan doordat zijn abs niet functioneerde. Het gaat over een KTM 790, gelimiteerd voor zijn rijbewijs, geen gloednieuwe, maar wel een demo model van 2022 of 2023, ben ik niet zeker van, vorig jaar tegen het einde van de zomer gekocht. Hij is na het ongeval nog kunnen doorrijden, hetgeen ik nu zou willen proberen is in de tuin, op nat gras 20 per uur of zo ter rijden en dan alles dicht de knijpen vooraan, ik zou denken dat de abs dan zou moeten werken, en hoop dat hij indien hij het niet doet ik de moto wel kan recht houden. Indien hij niet gaat neem ik aan dat de garage dit al zeker onder garantie moet repareren, de gevolgschade van het ongeval zal hij zelf voor moeten instaan, vrees ik, maar hoop een beetje op wat goodwill van de garage, indien kan aangetoond worden dat de abs kapot is, hebben zij wel een niet goed functionerende moto verkocht, waarbij het niet functionerende onderdeel toch een serieus veiligheidssysteem is, of ben ik compleet mis?
Is er een dongel gemonteerd dat de abs uitgeschakeld blijft
 
Laatst bewerkt:
ABS is wat anders dan stoppie protectie.
Mijn gewezen Tracer 900 kon prima op zijn neus staan bij hevig remmen, terwijl de ABS op zich goed werkte.
Kennelijk kan bij meer de simpele systemen met een rudimentair anti-stoppie systeem, het voorwiel alleen de rem lossen als je ook achter remt; want alleen dan ontstaat er een verschil in wiel toerental bij een zwevend achterwiel.
Hoewel ik het heb kunnen vermijden, zou mijn Tracer gewillig over de kop gaan als ik op stroef wegdek vol in alleen de voorrem zou gaan. En dat ding was niet stuk.
 
Ik heb race ABS en heb vorig jaar twee keer de motor onderuit geremd.
En vorig weekend ook een stoppie voordat ik snel de rem los liet.
 
Stukje rijden en met 30 a 50 km/h vol op de achterrem trappen. De achterkant houd je altijd wel, voor is wat lastiger.
Ongeacht de ondergrond gaat het achterwiel blokkeren of gewoon op ABS goed remmen.

Zelf vermoed ik een stukje niet toe willen geven dat hij een knurft is geweest en de machine de schuld geven, dat is niet perse een zeldzaam verschijnsel bij motorrijders.
 
Zo te lezen is er nooit een slip/ blokkade geweest en zal het systeem nooit inschakelen. Op glad wegdek zal het wel werken, maar om dat nu op nat gras uit te gaan proberen is vragen om problemen. Jammer voor je zoon, maar hij is nu een ervaring rijker en weet nu waar zijn grenzen liggen qua remmen. Volgende keer zal hij het anders aanpakken/ beter opletten. Hij heeft er gelukkig niks ernstigs aan overgehouden, wel een gekneusde ego waarschijnlijk maar ook dat hoort bij het 'leerproces'.
 
Terug
Bovenaan Onderaan