Als je een nieuwe motor gaat kopen waar moet je dan aan denken mbt de voor en nadelen van een water of luchtgekoelde motor?
Bijv. slijtage van de kleppen, trillingen enz.
(en wat heeft jullie voorkeur?)
En hoe word een radiator gekoelt?watergekoeld is een modern systeem. Nou ben ik niet al te techisch-theorethisch onderbouwd, maar een van de voordelen is dat een watergekoeld blok altijd gekoeld is - terwijl een luchtgekoeld blok alleen tijden het rijden gekoeld word. Neem bvb stil staan bij het stoplicht - dan word je luchtgekoelde blok dus een hele tijd niet gekoeld! - en dat slijt dus! Ondertussen blijft je vloeistofgekoelde machientje dus mooi op temperatuur!
Hoe heeft Ducati dit dan geregeld? En zouden zij dan nooit overstappen naar een "vloeistof"gekoeld blok?
De techniek van luchtkoeling is toch eigenlijk al achterhaald...
En hoe word een radiator gekoelt?
En blijft het authentieke Ducati geluid dan nog wel gewaarborgd?JanB zei:Ducati is al deels overgestapt naar watergekoelde blokken, kijk maar naar de 1098.
En hoe word een radiator gekoelt?
Als ie stilstaat via een ventilator..... Dat is een tikje lastig met een luchtgekoeld blok.
Ik wou der alleen maar mee zeggen dat je gewoon niet stil moet gaan staan met een motor. (uiteraard moet het wel eventjes voor een stoplicht etc)
Ducati is al deels overgestapt naar watergekoelde blokken, kijk maar naar de 1098. Maar het oude L-blok wordt ook nog steeds gebruikt, bv. in de Multistrada en de Monsters, het voldoet nog steeds aan de (Euro 3) emissienormen.
Voor de Japanse fabrikanten ligt de situatie heel anders. Daar wordt de productie elke 4 jaar so wie so helemaal opnieuw opgezet. Dan is het simpeler om over te stappen naar watergekoeld, omdat je anders nog allerlei extra trucs moet uithalen om luchtgekoelde blokken aan de huidige eisen te laten voldoen.
Moto Guzzi gebruikt ook nog steeds het luchtgekoelde blok, net zoals Harley.
Tja, wat is "achterhaald"? Als het blok doet wat je er van verwacht en het voldoet aan de huidige eisen, wat is dan achterhaald? De oudere Harley types zijn ook "achterhaald", maar ga Harley niet vragen om die types te vervangen, ze zouden worden gelyncht door hun klantenkring....... Voor een Harley rijder is er niks mooiers dan het geluid en karakter van juist die blokken.
Ik mis DE verkooptopper van de afgelopen jaren in Europa... de BMW R1150/1200-serie
Ik mis DE verkooptopper van de afgelopen jaren in Europa... de BMW R1150/1200-serie