voorvork bouwen

aoleks

MF veteraan
19 dec 2007
5.167
2
Tilburg
hoi!

ik zie dat bijna alle online winkels voorveren verkopen voor allerlei motoren. bijvoorbeeld, van hyperpro, wp of wat dan ook. ik begrijp dat heel goed, want een sv bijvoorbeeld, heeft standaard een vrij slechte vering en dan kun je voor ~100 euro een "andere krijgen". op de manier van je doet er andere veren en olie in. dat heb ik dus ook!

nou komt mijn vraag pas:

ik zie ook staan dat ze "fork tubes" verkopen, ofwel de cilinders waarin alles hoort te zitten. en er van uit gaan dat je geen t-stuk of kroonplaat nodig hebt, puur alleen maar de voorvorkpoten, wat mis je eigenlijk?

want stel je koopt die 2 onderdelen, waar maak je de remmen aan vast? wat is een zogenaamd cartridge?

wie kan mij duidelijk maken hoe je een voorvork kunt bouwen? :?
 
heb je geen linkje naar dit product?
en volgens mij moet je ff aan een admin vragen of dit topic verplaatst kan worden naar techniek ;)

Een Cartridge voorvork is een telescoop-voorvork van een motorfiets waarbij één vorkpoot de demping bij het uitveren regelt en beide vorkpoten voor de invering zorgen.

Hierdoor wordt een gewichtsbesparing bewerkstelligd, die belangrijk is omdat de dempings- en veringsonderdelen bij het onafgeveerde gewicht van het voorwiel horen. Hoe lager dit gewicht is, des te beter is het wegcontact.

http://www.hksuspension.nl/beheer/pdf/Suzuki SV 650 Cartridge.pdf
 
Laatst bewerkt:
neee neee.... dit vraag ik niet! ik hoef niet te weten wat de cartridge doet ofzo, maar ik vraag me af, als ik de cartridge en de cilinders heb, kan ik dan een voorvork bouwen? opnieuw, waar maak ik de remmen aan vast???
 
een cartridge stop je gewoon op de plaats waar je binnenwerk van je voorkpoot nu ook zit toch?... dus gewoon hetzelfde als dat je nu je remmen vast maakt :?
 
ja maar dat is juist het probleem: ik wil van mijn huidige voorvorken af! en ik zou er eentje kopen, maar die heb je niet echt voor een sv650 dus ben ik gaan kijken of ik de onderdelen van een voorvork appart kan kopen op mijn eigen voorvork in elkaar te knutselen. en dan heb ik de cilinders, heb ik de cartridge (veren en olie inbegrepen) maar die voorvork wil ik gebruiken, graag op een motor als dat kan. bovenkant maak ik vast met t-stuk en kroonplaat, maar de onderkant??? mijn voorwiel en mijn remklauwen moeten daar op aansluiten...

DAT vraag ik!
 
ja maar dat is juist het probleem: ik wil van mijn huidige voorvorken af! en ik zou er eentje kopen, maar die heb je niet echt voor een sv650 dus ben ik gaan kijken of ik de onderdelen van een voorvork appart kan kopen op mijn eigen voorvork in elkaar te knutselen. en dan heb ik de cilinders, heb ik de cartridge (veren en olie inbegrepen) maar die voorvork wil ik gebruiken, graag op een motor als dat kan. bovenkant maak ik vast met t-stuk en kroonplaat, maar de onderkant??? mijn voorwiel en mijn remklauwen moeten daar op aansluiten...

DAT vraag ik!

Enige wat ik me kan bedenken is zoek een andere voorvork van een andere motor die ind de buurt komt met de aFMETINGEN (MEEN AAN DAT JE VAN EEN NORMALE NAAR EEN USDVORK WIL???) en die erin proppen.... samenstellen van meerdere onderdelen is niet echt een juiste optie in mijn optiek!!
 
koop een vork van een oude crosser.
is vaak wel fatsoenlijk in te korten en op allerlei manieren af te slellen.
het enige wat je dan moet maken of laten maken zijn de kroonplaten.
een stuk eenvoudiger dan een vork maken.
 
ik wil ook best een nieuwe voorvork kopen, da's geen probleem, maar ik wil geen duizenden euro's betalen voor een ohlins en de andere passen mijn sv niet echt...
 
koop een vork van een oude crosser.

die koop je voor niet al te veel geld.
alleen erop letten dat er geen beschadigingen op zitten,moet te doen zijn.
en je moet ook nog een aanpassing maken om je remklauwen te monteren.
al met al toch nog eenvoudiger dan een vork maken.
en wat denk je dat losse onderdelen om een complete vork in elkaar te zetten kosten.
kun je net zo goed een complete vork kopen.
 
Laatst bewerkt:
................

DAT vraag ik!
Als jij je DAT afvraagt, vraag ik me af of jij je niet eerst moet afvragen of je er wel zelf aan moet beginnen.

Ik zou niet zelf iets gaan verzinnen, maar via de wondere wereld die internet heet gaan zoeken of iemand anders al niet gedaan heeft met een SV wat jij wil gaan doen.

Dan weet je
A. of hij (in dit soort gevallen nooit een zij) het overleefd heeft en
B. welke vork (USD?) wiel, bandenmaat, remklauwen, remschijven, spatbord, T-stuk, kroonplaat clipons hij gebruikt heeft.

succes
 
die "forktubes" zijn volgens mij buizen of wel de binnenpoten , zonder iets erin, behalve de schroefdraad, gaten en aanslagbus op het einde.
Kun je gebruiken om een beschadigde binnenpoot te vervangen.
Dan moet je nog veren , demper en olie aanpassen.
 
wie kan mij duidelijk maken hoe je een voorvork kunt bouwen? :?
Je hebt de behuizing nodig, dus onderpoten en binnenpoten. En daarin stop je een demper en een veer en voila, je hebt een voorvork. Buitenwerk valt weinig winst te behalen dus die gewoon gebruiken zodat alles nog past. Demping en veer kan je wel goed aanpassen voor een beter resultaat. <als je weet waarmee je bezig bent.
 
Laatst bewerkt:
Een cardridge is het binnengeelte van de voorvork.
Het ziet eruit als een kleine fietspomp en verzorgd de demping.
Er zit er in beide poten een in.
Als je de cardridge vervangt hoef je niets aan de klauwbevestiging te veranderen want daar veranderd verder niks aan.
 
Ik heb zelf een voorvork samengesteld uit onderdelen van verschillende motoren.

Motor: HD Sportster

Kroonplaten: zelf gemaakt
vorkbuizen: HD
cartridge: ??
Onderpoten: Honda CB900 boldor 39mm

doel: mooiere voorvork en geschikt voor dubbele schijven
remmerij en wielen ook van Honda (boomerang velgen)
 
Dat weet je dan nog niet, omdat de volgorde is:

1) Trotse publicatie op internet.

2a) Na 1 er niet op rijden.
2b) Wel rijden met allerlei problemen en mogelijk overlijden, welke beide zelden gepubliceerd wordt.

Dat weet je echt wel :P klik

En als het daar niet op staat, zetten ze het wel op youtube, dus wat ik zeg: Een Compleet waterdicht Systeem.





o.k. je hebt een punt :/
 
Terug
Bovenaan Onderaan