• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

vije slag koppeling bijstellen

buikschuiver

Die hard MF'er
Lid geworden
12 feb 2003
Waarderingsscore
1
Bij de Cagiva Freccia 125cc van mijn maat werkt de koppeling erg zwaar. Het is een natte koppeling m.b.v. kabel verbinding. Nu is momenteel eigenlijk het echte probleem dat je bij deze zware koppeling de drukveren met de vingertoppen mag overmeesteren.

We gebruiken de koppeling enkel om van onze plek te komen en daarna kan je de handel wel laten rusten. m.a.w. de benodigde kracht is niet direct het probleem, maar de vrij slag wel. m.b.v. de kabelspanning gaan we het niet redden (valt hij uit de kabelgoot). Tevens hadden we graag, dat de handel minder ver van het handvat open viel (elastiekje dr om oid? :P)

imo kan enkel de drukveren ontspannen helpen, om hem met de vinger toppen over zn dode punt heen te krijgen :N.

ik snap er ook al niks van.

je wil de koppeling met je vingertoppen in kunnen knijpen, hoe anders :?

hij gaat te zwaar, maar de vrijespeling is ook te weinig ofzo.

en wat bedoel je met de drukveren ontspannen? hoe wil je dat dan doen?

het zou de kabel kunnen zijn, bij mij was een nieuwe een wereld van verschil

De koppeling met je de hele hand in knijpen, want met de vinger toppen is het haast niet te doen. Het probleem, is dus dat de koppeling enkel met de topjes v/d vinger in te knijpen zijn. m.a.w. ze liggen bijna buiten bereik. d.m.v. de vrijespeling te vergroten hoopten we meer binnen handbereik pas kracht uit te moeten oefenen. Tevens mag de handel iets dichter op het handvat geplaatst worden, maar dat valt niet te regelen m.b.v. de vrijspeling

De 2e oplossing is de veren v/d koppelings platen minder strak te zetten, zodat er minder kracht nodig is om de de koppeling in te persen. Maar dat kan doorslippen v/d platen betekenen, dus deze oplossing lijkt het me eigenlijk sowieso niet te worden. Naja een nieuwe kabel is op z'n tijd idd ook niet slecht.

Laatst bewerkt:
Jaaaaaaaaaa gesnapt! (of toch weer niet :? )

Het HENDEL staat te VER van je stuur (of je handjes zijn te klein, kan ook)
waardoor je er enkel met je vingertoppen bijkan (hoort dit niet zo te zijn dan? het hendel net onder je 1e vingerkootje???)
De koppeling is zo weerbarstig dat je met je vingertoppen geen kracht genoeg kan geven.

Es goed de kabelgeleiding controleren op knikken, kabel geleiding doorsmeren met olie, nieuwe kabel monteren omdat ie weerbarstig is vanwege haperende gesprongen ijzerdraadfilamenten, Drukveren in koppelingshuis zijn van een strakker soort dan het hoort (hoezo?)

Laatst bewerkt:
Een 125 moet ,met een nieuwe kabel ,toch makkelijk met 1 vinger te bedienen zijn?
Of anders is je koppelingshuis zover ingeslagen dat je koppelingsplaten niet vrij kunnen komen.
De veren lossen is idd geen optie.

Terug
Bovenaan Onderaan