Water temperatuur sensor Triumph Street Triple

Williewammes

Rookie
23 mrt 2022
2
0
Dag mensen.

Ik heb een Triumph Street Triple 675 uit 2009. Al vanaf dat ik de motor heb loopt de temperatuur standaard vrij hoog op. Zeker bij stilstaan bij het stoplicht zat hij op 7 van de 8 streepjes. Bij navraag bij een motorzaak werd gezegd dat dit geen probleem is, maar ik lees her en der toch dat niet normaal is.

Onlangs gaf hij zelfs kort de waarschuwing om de motor uit te schakelen vanwege oververhitting. De ventilator bleek niet aan te slaan hoewel deze bij het aansluiten op 12 volt wel gewoon werkt. Mijn vermoeden was dus een defecte thermostaat waardoor het hete koelwater in het blok blijft zitten en dus de ventilator niet aangestuurd wordt omdat het koelwater in de radiator koud blijft. Na demontage van de thermostaat blijkt echter dat deze bij opwarming gewoon open gaat. Mijn volgende idee is dan dat de sensor die de ventilator aan moet sturen defect is. Nu heb ik veel aan auto's gesleuteld en daar weet ik ze prima te vinden, alleen kan ik de sensor op mijn street triple niet vinden. Weet iemand waar deze zit op een Street triple uit 2009? Of zijn er andere suggesties waardoor de motor zo warm loopt? Gr. Wiljen
 
Street Triples lopen standaard inderdaad wel vrij hoog in temperatuur. Het gebeurt ook, zoals je beschrijft, bij langzaam rijden en stilstaan. Maar echt oververhitten en waarschuwingen is niet normaal.

Ik weet zo niet waar de sensor zit op een 2009 (heb ze van 2013 en later gehad). Waarschijnlijk op de cilinderkop bij de thermostaat. Ik zou even een werkplaatshandboek opzoeken.
 
Dag mensen.

Ik heb een Triumph Street Triple 675 uit 2009. Al vanaf dat ik de motor heb loopt de temperatuur standaard vrij hoog op. Zeker bij stilstaan bij het stoplicht zat hij op 7 van de 8 streepjes. Bij navraag bij een motorzaak werd gezegd dat dit geen probleem is, maar ik lees her en der toch dat niet normaal is.

Onlangs gaf hij zelfs kort de waarschuwing om de motor uit te schakelen vanwege oververhitting. De ventilator bleek niet aan te slaan hoewel deze bij het aansluiten op 12 volt wel gewoon werkt. Mijn vermoeden was dus een defecte thermostaat waardoor het hete koelwater in het blok blijft zitten en dus de ventilator niet aangestuurd wordt omdat het koelwater in de radiator koud blijft. Na demontage van de thermostaat blijkt echter dat deze bij opwarming gewoon open gaat. Mijn volgende idee is dan dat de sensor die de ventilator aan moet sturen defect is. Nu heb ik veel aan auto's gesleuteld en daar weet ik ze prima te vinden, alleen kan ik de sensor op mijn street triple niet vinden. Weet iemand waar deze zit op een Street triple uit 2009? Of zijn er andere suggesties waardoor de motor zo warm loopt? Gr. Wiljen
Ff draadje van de fan volgen. Zal niet ver uit de buurt zijn.
 
Dit vind ik op youtube.
Lees ook op engelse triumph sites dat je tank eraf moet halen.
Dan je gaskleppen eraf- en dan zie je de water temperatuur sensor zitten.
Bij Youtube filmpje wijst hij de water temperatuur sensor aan bij 0:38 seconden.
Hoop je hebt hier iets aan.
Succes.

 
Laatst bewerkt:
Ik lees in de OP dat de radiator koud blijft.
Dat vind ik vreemd.

Als de radiator echt "koud" blijft zou ik het zoeken in de rondpomping van het koelwater.. De thermostaat gaat volgens hem open maar het hete water gaat er vervolgens niet (snel genoeg) er doorheen? Dan is waarschijnlijk de waterpomp stuk
Of...
Veeeul te weinig koelwater:')
 
Terug
Bovenaan Onderaan