1. Ja, als ik een tijd met mijn Pan gereden en de MT09 van de standaard haal gooi ik hem bijna naar de grond. En als ik een tijd met de MT09 gereden heb, heb ik de eerste keer altijd moeite om hem van de standaard te halen.Beste Forummers,
Begin 2019 kocht ik een Yamaha FZS600. Er stond toen een dikke 17.000km op de motor. Inmiddels zijn dat er bijna 41.000km.
Ik wil nu graag een andere motor. Een snelle motor waar ik comfortabel veel kilometers mee kan maken. Echter een zwaar gewicht staat me tegen. Een FJR1300 vind ik prachtig maar het gewicht ronduit intimiderend. Weeg zelf 75kg, wellicht ligt het daar. Een VFR1200x cross tourer vind ik ook mooi maar zal wat gewicht ervaring niet beter zijn. Een paar vragen:
1. Wen je aan gewicht?
2. Suggesties voor een motor?
Nieuw of gebruikt?
3. Jong of gebruikt scheelt weinig met nieuw (althans vind ik).
Nieuw is haalbaar maar.... Geen goede stalling dus dat houdt me tegen. Werken met een motorhoes is toch "second best".
Is natuurlijk een persoonlijke aangelegenheid maar ben benieuwd hoe men er tegen aankijkt.
Kijk uit naar de reacties waarvoor mijn dank.
Ik heb maar 1 advies.Tjonge veel reacties. Fijn!
Wat betreft de Fazer 600. Fijne en lichte motor maar wil toch graag meer vermogen (pk's wennen denk ik). Bovendien is het nog een motor met carburatie. Wil graag een injectiefiets met abs. Bovendien Ben ik in die twee jaar een keer gevallen. Ik had meer mechanische schade (brak een staander) Dan de Fazer maar fraaier is de motor er niet van geworden.
Kortom, een andere motor. Maar nee, geen plaats als een stalling of iets dergelijks... Maar goed dat is ook een ding bij een Jong gebruikte motor. Maar goed, dat drempeltje neem ik makkelijker met Jong gebruikt...
Kijk naar een 1000sx van Kawasaki. Wat me tegenstaat is echter onderhoudsintervallen om de 6k. Ben conservatief en bevooroordeeld dus hoe mooi ook maar voor mij geen KTM adventure of een Ducati want toch gevoeliger Dan een Japanese fiets al kun je daar ook een zeperd Hebben. Ik wil een betrouwbare all rounder met kracht...
Prachtige motor maar geen kuip. Werkt dat in combinatie met een kippenek?Ik heb maar 1 advies.
Yamaha MT-10
Zeker wel. Het yamaha tour scherm bied uitstekende windbescherming. Vergelijk het alleen niet met het kuipwerk van een BMW RT oid.Prachtige motor maar geen kuip. Werkt dat in combinatie met een kippenek?
Je vraag is trouwens ook wel zo breed georienteerd dat nagenoeg iedereen je zijn eigen voorkeur aan zal gaan prijzen
Wat ik stiekem ook aan het doen ben...
Comfortabele houding, veel koppel, loopt soepel ook onderin, 50 in z'n 4 kan prima, goed geveerd, niet te groot, niet zwaar, uitgerust met cruise control. Nadeel, hij zuupt.Ja realiseer ik me maar wil ik ook wel. Graag met motivitatie.
Het ligt er een beetje aan wat je er mee wilt. Is het comfort nodig om naar de mooie tourgebieden te cruisen? Of is het voor woon werk verkeer?
Als het is om naar bijvoorbeeld de Eiffel te rijden dan zou ik kiezen voor een lichtere motor met topkuip zoals een Tracer 700 of een Versys 650. Op locatie heb je namelijk heel veel plezier van het lichtvoetige stuurgedrag en je hebt alsnog de wind bescherming op de heen een terugreis.
Voor woon werkverkeer kun je prima een zwaardere motor als een GS1200 nemen. Dat loopt lekker rustig en rijdt ook prettig.
Volgens mij heeft de ninja 1000 sx, oftewel de nieuwe z1000sx onderhoudsintervallen van 12000km. Op internet hebben ze het in elk geval over 7500 Mile.Tjonge veel reacties. Fijn!
Wat betreft de Fazer 600. Fijne en lichte motor maar wil toch graag meer vermogen (pk's wennen denk ik). Bovendien is het nog een motor met carburatie. Wil graag een injectiefiets met abs. Bovendien Ben ik in die twee jaar een keer gevallen. Ik had meer mechanische schade (brak een staander) Dan de Fazer maar fraaier is de motor er niet van geworden.
Kortom, een andere motor. Maar nee, geen plaats als een stalling of iets dergelijks... Maar goed dat is ook een ding bij een Jong gebruikte motor. Maar goed, dat drempeltje neem ik makkelijker met Jong gebruikt...
Kijk naar een 1000sx van Kawasaki. Wat me tegenstaat is echter onderhoudsintervallen om de 6k. Ben conservatief en bevooroordeeld dus hoe mooi ook maar voor mij geen KTM adventure of een Ducati want toch gevoeliger Dan een Japanese fiets al kun je daar ook een zeperd Hebben. Ik wil een betrouwbare all rounder met kracht...
In principe is dat waar, maar je zult wel even goed de voorwaarden m.b.t. stalling moeten lezen: er zijn in mijn ervaring steeds minder verzekeraars die het accepteren dat de motor op het thuisadres buiten gestald staat, en zelfs binnen zal-ie bij de meesten met 2 sloten vast moeten zitten, en voorzien zijn van een alarm (met certificaat).@3
Daarvoor heb je verzekeringen tegen diefstal. Als een fiets van bijv. 5 jaar oud buiten kan staan, kan een nieuwe dat ook.
In principe is dat waar, maar je zult wel even goed de voorwaarden m.b.t. stalling moeten lezen: er zijn in mijn ervaring steeds minder verzekeraars die het accepteren dat de motor op het thuisadres buiten gestald staat, en zelfs binnen zal-ie bij de meesten met 2 sloten vast moeten zitten, en voorzien zijn van een alarm (met certificaat).
Massa went, en de eerder gedane suggestie m.b.t. rijopleiding / cursussen is sowieso goed, ongeacht wat voor motor je wilt rijden. Ik weeg nog geen 70 kg, rij inmiddels decennia lang met motoren van 300-350 kg, en vind dat stiekem prettiger dan een fiets van 100 of meer kg’s lichter. Maar goed ieder z’n meug.Beste Forummers,
Begin 2019 kocht ik een Yamaha FZS600. Er stond toen een dikke 17.000km op de motor. Inmiddels zijn dat er bijna 41.000km.
Ik wil nu graag een andere motor. Een snelle motor waar ik comfortabel veel kilometers mee kan maken. Echter een zwaar gewicht staat me tegen. Een FJR1300 vind ik prachtig maar het gewicht ronduit intimiderend. Weeg zelf 75kg, wellicht ligt het daar. Een VFR1200x cross tourer vind ik ook mooi maar zal wat gewicht ervaring niet beter zijn. Een paar vragen:
1. Wen je aan gewicht?
2. Suggesties voor een motor?
Nieuw of gebruikt?
3. Jong of gebruikt scheelt weinig met nieuw (althans vind ik).
Nieuw is haalbaar maar.... Geen goede stalling dus dat houdt me tegen. Werken met een motorhoes is toch "second best".
Is natuurlijk een persoonlijke aangelegenheid maar ben benieuwd hoe men er tegen aankijkt.
Kijk uit naar de reacties waarvoor mijn dank.
Verhuizen, of een diefstalverzekering i.c.m. een plek om het ding te stallen. Desnoods een goedkopere motor kopen. Zeker als je een nieuwe of jong gebruikte (dure) motor overweegt, dan mag je er van uit gaan dat-ie gejat gaat worden (ik woonde 10 jaar in Amsterdam, heb er nog veel vrienden, en ik heb er veel moto’s zien verdwijnen).Woon in Amsterdam. Dus erg duur.....