Voorvork heeft gelekt: bijvullen, vervangen of niets doen?

AllSeason

Rookie
7 nov 2021
5
4
Beste forumleden,

Ik ben een beginnende rijder en ik heb in het voorjaar een 2017 BMW G310R aangeschaft. Recent ben ik tegen een eerste probleempje aangelopen: lekkende voorvork. Nu moet ik toegeven dat ik een paar keer een wheelie heb geprobeerd en bij nader inzien waren mijn vorken denk ik ook niet helemaal schoon toen ik dat deed.

Het lekte maar heel licht en na 2 keer schoonmaken tussen de oliekeerring leek het in eerste instantie niet verholpen. Na een klein stukje rijden was m'n vork namelijk weer vochtig van de olie, maar toen ik de olie eraf veegde en een groot stuk ging rijden (inclusief hard remmen en drempels) was hij helemaal schoon en sindsdien is hij dat ook gebleven.

De meeste olie is weggelekt toen ik er met een dun stukje plastic tussen ging. Ik vind het lastig schatten maar ik denk dat er ongeveer 50ml is weggelopen, tijdens het rijden namelijk zo weinig dat het niet van de poot af kwam. Mijn USD vork houdt 430ml olie per poot. Ik voel niet opvallend ander veer- of remgedrag.

Nu heb ik twee vragen: kan het zijn dat het lekken is gestopt omdat de olie onderin al weg is gelopen? Kan het kwaad om zo door te rijden, of moet ik bijvullen of vervangen?

Alvast erg bedankt en vriendelijke groeten ;)

AllSeason
 
dat ligt dan aan de scheuren en niet de snelheid of de vering ;-)
Ja dat klopt,maar het ding sprong alle kanten op,en de snelheid lag overigens ook erg hoog,
al met al natuurlijk m,n eigen schuld,maar dat extreme omstandigheden voor kunnen komen blijkt daar wel uit.
Overigens was het een standaard motor met standaard vering,was net een maand oud,dus alles was nog goed,
eigenlijk de best sturende motor die ik ooit gehad heb.
 
welke extreme omstandigheden ?
als er te weinig olie in zit zal je dat merken bij uitgeveerde vork. dat vind ik niet extreem.
zodra de dempingsgaatjes/shims weer onder de olie zitten werkt de demping toch weer, niets gevaarlijks aan.
enige wat je wat verliest is progressieve werking van de luchtkamer. maar hoevelen gebruiken maximale veerweg vooraan op straat ?

vaak....

Toch verbaas ik mij regelmatig over antwoorden.
Nee het is geen ramp, de motor ontploft niet en je kan best nog ff een stukkie rijden.

Maar a.d.h.v. diverse antwoorden in dit topic boeit het dus geen ene zak hoe, wanneer en met hoeveel olie ik mijn poten vul als dat überhaupt al moet? 50 ml meer of minder links of rechts boeit niet?
En kan er dan ook goedkopere slaolie in?

Er wordt toch niet voor niets een hoeveelheid gespecificeerd door de fabrikant? En nee je kan er prima mee weg komen om de olie de komende 10 jaar niet te vervangen, maar met zulke dingen wil je toch geen risico nemen?

Als je ergens mee weg wil komen poets je motor dan maar niet, maar doe je standaard onderhoud en repareer shit die kapot is, zoals lekkende oliekeerringen.
 
Toch verbaas ik mij regelmatig over antwoorden.
.......
kwestie van gezond verstand. met alles tot op de letter te volgen leer je niks, door na te denken over zaken wel.
vering is zoiets : daar bestaan nu eenmaal geen exacte waardes voor, voor olienivo, viscositeit etc... iemand die zijn vering (dus de veren zelf) iets te hard vind (vooral naar het einde van inveren toe) kan gewoon het olienivo verlagen om het effect van de luchtkamer te verminderen. demping (dus niet de veren) te zacht/hard : dan moet je niet het boekje volgen, maar kap je er gewoon dikkere/dunnere olie in. niemand sterft daar van, vering/demping wordt daar niet per definitie slechter van, enkel anders en misschien wel beter.

zoals al gezegd : 50ml is véél om gewoon langs een dichting weg te lekken. daarom : rijd er eens mee, en als je niets merkt kwa weggedrag is er ook niets aan de hand.
 
kwestie van gezond verstand. met alles tot op de letter te volgen leer je niks, door na te denken over zaken wel.
vering is zoiets : daar bestaan nu eenmaal geen exacte waardes voor, voor olienivo, viscositeit etc... iemand die zijn vering (dus de veren zelf) iets te hard vind (vooral naar het einde van inveren toe) kan gewoon het olienivo verlagen om het effect van de luchtkamer te verminderen. demping (dus niet de veren) te zacht/hard : dan moet je niet het boekje volgen, maar kap je er gewoon dikkere/dunnere olie in. niemand sterft daar van, vering/demping wordt daar niet per definitie slechter van, enkel anders en misschien wel beter.

zoals al gezegd : 50ml is véél om gewoon langs een dichting weg te lekken. daarom : rijd er eens mee, en als je niets merkt kwa weggedrag is er ook niets aan de hand.
Daar zijn wel degelijk exacte waardes voor,die worden opgegeven door de fabrikant,en vering goed afstellen is geen amateur werk,
en ja je kan zelf gaan zitten spelen met luchtkamers enzz,de kans dat een hobbyist dat goed kan/doet is klein.
 
neen, in de service manual staan de waardes zoals hij af-fabriek is. en dat is een keuze die de fabrikant gemaakt heeft adhv de gemiddelde rijder. iedere rijder die sterk afwijkt van "de gemiddelde rijder" heeft gewoon slechte vering met die "exacte waardes"
En iedere veringsspecialist zal bevestigen wat ik zeg. het is geen exacte wiskunde, er is een ruim werkingsgebied waarin probleemloos geexperimenteerd kan worden. En zoals met alles lukt dat beter als je er veel van kent en lukt dat niet als je niet weet waar je mee bezig bent.
 
Laatst bewerkt:
neen, in de service manual staan de waardes zoals hij af-fabriek is. en dat is een keuze die de fabrikant gemaakt heeft adhv de gemiddelde rijder. iedere rijder die sterk afwijkt van "de gemiddelde rijder" heeft gewoon slechte vering met die "exacte waardes"
En iedere veringsspecialist zal bevestigen wat ik zeg. het is geen exacte wiskunde, er is een ruim werkingsgebied waarin probleemloos geexperimenteerd kan worden. En zoals met alles lukt dat beter als je er veel van kent en lukt dat niet als je niet weet waar je mee bezig bent.
Ja en wie zegt dat de TS niet afwijkt van de gemiddelde rijder,misschien weegt hij wel 120kg,dan is je advies van ach wat maakt de hoeveelheid olie uit ook niet erg passend,als je bewering klopt dan kan je net zo goed met bv 100cc olie gaan rijden want ook dan zit er nog genoeg olie in om de boel te laten werken.
 
Stukje van HK,
Je neigt er al snel naar te denken dat HK Suspension zich voornamelijk bezighoudt met de racerij, want dat is waar vering nog de meeste aandacht krijgt.
Ontegenzeggelijk vormt de racerij een groot deel van de bedrijfsbezigheden, maar ook het straatgebeuren heeft de aandacht, want juist daar valt nog heel veel zendingswerk te verrichten, omdat zoals gezegd, bij straatmotoren de vering nogal eens vergeten wordt.
Om de boel echt goed te kunnen onderhouden moet alles helemaal uit elkaar gehaald worden en dat gebeurt met grote precisie en vakmanschap bij HK Suspension.


Natuurlijk is het zijn broodwinning en vanzelfsprekend spreekt hij daarom uitvoerig over de noodzakelijkheid en het nut van veringsonderhoud, maar je merkt aan het fanatisme van zijn woorden, z’n hele houding, dat Edgar voor de volle honderd procent achter zijn verhaal staat, iets wat je bij een gemiddeld verkooppraatje vaak al snel doorprikt. In zijn woorden klinkt oprecht ongeloof als hij vertelt: ‘Het meest onderschatte aan vering is het onderhoud.
Het is echt niet normaal, zoveel bagger als er vaak in zit. Water, roest en verouderde olie die zijn smerende en dempende werking allang heeft verloren.
En dan kan er bijvoorbeeld nog vuil tussen een klepje komen te zitten dat daardoor open blijft staan, daarmee de dempende werking nog verder tenietdoend. Een voorvork hoort bij iedere grote beurt voorzien te worden van nieuwe olie, maar dat gebeurt niet bij veel dealers.
En als het al gebeurt wordt alleen de olie afgetapt, waarna de nieuwe olie erin gegooid wordt. Het zou al schelen als de boel in ieder geval even doorgespoeld zou worden.’
Eigenlijk moet de olie ieder jaar ververst worden en daarnaast moet de boel zo af en toe gecontroleerd worden op slijtage, zeg zo om de 20.000 kilometer.
Lekke keerringen komen het meest voor, door uitdroging en vuil beschadigd het glijvlak met de binnenpoot, waardoor de olie naar buiten komt.
Zo’n vette voorvork herken je meteen. Maar er zijn meer zaken die aan slijtage onderhevig zijn.
Edgar somt op: ‘De geleidingsbussen zijn vaak aan vervanging toe en ook de zuigerveer, vuilschraper en het bumprubber (aanslagrubber) zijn op een gegeven moment echt op.’ En dat geldt niet alleen voor de voorvork, hetzelfde geldt voor de achterschokdemper.
Dit onderdeel wordt vaak gezien als een wegwerpproduct, vooral door de motorfabrikanten. ‘De meeste mogen zelfs niet eens open, maar het kan soms wel. Ik denk dat we aan negen van de tien schokdempers onderhoud kunnen plegen. Je moet bij schokdempers rekenen dat ze om de 25.000 tot 40.000 km uit elkaar moeten voor nieuwe olie en een grondige controle van de onderdelen.’

Daarnaast het verlagen/verhogen van het olieniveau met stapjes van 5 tot 10mm ,
- luchtkamer te groot - verhogen van het olieniveau met
kleine stapjes van 5 a 10 mm
- luchtkamer te klein - verlagen van het olieniveau met
kleine stapjes van 5 a 10 mm
Dat maakt dus al genoeg uit om invloed te hebben op de werking.
 
Laatst bewerkt:
Ja en wie zegt dat de TS niet afwijkt van de gemiddelde rijder,misschien weegt hij wel 120kg,dan is je advies van ach wat maakt de hoeveelheid olie uit ook niet erg passend,als je bewering klopt dan kan je net zo goed met bv 100cc olie gaan rijden want ook dan zit er nog genoeg olie in om de boel te laten werken.
of hij afwijkt of niet weet ik niet en maakt ook niet uit. ik zeg gewoon : rijd ermee en als je niets merkt is het ok (er zal dan minder uit zijn dan hij vermoedt).
neen, met 100cc zit er meer dan waarschijnlijk echt niet genoeg in. en dat weet je zelf ook. de "overdrijf-methode" gaat hier niet op.

verder zie ik niet in wat heel die post van HK te maken heeft, of tegenstrijdig is met wat ik schrijf.
 
Het is meer ter info,nu de voorvork gelekt heeft is het een mooi moment om de vorkolie een keer te verversen,
ongeacht hoeveel er uit gelekt is,wie weet zit die olie er al 4 jaar in,en een setje SKF keerringen kan ook geen kwaad,die zijn
sowieso beter dan standaard keerringen.
 
Het ontgaat me even hoe olie van een jaar vervangen zou moeten worden.

En wat betreft skf keerringen, hoe lang gaan die dingen mee?
Om de 20000km ,dus niet als je bv maar 3000km gereden heb,tja hoe lang gaat een keerring mee,dat is nooit van te voren te zeggen,
invloeden van buitenaf,lange stilstand of een klein putje door steenslag kunnen al voldoende zijn om een vroegtijdig eind van een keerring te veroorzaken.SKF keerringen worden door oa Hyperpro geadviseerd omdat ze minder weerstand hebben dan originele keerringen,en zouden langer mee moeten gaan,maar dat laatste neem ik met een korreltje zout,bv in mijn motor zitten de originele nog
uit 1991 en doen al 130000 km hun werk en zweten nog geen druppel olie,en ze hebben de nodige klappen van verkeersdrempels te verduren gehad,en in de omgeving waar ik rij is behoorlijk veel stof aanwezig door de landbouw,en dan heb ik het nog niet over de
bijna 500kg gewicht van de motor inclusief berijder waardoor ze het ook zwaar te verduren hebben,dus ook originele kunnen heel
lang mee gaan.
 
Laatst bewerkt:
130000? :}

Wat is je geheim en hoe is de constructie?
Geen geheim,doe er weinig aan,alleen met enige regelmaat inspecteren op roest en vuil,vorkpoten zitten wel beschermd achter
een soort schildjes op het voorspatbord,dat scheelt natuurlijk ook,steenslag krijgt zo geen kans de poten te beschadigen,steenslag en roest zijn wel de hoofdoorzaken van lekkende keerringen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan