Verspanen, draaien, frezen, ervaringen en vragen topic

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Ik geloof dat er ooit eens een topic als dit was. Maar kan het met geen mogelijkheid meer vinden.

Zijn vast meer verspaners hier.....
full
 
Och, en als we dan toch bezig zijn..

Vorige week een behoorlijk stuk ijzer ingeklemd in de kolomboor , stevig maatje erin voor mijn doen , een 16mm

Hapt dat ding dus vast , en glipt de hele machineklem uit m'n hand ( vastzetten is voor arbo technische dingen ;p )
Dat ding weegt naar schattig.. kilo of 10 denk ik ( ? )

Dus die lanceert , met werkstuk en al , met de draairichting mee ( na 2 volle rotaties onder de boor ) , zo de zijwand in van m'n werkplaatsje.

* KLAP ! *

Waar.. dus een spuitbus remmenreiniger stond, die lek sloeg .


Was ik effe blij niet met open vuur bezig te zijn of een peuk in m'n waffel te hebben op dat moment.


Ben maar gestopt die dag met gaatjes boren ;p
 
Och, en als we dan toch bezig zijn..

Vorige week een behoorlijk stuk ijzer ingeklemd in de kolomboor , stevig maatje erin voor mijn doen , een 16mm

Hapt dat ding dus vast , en glipt de hele machineklem uit m'n hand ( vastzetten is voor arbo technische dingen ;p )
Dat ding weegt naar schattig.. kilo of 10 denk ik ( ? )

Dus die lanceert , met werkstuk en al , met de draairichting mee ( na 2 volle rotaties onder de boor ) , zo de zijwand in van m'n werkplaatsje.

* KLAP ! *

Waar.. dus een spuitbus remmenreiniger stond, die lek sloeg .


Was ik effe blij niet met open vuur bezig te zijn of een peuk in m'n waffel te hebben op dat moment.


Ben maar gestopt die dag met gaatjes boren ;p
tja , wat meten we hier nou verder nog op zeggen ,behalve misschien de vraag of je er wat van geleerd hebt
 
Vrij weinig , uiteraard :)

Was wel de eerste keer dat de massa het verloor van de draaiende massa .
( normáál zit ie wel vast , maar dat ging even niet door het hoge beun gehalte van inspannen , door de onhandige maat )

en altijd gaat het goed,
Dit bevestigde de regel even dat je wel moet blijven opletten, en niet laks moet zijn.
 
Haas heeft wel vaker mankementjes met het tapprogramma. Heb vaak zat een tap kapot zien gaan doordat Haas de spoed en het toerental bij uitdraaien niet goed had.
Dat was ook op een VF5.
Dit was echt mijn fout. Ik heb zelf de verkeerde radius ingevoerd en aan de hand van mijn foutieve radius heeft het programma van vargus een cyclus gemaakt.
Met tappen hebben we een slipkoppeling. Die heeft gelukkig genoeg rek om een fout op te vangen
 

Bijlagen

  • 16381954040327712328809229874635.jpg
    16381954040327712328809229874635.jpg
    99,1 KB · Weergaven: 33
heel af en toe komt er wel eens een werk gerelateerd plaatje van de kleine jongen, ijl gang op verkeerde moment in de 5 assige machine
dan ben je blij dat er bijna kogelvrije raampjes in de machine zitten :+



zijn assortiment machines, teach in en cnc spul van , Haas (kutmachine zegt ie :P ) ,Mazak, Puma, allen draaiwerk
dacht ie er nu 4 had maar er komen er nog wat bij, 1 weg. wordt iig krap in zijn hoekje
geen Haas ivm veel te lange levertijd .
 
heel af en toe komt er wel eens een werk gerelateerd plaatje van de kleine jongen, ijl gang op verkeerde moment in de 5 assige machine
dan ben je blij dat er bijna kogelvrije raampjes in de machine zitten :+



zijn assortiment machines, teach in en cnc spul van , Haas (kutmachine zegt ie :P ) ,Mazak, Puma, allen draaiwerk
dacht ie er nu 4 had maar er komen er nog wat bij, 1 weg. wordt iig krap in zijn hoekje
geen Haas ivm veel te lange levertijd .
Haas is ook budget spul, hoop mankementen mee en software is omslachtig. Toch heb ik er een hoop leuk spul mee gemaakt. Als je de zwakke punten kent valt er prima mee te werken.

Heb trouwens wel is iemand dwars door beplating zien beuken in ijlgang, dan doet zo'n plexiflas raampje of 2mm staal helemaal niks meer.
 
Ik heb de littekens nog op mijn vingers van een plaatje op de snelle manier af bramen.
Zo doende leert men.

Denk dat je toch beter kan filmen Stefan666, daar had je een hoop kijkers mee gescoord.
Kent iemand hier Andrew Camarata toevallig ?
 
Zo heb ik ook nog wel een mooi plaatje. Even een blokje vlakken met de high speed vlakfrees. Ding gaat met 20000mm/min over het materiaal en haalt en dan telkens 1mm af (diameter 40mm, vol door het materiaal). Opzich kon de frees dat prima hebben alleen op een gegeven moment hadden de bekken van de klem niet genoeg klemkracht meer om het blokje vast te houden. Dat ging zo hard dat hij ook nog ff een aanslag van 20mm dik om boog. Daarna stopte de freesbank automatisch omdat de motor detecteert dat hij te veel kracht moet leveren. Hieronder het plaatje (losse bek van de klem was hier inmiddels verwijderd)
IMG_20210616_141804.jpg

Je moet ooit geluk hebben. De houder was nog heel en ik hoefde alleen de wisselplaatjes te vervangen :+
 
Staal of alu?
Das best een hoge voeding😁
Ik zit met alu op S6800 F5600 en autom. staal op S909 F735.
Dat is met de snijgegevens van de beiteltjes berekend.
Ik heb er een 4e as op zitten dus wat meer speling en beweging
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan