VFR 400R 1987 (NC24) punten bij aankoop?

-=Peter=-

MF veteraan
16 aug 2003
6.800
180
Woonplaats
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar dit model. Stel dat ik er een vind en ik overweeg om hem te kopen.
Waar moet ik op letten om een redelijke garantie te hebben dat hij motorisch in orde is?
Ik ben een complete nieuweling, is het dan mogelijk om dit te beoordelen, of moet ik eigenlijk altijd een "expert" meenemen?

Groeten,

Peter.
 
Als je een "complete nieuweling" bent zal het moeilijk zijn om gebreken te constateren.
Je kunt het beste een bevriende "expert" meenemen.

NC24.jpg
 
Tja ik neem een bekende mee die er redelijk verstand van heeft. Maar wat ik bedoel, zijn er specifieke problemen bekend die voor (dure) reparaties kunnen zorgen, zodat hij daar naar kan kijken?

In ieder geval:
- Banden
- Ketting
- Kijken of de motor rechtuit rijdt met de handen los
- Of ie goed rustig stationair loopt
- Roestvorming

Nog meer?

Groeten,

Peter.
 
Tja ik neem een bekende mee die er redelijk verstand van heeft. Maar wat ik bedoel, zijn er specifieke problemen bekend die voor (dure) reparaties kunnen zorgen, zodat hij daar naar kan kijken?

In ieder geval:
- Banden
- Ketting
- Kijken of de motor rechtuit rijdt met de handen los
- Of ie goed rustig stationair loopt
- Roestvorming

Nog meer?

Groeten,

Peter.

Controleer of de velgen rond zijn. Die dingen zijn nogal aan de zachte kant en kunnen makkelijk deuken hebben. (voordeel is dat ze makkelijk te repareren zijn)
Vraag na wanneer de laatste onderhoudsbeurt gedaan is, of hier bewijzen van zijn en wat er vervangen is.
Reken maar op veel uurloon als er bijvoorbeeld kleppen gesteld dienen te worden, idem bij synchronisatie van de carburateurs.
Bougies zijn heel speciaal en kosten zomaar 22 Euro per stuk. (NGK)

Als je er geen verstand van hebt en de VFR trekt niet lekker naar de 14000 toeren als ie warm is, laten staan. Hij dient soepel op te pakken en er behoorlijk vandoor te gaan vanaf 4000 toeren. Boven de 6000 begint hij pas te leven. Maar hij dient wel zonder haperen of stotteren te gaan.
Anders krijg je te maken met het afstellen van de carburateurs, mogelijk vuil erin en dergelijke. Kost je nogal wat tijd, laten doen dus ook geld.

Controleer alle remblokken, setje kost 35 Euro en daarbij nog montage kosten.
Controleer de voorvorkkeringen op lekkage en speling.
Controleer het balhoofd.
Controleer speling op de lagers van de wielen en achterbrug.
 
Terug
Bovenaan Onderaan