Help, snelwegangst

Ik vond het ook spannend. Les is vaak op een naked. Open in de wind 100km/h en dan vaart maken om een vrachtwagen in te halen.. ik dacht holy shit!! Hoe doen ze dat?!

Nu 2,5 jaar later rijd ik elke dag op mijn hayabusa naar het werk. Links al het verkeer inhalend met passende snelheden of het niets is.

Beetje Kuip is trouwens mega fijn. Fjr1300 bv zit je helemaal uit de wind met je scherm omhoog. Kun je gewoon met je helm open rijden:) broodje eten en drinken.
 
15 maart moet ik op dus nog wat tijd om te oefenen
Super leuk!

Dan hebben we er binnen kort een motor buddy bij!

Er zijn ritjes, BBQ’s, meetings, kampeer weekendjes, zelf leren klein onderhoud doen met hulp:)

En natuurlijk een motor kiezen is het allerleukst!
 
Ik vond het ook spannend. Les is vaak op een naked. Open in de wind 100km/h en dan vaart maken om een vrachtwagen in te halen.. ik dacht holy shit!! Hoe doen ze dat?!

Nu 2,5 jaar later rijd ik elke dag op mijn hayabusa naar het werk. Links al het verkeer inhalend met passende snelheden of het niets is.

Beetje Kuip is trouwens mega fijn. Fjr1300 bv zit je helemaal uit de wind met je scherm omhoog. Kun je gewoon met je helm open rijden:) broodje eten en drinken.
Een auto op 2 wielen dus :+
 
Yesss..vandaag met wat lood in mn schoenen weer op de lesmotor gestopt.
Wat opbouw in de route van 50 naar 60 naar 80 km per uur en toen de snelweg op. En gelukt, 100km per uur gehaald zonder veel angst. Het is de wind die het voor mij moeilijk maakt maar dat ging vandaag stukken beter dan vorige week. Zo blij mee…
Ik geef niet op!
Rijwind is inderdaad flink wennen. Goed om te horen dat het nu beter ging.
Het is echt even wennen en dan is het de normaalste zaak van de wereld.
Vroeger met 100 op de snelweg vond ik al flink in de wind zitten. Niet veel later kon ik gewoon 150 rijden op een naked zonder problemen. Wel goed schrap zetten natuurlijk, en comfortabel is anders, maar het gaat zeker wel.
Wat later heb ik een klein ruitje op mijn motor gezet, en dat scheelt echt ontzettend veel. Dat kun je straks ook doen op je eigen motor. Dat neemt heel veel rijwind weg.
Succes met de volgende lessen!
 
Ik vond het ook spannend. Les is vaak op een naked. Open in de wind 100km/h en dan vaart maken om een vrachtwagen in te halen.. ik dacht holy shit!! Hoe doen ze dat?!

Nu 2,5 jaar later rijd ik elke dag op mijn hayabusa naar het werk. Links al het verkeer inhalend met passende snelheden of het niets is.

Beetje Kuip is trouwens mega fijn. Fjr1300 bv zit je helemaal uit de wind met je scherm omhoog. Kun je gewoon met je helm open rijden:) broodje eten en drinken.
En ff roken.
 
Goed dat je de wind nu herkent als oorzaak.
tIps om lekkerder ontspannen te rijden op de snelweg:

Ik ga op de snelweg meer met mijn billen naar achteren als ik met een naked bike rij, daardoor kom je wat platter te liggen en vang je minder wind. minder druk op de borst minder getrek aan je helm en minder het gevoel dat de wind jou van de motor wil drukken. Het stuur is dan weer bediening, en niet een railing om je aan vast te klampen.

Daarnaast helpt het om het gas "over te pakken" bij het doorschakelen naar 6e. Je doet je pols verder naar voren bij "nul gas" en trekt m dan "open". Dus je geeft dan meer of vol gas in een ontspannen houding.

Daarnaast: verder vooruit kijken ivm hogere snelheid geeft ook rust in het rijden.
 
na een paar goede lessen vandaag weer een moeizame les gehad. Invoegen op de snelweg gaat nog wel oké maar vaart houden op de snelweg is wel erg taai voor me. Nog 2 of 3 lessen tot mijn examen.
Ik geef niet op en m’n rijinstructeur ook niet. Maar het is wel erg frustrerend
 
Dus eigenlijk ga je met de goede snelheid de snelweg op, maar laat je je langzaam terug zakken naar vrachtwagensnelheid?

Tip van Flip, heb je vast eerder gehoord, maar verder vooruit kijken.
Hoe verder je weg kijkt hoe hoger je snelheid.

Als je dichtbij kijkt komen die witte lijntjes echt heel hard voorbij, kijk je verder weg dan zie je eigenlijk alleen nog maar de auto's die ongeveer even hard gaan als jou. Dus gaat het in je hoofd veel minder hard en is het minder eng.
 
mischien moet je gewoon toegeven aan je zelf dat het allemaal wel heeeeeel erg hard gaat en het besst wel eng is op de snelweg .
Als je dat maar op je examen een beetje leuk kan verbergen is er niks aan de hand.

later als je groot bent hoef je bijna niet meer de snelweg op , of heb je een motor die daar beter voor geschikt is .

we duimen voor je dat je het haalt !!!!!!
 
na een paar goede lessen vandaag weer een moeizame les gehad. Invoegen op de snelweg gaat nog wel oké maar vaart houden op de snelweg is wel erg taai voor me. Nog 2 of 3 lessen tot mijn examen.
Ik geef niet op en m’n rijinstructeur ook niet. Maar het is wel erg frustrerend
Les is vaak op een naked en ik weet het ook nog goed met 100km/h een vracht wagen inhalen vond ik ook een hele opgave. Nu heb ik wat meer Kuip en 180km/h is nu zelfs vertrouwd. Ik denk als jij op een FJR 1300 zit met je windscherm op de juiste stand. Dan wordt het snelweg rijden meteen Easy.
 
Achter een vrachtwagen zie je geen donder, komt iedereen je met een gang voorbij en zit je continue in de turbulentie. Kan me niet een veel intimiderende methode bedenken om snelweg te rijden 😅
Alleen met heel erg dichte mist bleef ik wel eens, op gepaste afstand, achter een vrachtwagen hangen.
 
Bij mij slopen er op de snelweg ook wel eens angsten mijn hoofd binnen.
Bijvoorbeeld als ik op hele hoge snelheid reed, dan kwam het in eens in me op: “wat als ik met deze snelheid een klapband krijg”. Dan liet ik mijn snelheid weer zakken naar een redelijke snelheid en dan was de angst weer weg.
 
Bij mij slopen er op de snelweg ook wel eens angsten mijn hoofd binnen.
Bijvoorbeeld als ik op hele hoge snelheid reed, dan kwam het in eens in me op: “wat als ik met deze snelheid een klapband krijg”. Dan liet ik mijn snelheid weer zakken naar een redelijke snelheid en dan was de angst weer weg.
Want een klapband met 100 km/u is niet zo erg 🤔?
 
Yesss..vandaag met wat lood in mn schoenen weer op de lesmotor gestopt.
Wat opbouw in de route van 50 naar 60 naar 80 km per uur en toen de snelweg op. En gelukt, 100km per uur gehaald zonder veel angst. Het is de wind die het voor mij moeilijk maakt maar dat ging vandaag stukken beter dan vorige week. Zo blij mee…
Ik geef niet op!
Hoe zit het met de kleding/helm die je draagt met de rijlessen? Zitten deze goed en niet te los?

Toen ik aan het lessen was dacht ik dat de helm die ik gebruikte van de rijschool goed zat en toen ik tegen het einde inmiddels al mijn eigen outfit gekocht had en met rijlessen dan ook geen dragen merkte ik dat het daardoor meteen veel prettiger rijden was.

Ook hier kan ik me de eerste keer snelweg nog goed herinneren:
De instructeur zei in het oortje dat we verderop naar rechts zouden gaan en toen dachten ik en mijn maatje allebei: "oh we gaan de snelweg op, leuk!"

Eenmaal op de snelweg hoorden we de instructeur zeggen: "kom jongens, even wat gas erbij. Jullie rijden nu 100 en je mag hier 120, dat is ongeveer 130 op de teller"

Na afloop had ik het er met mijn maatje over en we hadden allebei hetzelfde gevoel, die 100km/u vonden we op dat moment eigenlijk wel snel zat! :+

Het is een dooddoener, maar het is een kwestie van wennen en er bekend mee worden (en ik weet dat het soms makkelijker gezegd dan gedaan is)

Heel veel succes in ieder geval! :Y
 
na een paar goede lessen vandaag weer een moeizame les gehad. Invoegen op de snelweg gaat nog wel oké maar vaart houden op de snelweg is wel erg taai voor me. Nog 2 of 3 lessen tot mijn examen.
Ik geef niet op en m’n rijinstructeur ook niet. Maar het is wel erg frustrerend
Volhouden en je niet uit het veld laten slaan, snelheid houden houden is uiteindelijk niet meer als een kwestie van het gas wat verder opendraaien, een handeling die je zeker wel beheerst :talle begin is moeilijk, dat hebben we hier allemaal gehad, je bent nu al zo een eind op weg naar de eindstreep dat je ook wel vertrouwen in je zelf mag hebben.
Het echte leren begint pas na het examen als je je rijbewijs hebt en kilometers gaat maken, en dan weet je ook waar je het voor gedaan hebt. :]
 
na een paar goede lessen vandaag weer een moeizame les gehad. Invoegen op de snelweg gaat nog wel oké maar vaart houden op de snelweg is wel erg taai voor me. Nog 2 of 3 lessen tot mijn examen.
Ik geef niet op en m’n rijinstructeur ook niet. Maar het is wel erg frustrerend
Mijn instructeur heeft mij aangeleerd dat elke persoon een ingebouwde cruisecontrol heeft. Leg jouw wijsvinger op de remhendel als je eenmaal op snelheid bent. De kans is dan kleiner dat de snelheid terugzakt of je merkt het direct.

Vorig jaar heb ik zelf ervaren dat de angst ook weer toe kan nemen. Tijdens een rit met de club een lekke voorband gekregen en de rest van het seizoen geen goed gevoel gehad als ik aan het rijden was. Het leek wel of er van alles mankeerde aan de motor. Vorige week de motor weer uit de winterstalling gehaald en er is weinig van de angst overgebleven. Zoals al diverse reacties zijn geweest: gewoon blijven proberen en langzaamaan zal de angst afnemen.

Een beetje angst is ook niet verkeerd. Het mag alleen geen merkbaar invloed hebben op het normale rijden.
 
Wind op een naked maakt het gewoon spannend. Waarbij ik er vanuit ga dat ze geen les heeft op een motor met kappen en kuipen.
 
Laatst bewerkt:
Snelweg op een naked is ook gewoon ronduit schijt..

Als ik snelweg moet rijden op m'n motor (praktische een naked) blijf ik fijn op de rechterbaan hangen met 80 a 90.. Dan is het nog goed te doen. Alles daarboven is wind happen / niet comfortabel meer.

De aankomsttijd die een paar minuten scheelt is het me ook niet waard.
 
Snelweg op een naked is ook gewoon ronduit schijt..

Als ik snelweg moet rijden op m'n motor (praktische een naked) blijf ik fijn op de rechterbaan hangen met 80 a 90.. Dan is het nog goed te doen. Alles daarboven is wind happen / niet comfortabel meer.

De aankomsttijd die een paar minuten scheelt is het me ook niet waard.
80 vind ik dan weer te langzaam en vrees het achterop komende verkeer, maar harder als 100 hoeft het voor mij ook niet.
 
Je moet er aan gewend raken. Niet iedereen doet dat op dezelfde snelheid of tot dezelfde mate. Daar is niets mis mee.
Ja maar , gang is alles he, niet alleen leuk ,maar ook om uit de drukte/narigheid te gaan ,met de ZRX toch regelmatig 200 aangetikt ,f650 kruist prima 140 , goede spiertraning :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan