• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Verkopen van moto: aansprakelijkheid?

FloR_41

MF'er
Lid geworden
6 dec 2002
Waarderingsscore
6
Beste mede-motor-freaks,

Ik heb dan toch besloten van mijn 125cc machientje te verkopen. Hiervoor heb ik snel een koper gevonden. Nu wil die gast hem meteen meenemen naar huis. Ze zetten hem af, en hij rijdt er mee naar huis. Ik vroeg hem of hij rijbewijs, nummerplaten en verzekering had? Hij: "dat heb ik allemaal niet nodig, niet bang van de 'flikken'?"
Mij geen probleem hoor, maar nu vraag ik mij af, als hij een ongeval veroorzaakt, kunnen ze mij dan aansprakelijk stellen? Want het inschrijvingsbewijs, dat ik moet meegeven bij de verkoop, staat op dat moment nog wel op mijn naam.(mja, ik moet het wettelijk meegeven).
Moet ik niet een contract op stellen waarin hij verklaart dat hij de moto gekocht heeft, en is daar mee de kous af?
Jullie mening of evaringen graag...

alvast bedankt :}

Je krijgt toch een vrijwaringsbewijs als je die fiets laat overschrijven.
Daarmee vervalt jouw aansprakelijkheid.

En anders zou ik er NIET aan beginnen.

Of ben je Belg :?

Edit:
Gooik, geen idee waar dat ligt :P

Ik zou er eerst voor zorgen dat hij overgeschreven staat,als er idd wel wat gebeurd en hij staat nog op jou naam dan ben je iig mede schuldig.

mja, ben een belg,
Gooik ligt tussen Halle en Ninove bij Brussel dus
(de rechtvaardige rechters op canvas wordt daar opgenomen)

maar als ik een papier laat tekenen dat ik hem verkocht heb,
is er dan nog een probleem?

Ik zou er eerst voor zorgen dat hij overgeschreven staat,als er idd wel wat gebeurd en hij staat nog op jou naam dan ben je iig mede schuldig.

strange zenne, ik kan toch zijn handje ni vasthoude.. als ge uwe moto verkoopt,
dan doen ze er toch mee wat ze wille?

Kweenie, procedure in NL is anders. Hier moet je eerst het kenteken over laten schrijven, dus vanaf dat moment ben je gevrijwaard. Doe je dat niet, en laat je iemand ermee rijden terwijl ie nog op jouw naam staat, ben je volgens mij verantwoordelijk voor wat er met die motor gebeurt en kun je dus aansprakelijk gesteld worden. Ook boetes worden dan nog naar jou opgestuurd.

Hoe dat in België is weet ik niet.

Ja, want officieel staat hij nog steeds op uw naam ingeschreven. Jij kunt dan later wel met een papiertje een komen zwaaien gelijk een jeanet maar daar gaan ze toch moeilijk over doen he. Want das niks officieels wat ge daar hebt.

in belgië geef je gewoon het inschrijvingsbewijs mee aan de koper
die dient het dan op te sturen naar de staat, en daar schrijven ze
hem dan gewoon over op de naam van de koper;
dus ik kan hem maw niet eerst laten overschrijven, dat moet de koper doen...

Dan bel eens met :? die dat soort dingen regelt en leg het maar uit.
Vraag naar je verantwoordelijkheid en wanneer die stopt bij jou.

Klinkt riskant...

Beste mede-motor-freaks,

Ik heb dan toch besloten van mijn 125cc machientje te verkopen. Hiervoor heb ik snel een koper gevonden. Nu wil die gast hem meteen meenemen naar huis. Ze zetten hem af, en hij rijdt er mee naar huis. Ik vroeg hem of hij rijbewijs, nummerplaten en verzekering had? Hij: "dat heb ik allemaal niet nodig, niet bang van de 'flikken'?"
Mij geen probleem hoor, maar nu vraag ik mij af, als hij een ongeval veroorzaakt, kunnen ze mij dan aansprakelijk stellen? Want het inschrijvingsbewijs, dat ik moet meegeven bij de verkoop, staat op dat moment nog wel op mijn naam.(mja, ik moet het wettelijk meegeven).
Moet ik niet een contract op stellen waarin hij verklaart dat hij de moto gekocht heeft, en is daar mee de kous af?
Jullie mening of evaringen graag...

alvast bedankt :}

Dan gaat die zonder nummerplaten rijden ?? Want jouw nummerplaat hou jij bij je.
Je kan sowieso een "verkoopsovereenkomst" opmaken waarin je ook eventueel kan vermelden dat vanaf dd/mm/yy om hh:mm hij eigenaar is van het voertuig en dan ook verantwoordelijk is vanaf dat ogenblik. Of nog wijzer (en dan ben je zeker dat jou geen problemen boven het hoofd kunnen komen te hangen) : ga/bel naar je lokaal politiekantoor en stel hen de vraag.
Zij zullen je wel raad kunnen geven zodat je jezelf kan indekken.

maak zelf een soort van vrijwaring met datum en tijd en laat de koper die ondertekenen.

ik ga straks bij de politie, zal het hun is vragen...

maar ik kan toch met hem meegaan en zijn handje vast houde,
want als ik iets verkoop, kan ik toch niet controleren of hij er
dan mee gaat rijden zonder papieren, dat is mijn verantwoordelijkheid niet hé...

post straks nog wel iets wat ze mij bij de politie hebben gezegd

ik denk als gij een verkoopscontract gesloten hebt met de koper en die tekend da
dat de koper vanaf dan verantwoordelijk is voor da masjien

zo is da toch met ne 2de hands otto toch ook
en dan diend de koper het inschrijvingsbewijs op te sturen (meestal doen ze da op de verzekering ) en dan zetten ze da masjien op de koper zenne naam in de pc

maar als die nu beslist om daar altijd zonder plaat en geen verzekering mee rond te rijden en die brengt het inchrijvingsbewijs niet in orde
dan kunne ze jou niks doen want jij hebt een contract met datum vanaf dan is em verkocht aan die persoon

ik denk als gij een verkoopscontract gesloten hebt met de koper en die tekend da
dat de koper vanaf dan verantwoordelijk is voor da masjien

zo is da toch met ne 2de hands otto toch ook
en dan diend de koper het inschrijvingsbewijs op te sturen (meestal doen ze da op de verzekering ) en dan zetten ze da masjien op de koper zenne naam in de pc

maar als die nu beslist om daar altijd zonder plaat en geen verzekering mee rond te rijden en die brengt het inchrijvingsbewijs niet in orde
dan kunne ze jou niks doen want jij hebt een contract met datum vanaf dan is em verkocht aan die persoon

Maar als hij een oud bommake overhoop rijdt en daarna de motor zonder platen dumpt, gaan ze naar de chassisnummer kijken en aan zijn deur staan...explain that one, en ik denk niet dat je ze dan met een papiertje afscheept |(

Maar als hij een oud bommake overhoop rijdt en daarna de motor zonder platen dumpt, gaan ze naar de chassisnummer kijken en aan zijn deur staan...explain that one, en ik denk niet dat je ze dan met een papiertje afscheept |(

afschepen zal ik nie zeggen
maar dan zullen de wouten zeker bij den andere langs gaan als ge ze da verkoopscontact onder dere neus steekt
daar zen ik vrijwel zeker van

euhm, nu gewoon es mijn mening.

als je hem verkoopt stel je toch meestal een papiertje op dat je de moto verkocht hebt aan die of die. op dat moment is die moto niet meer van jou, en kan je ook niet aansprakelijk gesteld worden.

als die knul zelf een verzekerde motoplaat heeft mag hij daar normaal 2 weken mee rondrijden en dan is hij nog verzekerd, moet dan wel kunnen bewijzen dat hij hem nog geen 2 weken heeft.

Ben hierjust dus bij de flikke geweest, en
de PoloBoost heeft gelijk...

Ik moet gewoon een verkoopovereenkomst opstellen waarin zeker moet staat:

- mijne naam
- naam koper
- UUR & DATUM
- staat gekend
- handetekeningen
- tweevoud !!!

vanaf die moment is de moto van de koper, en is hij er dus verantwoordelijk voor..

dus ivm dat oud vrouwtje: als ze dan bij mij komen, dan leg ik gewoon het papier voor, en daar staat zijn handetekening op en die van mij, klaar is kees!!

ps: zo gaat het ook met de auto, ik kan tenslotte zijn handje niet vasthouden, en er op letten dat hij de rode kaart instuurt, dat is de verantwoordelijkheid van de koper!

Terug
Bovenaan Onderaan