Tijd om nog eens een update te geven.
Eerst wat goed gaat:
De carter die een duik gemaakt heeft, is terug opgelast. Moet de boel nog wat bijwerken, foto's volgen nog wel.
Verder heb ik heb een systeem uitgedokterd om de carter ontluchting een compacte en nette bocht naar voor te laten maken. AN fittingen en loodgieterij = street cred, nietwaar?
Het 20mm gat in het carterdeksel is hertapt naar M22x1.5, een afgedraaide M22-AN10 ebay-adapter er in en een 180 graden AN10 bocht.
De 180 graden bocht moet ik nog vervangen door een 150 graden, omdat de bocht korter is dan verwacht, en nu zit de relatief dikke slang gekneld tussen het carterdeksel en de tank.
Bij een iets flauwere bocht gaat de slang mooi naast het hoge gedeelte van het deksel lopen.
Langzaamaan ben ik ook de stukken aan het verzamelen voor een catch can zelf, om een idee te geven:
Alu buis, doppen, lange lasbare AN10 connectors..
Wat ook semi-goed ging zijn de adapters om de voorvork te verlengen.
Deze zijn een keer of 3 aangepast want er zat een quasi onzichtbaar randje in de onderpoot, en ben er pas achter gekomen nadat ik er helemaal niets meer van snapte, en dan maar wassen oordopjes heb gekneed en samen met de adapter in de onderpoot geknald heb.
Zo kon ik zien waar er nog pasproblemen waren. De voorpoten zijn ondertussen al een keer of 10 in en uit elkaar geweest. Na een tijdje werd ik er echt goed en snel in.
De 2de handse voorpoten misten overigens 2 nogal cruciale ringen (tussen bovenste glijbus en seal), en daar kwam ik pas achter bij het monteren.
het zijn gewone showa vorken, dus die ring moet er zijn. Tripje ebay, weekje wachten, nieuwe ringen.
Ik hoop deze week de voorpoten definitief te kunnen monteren. Dan kan ik het frame al eens op wielen zetten.
Wat minder goed ging...
Ik vertelde al dat het uitlaatsysteem 2x door mijn goede vrienden van de Belgische post zonder verdere verwittiging retour gestuurd is. Uren bellen met de klantendienst van Bpost en Laposte hielp niets. De verscheten tijd, een behoorlijk bedrag aan telefoonkosten (aan Franse wachtmuziek opgedaan!!) en 2x 35euro portkosten in de vuilbak deden me beslissen van dan maar zelf dag te gaan zeggen in Frankrijk.
Ineens een weekendje van gemaakt dan, want het is 6u rijden. Sam van Ecko motos heeft ruim 40 VF staan, de paar die ik gezien heb waren wel echt de moeite. Kleine werkplaats maar ik keek m'n ogen uit.
Het uitlaatsysteem is ook echt heel netjes gemaakt. Thuis aangekomen echter, bleek er iets grondig mis..
De standaard VF1000 uitlaten worden gemonteerd met een pakking. De aftermarket Laser, Marving, Mach, ... uitlaten echter niet.
Sam wist dit (ik niet), maar door een miscommunicatie zijn downpipes op maat gemaakt van standaard uitlaten zonder pakkingen.
Op een bepaald moment wou iemand een systeem mee bestellen, die wel de standaard uitlaten zou gebruiken, dat is uiteindelijk niet door gegaan, maar heeft blijkbaar in het vele mailverkeer voor de nodige verwarring gezorgd.
Soit.. Ik heb geen standaard uitlaten. Gelukkig geeft Sam de fout toe en gaat het gratis rechtzetten. Jammer genoeg betekent dat weer een weekendje Vogezen...
Ik vrees echter dat de gasflow behoorlijk geremd gaat zijn als de downpipes worden aangepast naar de smallere Marving dempers.
Plan B: een stel carbon dempers en daar dan link pipes voor laten maken.
Laat iets weten als je een set ronde carbon dempers te koop hebt in goede staat, of als je een set VF uitlaten van Marving wilt kopen.
Verder laat het systeem mede door de sterk vergrote diameter onwaarschijnlijk weinig ruimte over aan alle kanten.
Ik moet nog een systeem bedenken om mijn case-savers te monteren want de downpipes laten maar een 2-tal millimeter vrij van de framerail.
krrrrap:
Sam had ook een boek waarin de ontstekingscurve werd beschreven voor een VF1000.
Meer dan genoeg info om een basiscurve te maken, en deze waarden laten erg veel ruimte voor verbetering.
En dan om af te sluiten verdere brainstorming over het oliesysteem.
Ik ben nog steeds ervan overtuigd dat ik vanaf de tweede pomp de cylinderkoppen kan voeden, en zo de lage oliedruk in lage toeren, en de gebrekkige olietoevoer naar de koppen kan oplossen.
Meer olieflow en meer druk doorheen het gehele blok, over het hele toerenbereik. Ik moet alleen ergens een oliedruk regelklep steken, om zo te hoge druk te vermijden.
Te hoge druk rooft PK en als je pech hebt barst er iets in het oliesysteem. Iets wat ik dus wil vermijden.
Een externe oliedruk regelklep van Peterson Fluid Systems kost $$$, en hoewel het een mooie oplossing is, komt er bij dat bedrag nog een hoop AN fittingen, telon leiding en kopzorgen bij.
Want je moet dat nog allemaal wegwerken ook.
Ik denk er nu aan om een standaard VF1000 oliedruk regelklep af te draaien. Deze kleppen worden nog steeds in veel Honda's gebruikt, dus zijn goedkoop, simpel en betrouwbaar.
De buitendiameter is 18,5mm, met extreem dikke wanden, als ik de buitenkant 2mm afdraai, en dit gat naar 16,5mm opboor:
Dan past de klep er zo in:
Dan kan de voorkant gewoon worden afgesloten met een flens en AN fitting, en heb ik maar 1 leiding weg te werken.
Stof tot nadenken.