Ik heb toch liever een drukregelaar op de leidingen staan.. Als een leiding barst tegen 11k toeren, kan ik het schudden.. Olie binnen enkele ogenblikken weg: blok
, waarschijnlijk olie op de achterband: motor (en berijder)
Mag er niet aan denken..
Soit, weer iets dat een beetje uit de hand gelopen is, gelukkig wel met een goede afloop.
Ik heb ondertussen 4 verschillende sleutels, waarvan slechts 1 complete set en daarvan heeft de tankdop helaas stevige corrosie.
Dat gaat als een puist op een neus in het zicht springen op een verder afgelikte motor...
Had al eens geprobeerd om de cylinder uit een tannkdop te wisselen, maar dat is niet simpel, en ik wil geen tankdop verneuken in het proces.
Dan maar op zoek gegaan naar een NOS tankdop, en hopen dat ik een dop kon vinden die 1 van mijn sleutels matchte.
Een tankdop van aliexpress was overigens ook een optie, maar hoe lang blijft zo'n dop mooi?
Ik vond bovendien enkel het "nighthawk" model dop, en altijd chroom ipv zwart. Dat was plan B
Tijdens m'n zoektocht kwam ik echter op een nieuwe, complete VF1000F2 set uit.
Het enige wat verschilt tussen een F1 en F2 set is het helmslot, en de lengte van de cylinder van het startslot.
Dat laatste is een voordeel, omdat het slot dan mooier in de VFR800 kroonplaat past. (Zit iets dieper verzonken dan, lijkt OEM)
Wel even getwijfeld over de aankoop ($$$!), maar gelukkig had ik een F1 helmslot op overschot, niet als deel van een set.
Daarmee een testje gedaan, de achterkant open gewrikt en al snel had ik de cylinder in mijn hand.
Ik verwachtte dat ik de cylinders gewoon kon wisselen, en heb dus de set besteld.
Jammer om zo'n maagdelijk slot meteen open te wrikken, maar het was voor een Goed Doel
Het stalen plaatje aan de achterkant van een F2 slot zit vast geniet door 2 alu pennetjes die plat gemept zijn.
Bij een F1 slot zit het plaatje vast doordat de behuizing op 3 plekken rondom de rand samen geknepen is.
1 minuutje met de boormachine en een beetje overtuiging van een schroevendraaier later:
Echter.. Omwisselen was te gemakkelijk. Een F2 slot kan in 2 richtingen draaien! Het pennetje aan de achterkant van de cylinder staat dus op een andere plek
Er was maar 1 oplossing.. "We must go deeper"
Ik had geluk, en had een F1 slot met een cylinder waar mijn sleutel in paste, het model sleutel is namelijk niet altijd hetzelfde.
De boel uit elkaar gesloopt, en weer wat bijgeleerd: je kan de tuimelaars gewoon omwisselen!
Eigenlijk is zo'n slot iets simpel, maar je moet het weten.
Blij dat ik dat nu ook eens uit elkaar gehad heb.
Het plaatje aan de achterkant was wel wat gecorrodeerd, en ik had een stukje van de behuizing afgebroken toen ik het plaatje wou verwijderen.
Bison Kombi-Metaal to the rescue! Dit slot komt voorlopig niet meer los, en de coating aan de achterkant sluit verdere corrosie uit.
Nu enkel nog herlakken, en ik heb een quasi-maagdelijk F1 helmslot, en belangrijk: een nieuwe, volledig matchende set!
Het eindresultaat: