Vfr uitlaat op kawasaki

Ksybaas

Rookie
25 mei 2023
5
5
Hoi iedereen, ik heb een simpel vraagje. Ik heb een kawasaki z750 met originele uitlaat. Bj 2006. Verder heb ik een losse originele uitlaat vn een Honda vfr 800 vtec Bj 2002. Wat zou er gebeuren als ik deze op mn kawasaki zet.. kan dat kwaad. T zou puur voor de looks zijn en voor de lol. Grotetje thxx
 
Ik ben geen expert maar de originele uitlaten zijn waarschijnlijk reflectieuitlaten. Deze proberen de geluidspulsen (de ontploffinkjes) tegen elkaar te richten (reflecteren) zodat deze elkaar opheffen.

Bij een Z750 liggen deze pulsen 180 graden uit elkaar (iedere 180 graden van de krukas ploft er wel één cilinder). Een VFR blok is echter een V4 waarbij de pulsen 270 en 90 graden uit elkaar liggen en de uitlaat er dus op getuned zal zijn om deze pulsen tegen elkaar op te zetten.

Daar komt alleen nog bij dat je door de lengte van de uitlaatbuizen te varieren (voorste buizen hebben meer lengte bijvoorbeeld) in combinatie met de ontstekingsvolgorde (voor-achter-voor-achter) dit weer kunt beïnvloeden door de twee pulsen waar 90 graden tussen zit tegelijk samen te laten komen in de uitlaatbochten en vervolgens in de demper te laten reflecteren tegen de puls die 270 graden later komt. Dan zou je echter het geluid van een 800CC V-twin verwachten en een VFR klinkt alleminst als een V-twin.

Dus zouden ze hebben geprobeerd om de pulsen in de demper elkaar juist gelijkmatig op te laten volgen? Zoals een lijn-vier? In dat geval kun je de dempers monteren en zullen ze nog goed werken ook.

Ik denk niet dat dit schadelijk is maar hoe dit uiteindelijk gaat klinken is mij een raadsel. Maar nogmaals ik ben geen expert. Gewoon een motorrijder die niet in slaap kan komen.
 
@PART 66 Ik vermoed dat het hier over de demper gaat, niet over het complete systeem...

db

bwe_vfr-750-fr-fv-94-97-exhaust-downpipes-collector-236-1-p-ekm-1000x666-ekm-.jpg


71369mi-bochtenset-z750-katvervanger.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan