Klopt deels, die 280 dkm, gekocht bij 250, nu op bijna 500 dkm, brandstofkosten zijn ongeveer 17k over die 8 jaar (diesel 1:20)Vreemd dat je alleen de aanschaf rekent, alsof de rest gratis is...
Hier een schatting van je brandstofkosten : 35k x 8 = 280.000 km tot nu toe, bij 10 cent per kilometer aan brandstof heeft je dat vast wel € 28.000,- gekost.
Goedkope auto...
Klopt deels, die 280 dkm, gekocht bij 250, nu op bijna 500 dkm, brandstofkosten zijn ongeveer 17k over die 8 jaar (diesel 1:20)
Garagerekeningen heb ik niet, doe ik zelf...
Maar die brandstofkosten kun je niet rekenen, die heeft iedereen, ook diegene die iets kopen van 10-20 k.
Pssssst, @Hybride is evangelist van de elektrische voertuigenclub en in de gelukkige positie om er een te hebben kunnen aanschaffen. Niet teveel aandacht aan schenken en simpel reageren. Wordt ie blij van en dan houdt ie uiteindelijk wel op.
Vreemd dat je alleen de aanschaf rekent, alsof de rest gratis is...
Hier een schatting van je brandstofkosten : 35k x 8 = 280.000 km tot nu toe, bij 10 cent per kilometer aan brandstof heeft je dat vast wel € 28.000,- gekost.
Goedkope auto...
Als je nog jong bent en niet zoveel verdient omdat je aan het begin van een carrière staat dan heb je meestal geen auto van 17k.
Met een gezin waarbij de auto bijna de spin in het web is voor het werk doordeweeks - school en de weekenden (ene kind naar de hockey, de andere naar de voetbal) heb je wellicht behoefte aan een comfortabeler en betrouwbaarder vervoer.
Maar niet iedereen leeft hetzelfde leven met dezelfde overwegingen.
Het is natuurlijk wel een issue hoe lang je thuis blijft wonen.Ok ik zat precies andersom te redeneren. Toen ik nog thuis woonde had ik vrijwel geen vaste lasten en werkte ik wel dus had ik geld genoeg 'over'.
Een eigen huis en kinderen kosten een stuk meer geld.
Ook ik vind een nieuwe auto niet per definitie betrouwbaarder, en dat die comfortabeler zijn dat zie ik ook niet zo, maar dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk. Daar heb je helemaal gelijk in.
Ja, die dingen zijn echt loodzwaar, die wegen zeker 2x zoveel als jouw auto.En een ev met een gewone brandstof auto vergelijken is sowieso scheef want voor zo'n loodzware ev betaal je geen bpm en geen mrb.
Online leestips is lastig. Ik moet zeggen dat ik erg veel geleerd heb van het integreren van een BMS systeem inclusief lader op een Lithium ION accupakket (stukje hobby). Dit zijn van die dingen die je het beste leert door er in de praktijk mee in aanraking te komen. Anders wordt het een enorm theoretisch geneuzel waar vele al snel afhaken. Dat is ook een van de redenen waarom er zo veel onzinverhalen rond gaan over accupakketen.@ Clank
het hele engineering gedeelte vind ik sowieso wel interessant... heb je online leestips toevallig?
ik ondersteun festivals bij het aanleggen van tijdelijke stroominstallaties. En accu’s zijn een hot item.
anno 2019 is je brandstof keuze bepalend hoe duurzaam je bent op dit gebied als festivals. Beschikbare accu-packs worden langzaam steeds minder kut. Maar zonder dieselagregaten gáát het gewoon nog niet. Uitzonderingen daargelaten.
En ik word heel moe van allerlei uitvinders die beweren dé oplossing te hebben. De praktijk bewijst steeds het tegendeel. Imho net als elektrisch rijden. We zijn er gewoon nog niet qua technologie, productie en recycling.
Maar terug on-topic zou ik zeggen
Misschien dat je het van een Leaf kan winnen maar van de Tesla ga je het toch echt afleggen bij het stoplicht.......Vandaag discussie op het werk over dit onderwerp . Van de 10 man is 1 het mee eens en die rijdt ook in zon nissan leaf .
Hij prijst alle EV en mileuactivisten de hemel in . Maar hij kan amper 150 km rijden met 1 accu lading en heeft het erover bij de stoplichten niemand hem kan bijhouden . Terwijl dit onzin is dan zon beetje alle 600cc + ( ook oldtimers ) makkelijk een elektrische auto eruit rijden .
Snelheid naar 120 km uur kan ik accepteren maar 90 is echt dikke onzin . Dan ben je ook 40 min langer onderweg met 90km/h ipv 130km/h
Ze doen maar...is een papieren waarde...instellen en iedereen rijdt vrolijk met 120-130 km/u omdat er toch nauwelijks gecontroleerd wordt.....Straks rijden wij op de rechter baan en worden we ingehaald door de vrachtwagens..
We beginnen nu toch echt door te slaan.......
Jongeren D66: 90 kilometer is hard genoeg
In de strijd tegen stikstof willen de jongeren van regeringspartij D66 een maximumsnelheid van 90 kilometer per uur op snelwegen. Maar het is ook fantastisch voor de gezondheid, zeggen ze. De…www.telegraaf.nl
Ze doen maar...is een papieren waarde...instellen en iedereen rijdt vrolijk met 120-130 km/u omdat er toch nauwelijks gecontroleerd wordt.....
Ik ga echt niet tussen of in optocht met de vrachtwagens rijden.....gas erop, wegwezen en ruimte maken.
Wat denk je van dat fijnstof dat van die Tesla banden komt, en al dat stof van de remmen, het schiet echt niet op zo.Misschien dat je het van een Leaf kan winnen maar van de Tesla ga je het toch echt afleggen bij het stoplicht.......
Het S model doen 0-100 in 2.28 seconden......
Prima . En dan ons lekker diesel met 130 laten rijden en 90 met die EV haardroger autos .Misschien komt er wel een aparte (snelheids)baan voor elektrische voertuigen.
Anders zou 90 km/u niet eerlijk zijn. Op het moment zelve stoten die immers niets uit.