• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Vizier op helm verplicht?

mark130

Rookie
Lid geworden
7 feb 2007
Waarderingsscore
0
Een vriend van me reed met een helm zonder vizier.
Hij werd aangehouden en kreeg vervolgens een boete voor het rijden zonder vizier.

Is een vizier echt verplicht, of is dit gewoon onzin en slaat die boete nergens op?

Is toch onzin :?
Een jethelm heeft ook geen vizier (ok, soms wel maar niet altijd).
En men mag toch met open vizier rijden...

Lijkt mij ook.......
Maar het gaat erom of het verplicht is dat ie erop moet zitten.
Kan hier wettelijks niets over vinden

volgens mij is het onzin

maar misschien staat er in de wet wel ergens een regeltje dat het niet mag

en op een pothelm zit toch ook geen vizier :?

edit
moet sneller typen |(

Laatst bewerkt:
Lijkt mij ook.......
Maar het gaat erom of het verplicht is dat ie erop moet zitten.
Kan hier wettelijks niets over vinden

Het lijkt me dat die helm goedgekeurd is met vizier.
Zonder vizier geen goedkeuring.

Zou dus ook betekenen dat je niet met vizier open mag rijden, want dan rijd je dus ook met een niet goedgekeurde combinatie.
Heeft ook hetzelfde effect als dat het vizier er niet op zit.

Zou dus ook betekenen dat je niet met vizier open mag rijden, want dan rijd je dus ook met een niet goedgekeurde combinatie.

Hee, don't kill the messenger...
Je hebt een wijziging gemaakt aan het "ontwerp van de helm".
Die mierenneuker geeft er een bon voor. :P

Laatst bewerkt:
gewoon zeggen dat je hem verloren bent :+

pfff, of het vizier er wel of niet opzit verandert niks aan de stevigheid van de helm hoor.
En als je later een pinlock installeert, verander je dan ook het "ontwerp van de helm"????
Ik blijf erbij: ik vind het onzin (al zou ik zelf niet zonder vizier willen rijden voor wind, beestjes, ...)

Ja zal inderdaad de uitleg zijn.
Dit valt zeker onder het kopje 'mierenneuken'.

Het lijkt me dat die helm goedgekeurd is met vizier.
Zonder vizier geen goedkeuring.

Hij is ook niet afgekeurd zonder vizier.....
En wat zijn de eisen van het vizier, moet deze van het originele merk zijn of mag imitatie ook?
Wat is de verminderende werking van de helm ansich wanneer er geen vizier op zit? Ik draag bijvoorbeeld altijd een zonnenbril tijdens het rijden.

edit: nightwolf was me al voor.

Laatst bewerkt:

Als het gaat om de meeste systeemhelmen... dat klopt! :)
Systeemhelmen hebben vaak een goedkeuring in gesloten toestand ;)

Overigens... je vizier mag best openstaan hoor. Dat is mijns inziens niet verboden. Je mag tenslotte de ramen van je koekblik ook openzetten :P

Laatst bewerkt:
Als ik zie hoe hard een steen op de voorruit van je auto kan komen rij ik liever met een dicht vizier. Dat je bekeurd mag worden voor het rijden met een helm zonder vizier verbaasd mij, maar het zal wel zo zijn.

Tja, ik heb wel eens een kiezel ter grootte van een knikker op mijn vizier gekregen...
Zag hem zo onder een wiel vandaan op me afzeilen en ketste tussen mijn ogen met meer dan 130km per uur.
Als ik geen/een open vizier zou hebben gehad, had ik hier niet zitten tikken denk ik.
Wat een klap! Dus op zich is het niet vreemd als ze het verplicht zouden stellen.

Laatst bewerkt:
ik liet het mooi voor komen en uitleg van de rechter vragen . wel eerst ff de boete betalen en dan bezwaar aan tekenen

ik liet het mooi voor komen en uitleg van de rechter vragen . wel eerst ff de boete betalen en dan bezwaar aan tekenen

Dit is een "Mulderfeit"

Bezwaar maken bij de OvJ heb je ook uitstel van betaling.

Je moet pas betalen wanneer je naar de rechter wil, maar dan ben je weer een maandje of 2,3 verder.
Laat ze maar werken voor hun geld.

Een vizier is niet verplicht, wat volgens mij wel verplicht is, is dat je een vorm van bescherming van je ogen moet hebben. Dit mag een bril of een vizier zijn. Maar volgens mij moesten je ogen beschermt zijn. Ik weet niet precies hoe dit wettelijk is geregelt. Maar in elk geval mag je zonder oog bescherming ook geen examen doen voor je motorrijbewijs. Dus ik neem aan dat het anders ook geld.

Was dit in Nederland. Ik geloof dat het sowieso in Canada verboden is om zonder vizier/bril te rijden --> als je iets in je ogen krijgt, ben je niet meer in staat om je voertuig te besturen, vandaar.

Laatst bewerkt:
Ja dit was in Nederland. De discussie gaat ook niet om of het veilig is/was.
Gaat erom of dit wettelijk geregeld is, en of je hier dus een boete voor kan/mag krijgen.
Niemand die hier iets over weet of kan vinden?

Als het gaat om de meeste systeemhelmen... dat klopt! :)
Systeemhelmen hebben vaak een goedkeuring in gesloten toestand ;)

Overigens... je vizier mag best openstaan hoor. Dat is mijns inziens niet verboden. Je mag tenslotte de ramen van je koekblik ook openzetten :P

En niet onbelangrijk: als de situatie het vereist, heb je de juiste bescherming voorhanden... dat is bij het ontbreken van een vizier natuurlijk niet meer zo.. ben inderdaad benieuwd of een goedgekeurde helm zonder vizier maar met goedgekeurde motorbril weer wel toegestaan is :?

Terug
Bovenaan Onderaan