De uitlaatlijn is klaar, en komt deze week nog mijn kant uit.
Maatwerk door Ecko motos, en dat zonder een motor op te sturen of daar te zetten. Ik kan de middenbok behouden, ze zijn voorbereid met moeren om elke cilinder apart te meten met een lambda sonde, en ik zou ruimte moeten hebben voor de oilmod. Dat valt allemaal nog te testen maar heb er vertrouwen in. ;P
Sneak preview (Opgepast: NSFW
)
De lijn is bewust ongepolijst gelaten zodat ik ze matzwart kan laten coaten.
Ik was aan het denken aan een Zircotec coating, en om de lijn en de dempers samen te doen. Als dat onbetaalbaar blijkt, dan settle ik wel voor zwarte lak
Verder nog spannende momenten en een serieuze anticlimax beleefd.
Na het blok en de drijfstangen allemaal uit te klokken, heb ik het blok nogmaals gereinigd en ben ik beginnen kijken hoe ik de cilinderbussen kon terug steken.
Met het uitklokken had ik trouwens nog een tegenvaller, ik had de verkeerde drijfstanglangers "c" besteld, had "b" nodig, maar de juiste zijn inmiddels onderweg.
Ik heb geruime tijd mijn kop te gebroken over "hoe ga ik dat hier doen". Na info inwinnen, vele uren zoeken en googlen, er dan toch maar aan begonnen.
Op aanraden van anderen de originele o-ringen hergebruikt, maar wel 8 stuks hand geselecteerd die er nog echt heel goed uit zagen.
De zittingen voor o-ringen in het blok waren aangetast door corrosie. 30 jaar afzettingen uit de koelvloeistof hadden daar ook een knoertharde rand gevormd.
Die rand hielp bij het afdichten van de originele o-ringen, maar ik zag het niet goed komen om de "nieuwe" ringen daar over te duwen.
Niet echt een "voor" foto, maar dit is na het wegborstelen van de rand met een dremel. De putten zijn door corrosie, de krasjes van de messing borsteltjes.
De o-ring dicht af net onder de corrosie putten, dus op zich is dat niet zo'n probleem.
Dit is na het polieren. Heel moeilijk om op foto vast te leggen, maar quasi spiegelglad.
Ook de cilinderbussen heb ik met de dremel opgekuist. De zittingen hadden ook allemaal wel een beetje corrosie, en dus een nogal onregelmatig oppervlak.
Als extra maatregel dan (na reinigen en ontvetten) een dun laagje Hondabond HT aangebracht, om de o-ringen in de zittingen van de bussen te lijmen en om extra af te dichten
Door maar langs 1 kant Hondabond te gebruiken hoopte ik dat de oringen niet zouden verdraaien, en dus beter afdichten.
Dan het blok in de oven gesmeten, en een soortement operatiekwartier gemaakt op de woonkamertafel en alles netjes voorbereid.
Sorry - geen foto's van dat alles, was te druk bezig..
Ik heb molykote 1292 vet gebruikt om de o-ringen in te vetten. Blijkbaar had wd40 ook gewerkt, maar daar kwam ik pas later achter.
Voordeel van dit vet is dat het veilig is voor alle (o-ring) materialen, en tot +200C bestendig is. Veel vetten tasten silicone aan.
"a little goes a long way
"
..En dan was het zo ver, blok uit de oven, cylinder er in leggen, 4 kopbouten er rond (tegen verdraaien) en een overtuigende tik met de rubberen hamer.
Rinse, repeat, vier keer. Op 10 minuten was de klus geklaard. Dan de 4 boutjes er in en op moment gezet en dat was het.
MEGA anticlimax, want dacht dat het veel harder "vechten" ging zijn.
1 bus ligt aan 1 kant een minuscuul beetje dieper dan de andere bussen, er is minuscule rand, aan de andere zijde is dit dan weer niet.
De andere bussen liggen allenaal ongeveer gelijk met de randen van het blok. Ik denk niet dat het problemen gaat geven met afdichten, dus ga het blok niet laten vlakken.
(De koppen zijn wel gedaan)
De rand ligt rechts van de bout.
Vanavond steek ik het blok binnen bij de poederlakker.
Voor de rest ben ik nog aan het hobby'en geweest met SEM Bumper coat. Naast het ravenzwart van de achterbrug leek de kettingkast echt zijn beste tijd gehad te hebben, hoewel ze er nog goed uit zag.
Toch maar opgeschuurd, plastic primer en dan bumper coat er op gezet (Honda black) en heel tevreden van het resultaat.
(De schuurschade aan de linker kant komt verborgen te liggen achter het frame
Vergelijking met een niet-gecoate kast
Ook een "doorbraak" gehad wat plaatsgebrek betreft op de motor. Ik frustreer me al 2 jaar kapot over het feit dat de motorfiets wel rondom het blok gegoten lijkt. Zo weinig plaats is er om gewoon wat dingen toe te voegen en/of te wijzigen.
Ik heb ondertussen 4 modellen zekeringkastjes liggen, heb mij al avonden en nachten de kop gebroken over hoe ik nu alles bij elkaar ga kunnen puzzelen, en ik denk dat ik het gevonden heb.
Ik wou zeker de zekeringkastjes binnen handbereik, dus niet onder de tank of achter de voorkuip. Ook de ontsteking had ik liefst op een bereikbare plek, en nergens te warm.
Ik was eerst van plan om alles op de plek van het gereedschapsbakje te plaatsen, maar dat is gewoonweg onmogelijk. Er is daar geen centimeter vrije ruimte om mee te werken, en elke oplossing die ik kon bedenken was rommelig op z'n best.
Als ik echter de carterontluchting tank kan verplaatsen, dan komt er een stuk "premium real estate" vrij op de motor. En het volgende zou wel eens de oplossing kunnen zijn:
Ghetto mock-up van hoe ik de leidingen dan zie lopen (Aan het kleppendeksel wil ik een 180* u-bocht, maar dat had ik niet liggen):
Wat er nu hangt is een spuitbus van 7x25cm (met dop bij). Als ik dat kan laten namaken in aluminium, met de correcte aansluitingen, dan heb ik meteen de vrijgekomen plek van de bobines mooi benut.
De inhoud van het originele tankje is ~500ml, het volume van de tank die ik nu wil laten maken zou bijna het dubbele zijn, dus dat is nog eens een win-win er bij.
Ik weet nog niet wie me hier bij kan helpen, maar afhankelijk van de kost kunnen er misschien ineens tussenschotten en/of roosters in het tankje verwerkt worden om de olienevel te scheiden van de rest van de carterlucht die wordt opgezogen.
Op die manier wordt de binnenkant van de carburators niet gecoat met een olielaag, want dat zie ik bij sommige carburatorsets wel terug komen.
Gisteren ook de nieuwe remklauwhouders gaan ophalen. Nu kan ik leidingen aankopen, en de voorvork semi-definitief samengooien.
Ze moeten nu nog geanodiseerd worden, maar ga daar mee wachten tot de laatste dingen gefreesd zijn, en alles dan tegelijk doen.