Voorpoten S1000RR 2012 probleem

2 aug 2012
176
7
Roermond
Goede avond,

Graag wil ik jullie expertise over iets met de voorpoten van mijn 2012 S1000RR. Wanneer ik de poten indruk (en weer loslaat) is er een hoorbare/voelbare eerste aanzet van de beweging, zowel bij inveren als terugveren op willekeurige punten. Als ik de kracht waarmee ik de poot indruk langzaam opbouw is het net alsof je eerst door een weerstand heen moet voordat de poot inveert. Omdat ik eerst dacht dat het wellicht de weerstand kon zijn van de stofkap/keerring/glijlagers heb ik de adjustercap losgedraaid van de buitenpoot zodat ik deze vrij op en neer kon bewegen over de binnenpoot, hierbij was niks voelbaar. Ook heb ik de rebound en compression adjusters op verschillende posities gezet maar ook dit maakte geen verschil. De situatie is bij beide poten het geval. Lijkt dus alsof het in de demper zit maar weet dus niet of het zo hoort of juist niet. Graag jullie advies...

Check filmpje:
 
Laatst bewerkt:
Demping op moderne sport motoren is relatief stug bij langzame bewegingen. Optrekken en remmen vallen onder langzame bewegingen. Met een beetje snelheid over een bult zorgt voor snelle beweging, dat zou ie soepeler op moeten vangen.

Of je dat met de hand makkelijk kan testen weet ik niet. Maar het zou je ‘probleem’ kunnen zijn.
 
Nou, ik heb zojuist 1 poot uit elkaar gehaald. Lijkt erop of het al eens gedaan is omdat de olie redelijk "vers" lijkt.

Na de adjustercap en veer eraf gehaald te hebben kunnen voelen aan de demperslag en hierin is deze "losse slag"" te voelen. Wanneer je de demper snel indrukt of naar boven trekt is het net of er even wat lucht in de demper zit omdat deze dan heel kort snel zakt of naar boven komt en daarna in de olie lijkt te dempen. Misschien toch iets van high speed/low speed ?

Mag ik de methode van het haynes werkplaatshandboek in deze vertrouwen Tommy ? Volgens dit boek zit er al te weinig olie in de poot.

Ik heb de poot afgevuld tot het "juiste" niveau, maar het lijkt geef verschil te maken.
 
Dan zit er toch lucht in denk ik. Mits de demperstang niet los is gekomen van de zuiger, maar dat voelt heel raar aan. Kijk even in het werkplaatsboek van BMW want er zijn een paar ‘let op’ punten specifiek voor deze vork.
 
Terug
Bovenaan Onderaan