Verlichting aansluiten op de accu

Bromgek

MF'er
31 jan 2014
173
29
Een goedenavond,

Mijn Honda Innova heeft een gloeilamp en dat geeft zeer beperkt licht.

Het licht loopt nu over de dynamo en toerenafhankelijk wordt de lichtopbrengst sterker.

Ik heb nu een Led lamp met dezelfde fitting gekocht, maar deze heeft constante stroom nodig.

Heeft iemand een tip of dit vrij makkelijk te realiseren is? Ik heb nu wit(fase), blauw(nul) & groen als aarde.

Kan ik nu vanaf de stekker na het contactslot een kabel trekken naar de lamp en is dit dus makkelijk te doen?

Alle tips zijn welkom.
 
Aansluiten direct op de accu d.m.v. een Relais? Dat hij aan gaat bij contact aan? (Doen de meeste motoren toch al af fabriek).

Moet je wel even kijken wat je doet met het groot licht.. En het feit dat de lamp niet even "uit" gaat als je de motor start wat de meeste motoren ook doen.. Al maakt dat met Led niet zoveel uit natuurlijk.
 
Het achterlicht gaat nu aan op het contact, voorlamp brand alleen als de motor loopt. Ik wil dus dat het voorlicht net als het achterlicht aan gaat via het contact.
 
Ik heb nu wit(fase), blauw(nul) & groen als aarde.
wit is dimlicht
blauw is grootlicht
groen is min

de draad waar gelijkspanning op moet komen ipv wissel is degene die naar de wisselschakelaar voor dim en grootlicht gaat.

Verder moet de draad die van de dynamo naar dat punt gaat naar een driefase gelijkrichter gaan.

Dat lijkt me niet makkelijk voor iemand die wit(fase), blauw(nul) & groen als aarde schrijft
 
wit is dimlicht
blauw is grootlicht
groen is min

de draad waar gelijkspanning op moet komen ipv wissel is degene die naar de wisselschakelaar voor dim en grootlicht gaat.

Verder moet de draad die van de dynamo naar dat punt gaat naar een driefase gelijkrichter gaan.

Dat lijkt me niet makkelijk voor iemand die wit(fase), blauw(nul) & groen als aarde schrijft
Ja daar heb je gelijk in. Ik hoopte dat het makkelijker zou zijn. Toch maar wat externe hulp zoeken.
 
de grootste fout die met deze systemen gemaakt wordt, is een hoger wattage lamp monteren. Dat zorgt voor minder licht.

Doordat de weerstand van de hogere wattage lamp lager is, maar de aanvoer beperkt stort de spanning in.

Monteer de lamp die erin hoort!
 
Let er ook op dat scooters/brommers 2 circuits hebben, gelijkstroom en wisselstroom.
Ga je alle verlichting op gelijkstroom = accu dan is het wisselstroomcircuit nauwelijks belast.
Maar vaak gaat dat wel goed.
Tap vanaf je accu stroom af via een relais, dit relais sluit je ook aan op de witte draad die het relais bekrachtigd zodra het contact aangezet wordt.
De uitgaande draad vanaf het relais sluit je aan op de dim/grootlichtschakelaar.
Zet er wel een zweefzekering tussen.
1709123313453.png

1709123202017.png
 
Tijd terug dit ook op mijn oude innova gedaan, led licht.

Bespaar jezelf de moeite, die led lampen zijn niets waard.
Het licht gaat alle kanten op......

behalve de juiste.

Maar je kan gewoon de "voedings" kabel van je koplamp op de spannings regelaar "knopen"
Dit kan geloof ik gewoon met de standaard originele kabelschoentjes, eruit halen en omsteken.
De wisselspannings en accu stekkers zitten naast elkaar nl. Moet je alleen ff doormeten wat wat is.
Een van de wisselspannings aders gaat nl gewoon naar je lichtschakelaar op het stuur.

Heb ook meerdere led lampen geprobeerd, zelfs een thaise dubbel koplamp (ja die zijn er)
Maar het werd er niet beter op.
Het is wel een paar jaar geleden nu, dus het is niet meer zo vers hoe het precies kan.

Nu op de "nieuwe" innova gewoon het standaard licht.

(imo kan je beter zijlampen monteren)
 
Terug
Bovenaan Onderaan