Voorvork kering van bovenaf vervangen?

Brammo

Elektronen verslinder
12 feb 2007
2.602
336
:W Is het mogelijk om de voorvork kering te vervangen zonder dat je de hele poot uit elkaar haalt, (van een GSX 750 ES)

Dus ongeveer zo; de bovenste dop uitdraaien, zodat de veerspanning er af is, de bouten van de kroonplaten los draaien, binnen poot zover laten zakken zodat hij onder de onderste kroonplaat komt. Borgveer weg, gat in de kering, met haak eruit trekken..............., nieuwe voorzichtig, met veel vet, er weer in tikken.

Nog even, gewoon voor het makkelijk, weet iemand welke maat kering in deze motor zit?


Alvast bedankt *O*
 
Kijkt mij lastig om zo de kering te verwijderen zonder andere zaken te
beschadigen...
Had bij een SV de poot er helemaal uitgehaald, en toen het onderste boutje
losgedraaid onderaan...(ff langs Goedhart want je had er iets voor nodig)...
en dan kan je er zo bij...
 
Lijkt me met name lastig om de keerring via een haak en een gat in de keerring er uit te laten.

Die dingen zitten goed klem, en zijn niet erg plat, en dus inflexibel.

Doorgaans moet je toch over het hele oppervlakte druk geven om het los te schuiven, en trekken of duwen op één punt zorgt er voor dat ie scheef gaat zitten en nog meer klem zit.

Maar wie weet: probeer het, maak foto's en post het als een verbeterde how-to.... :)
 
:W Is het mogelijk om de voorvork kering te vervangen zonder dat je de hele poot uit elkaar haalt, (van een GSX 750 ES)

Dus ongeveer zo; de bovenste dop uitdraaien, zodat de veerspanning er af is, de bouten van de kroonplaten los draaien, binnen poot zover laten zakken zodat hij onder de onderste kroonplaat komt. Borgveer weg, gat in de kering, met haak eruit trekken..............., nieuwe voorzichtig, met veel vet, er weer in tikken.

Nog even, gewoon voor het makkelijk, weet iemand welke maat kering in deze motor zit?


Alvast bedankt *O*
Wil je dan je oude olie laten zitten?
Wat is het voordeel om het zo te doen?
Je bent veel langer bezig.
Het risico je poot en de nieuwe keerring te beschadiggen neemt toe.
Je moet toch nog je olie vervangen en peilen.
Als je weet hoe hard je moet trekken aan de binnenpoot om de keerring eruit te krijgen dan vraag ik me af of je het gaat lukken.
 
gewoon alles loshalen. is echt veel minder werk dan het in 1e instantie lijkt.

motor op de bok, krik onder de uitlaatbochten.
wel eerst alle vaste delen even oplossen voor je hem opkrikt.
ook dus de grote bout van je poot. die zal wel vast zitten. anders krijg je hem niet los, als je hem er al uit hebt.

remmen los, wiel eruit.
daarna kan je de poot er onderuit trekken, en kan je je dingetje doen.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je met de paar minuten die het extra kost om het wiel + vorken eruit te halen nog altijd 2x zo snel bent als wanneer je moet gaan staan prutsen omdat je nergens ruimte hebt of er niet goed bij kan.

Poten eruit en dan kun je ze mooi in bankschroef zetten en overal goed bij. Loop je ook geen risico om iets te beschadigen.

Maar als antwoord op je eerste vraag: ja, het kan wel :+
 
Laatst bewerkt:
Tja, als het kan, waarom niet geprobeerd :9 ,

Ik denk dat ik de poten er gewoon uithaal, zal toch makkelijker zijn.

De maten heb ik ondertussen gevonden, voor de keringen; wie het weten wil 37X50X11

Allen bedankt
 
Het kan(heb het ook al eens gedaan)maar idiaal is het niet.Kreeg toen de onderste imbusbout met geen mogelijkheid los. :(
Heb toen 2 kleine gaatjes in de bovenkant van de kering geboord(in het staal gedeelte) en er toen 2 spaanplaat schroefjes een klein stukje ingedraaid en op elke schroef een tang zetten en er uit trekken.Je moet er goed om denken dat je de poten niet beschadigd. :X
Het kan dus!Is een paardemiddel. :W
 
als je niet precies weet hoe een vork inelkaar zit blijf er gewoon van af, en ga ermee naar de motorzaak.
En als ik het eerste bericht/ vraag lees van ts, dan kan ik alleen maar de conclusie trekken dat ts niet weet hoe een vork inelkaar zit.
 
als je niet precies weet hoe een vork inelkaar zit blijf er gewoon van af, en ga ermee naar de motorzaak.
En als ik het eerste bericht/ vraag lees van ts, dan kan ik alleen maar de conclusie trekken dat ts niet weet hoe een vork inelkaar zit.

Zo, jij kan snel conclusies trekken :P , maar ik ga het lekker wel zelf doen

Ik heb al eens eerder een vork kering vervangen, is wel een tijd geleden. Wat ik me daar nog van herinner is; ene kant ging zeer vlotjes, maar............andere poot; ontzettend aan het kloten geweest om de inbus los te krijgen en daarna om de binnenpoot eruit te krijgen.

Vandaar, :W
 
ik las ook hier dat iemand zijn vorken in de bankschroef zette.
dat zou ik dus niet doen.

De bovenste bout van je poot kan redelijk vastzitten. die moet je even oplossen
als die nog in de motor zitten. dan staat die namelijk nog ingeklemd.

en die inbusbout aan de onderkant kan een rotding zijn.
ik heb toen gewoon de boor erop gezet, en een nieuwe gehaald.

De rest met een manual bij de hand moet geen probleem zijn.
gelijk verse olie erin, en olie nivo wel goed checken. dus eerst een aantal keren pompen, en weer bijvullen. en dan checken.

voor de rest is er niet zoveel aan.
 
Zo, jij kan snel conclusies trekken :P , maar ik ga het lekker wel zelf doen

Ik heb al eens eerder een vork kering vervangen, is wel een tijd geleden. Wat ik me daar nog van herinner is; ene kant ging zeer vlotjes, maar............andere poot; ontzettend aan het kloten geweest om de inbus los te krijgen en daarna om de binnenpoot eruit te krijgen.

Vandaar, :W

nee hoor ik trek geen conclusies.
Je schrijft zelf dat je de dop op de poot los gaat halen om de veerspanning weg te nemen??????????
Tja dan weet ik genoeg, dan weet jij gewoon niet hoe een poot in elkaar zit.
Maar geen zorgen, ik weet het ook niet hoor O-) , maar er zullen vast wel forummers zijn die er wel verstand van hebben.
We hadden laatst ook al een discussie groep/topic over dit onderwerp, en toen bleken er ook enkele vakmensen op het forum te vertoeven.
 
Erm, dop op de poot losdraaien om de veerspanning weg te nemen... dat klopt toch ook? Echter wel pas doen wanneer het voorwiel vd grond staat! Maar dat bedoelt de TS vast wel :)
 
Je zou het kunnen proberen, maar ik denk dat het heel erg lastig gaat worden. Vooral het eruit halen van de borgveer en het rubber zal niet gemakkelijk zijn. Als je de bovenste moer losdraait dan zou ik er wel voor zorgen dat er geen spanning op de vork staat. Je kunt dit doen door iets onder het blok te plaatsen waardoor het wiel los van de grond komt. Als je dat niet doet dan kun je de moer en de veer waarschijnlijk uit het plafond trekken.
Ik zou zelf niet voor jouw manier kiezen en de vorken gewoon volledig demonteren en ook de vorkolie vervangen. Ik heb zelf al diverse keren de voorvorkrubbers van een GSX750ES vervangen en het stelt eigenlijk niet zoveel voor. Ook niet als je het volgens het boekje doet. Als je het goed doet kan het weer enkele jaren mee, dus waarom zou je dat extra uurtje werk er niet in stoppen.
 
Erm, dop op de poot losdraaien om de veerspanning weg te nemen... dat klopt toch ook? Echter wel pas doen wanneer het voorwiel vd grond staat! Maar dat bedoelt de TS vast wel :)

Tis eigenlijk gewoon heel simpel.
Poot haal je uit het T stuk.
bout onderaan de poot loshalen ( gaat makkelijker als je de binnenpoot onaangeroerd laat!!!).
olie eruit laten lopen met een beetje pompen.
Circlip, seegering of borgveel loshalen.
Binnenpoot compleet uit de buitenpoot trekken, en dat gaat meestal niet echt heel soepel.
Maar doorgaans zijn een paar flinke rukken al voldoende.
Dan heb je de binnenpoot los van de buiten poor.
Binnenpoot schoonmaken en checken op roest e.d..
buitenpoot schoonmaken, oude keering eraf schuiven, nieuwe keering erop schuiven, zorg dat de keering aan de buitenkant beetje gesmeerd wordt, en dan de handel inelkaar zetten en vergeet dan ook niet om een nieuwe afsluitring te gebruiken.
Daarna kan je de dop van de binnenpoot loshalen, veer eruit, binnenwerk schoonmaken, ( spoelen met speciale reinigingsvloeistof).
Veer schoonmaken olie erin van de juiste dikte ( w15 en een luchtkamer van 13 cm ) veer en spacers erin dop erop en dan nog een controle of de vork soepel dempt en veert.
Klaar is Klara.
Voor beide poten is het maar een halfuurtje werk, ipv niet demonteren en klooien.
Tenminste zo doe ik het ( in de hoofdlijnen) zelf ook, maar ja wie ben ik????
 
Tis eigenlijk gewoon heel simpel.
Poot haal je uit het T stuk.
bout onderaan de poot loshalen ( gaat makkelijker als je de binnenpoot onaangeroerd laat!!!).
olie eruit laten lopen met een beetje pompen.
Circlip, seegering of borgveel loshalen.
Binnenpoot compleet uit de buitenpoot trekken, en dat gaat meestal niet echt heel soepel.
Maar doorgaans zijn een paar flinke rukken al voldoende.
Dan heb je de binnenpoot los van de buiten poor.
Binnenpoot schoonmaken en checken op roest e.d..
buitenpoot schoonmaken, oude keering eraf schuiven, nieuwe keering erop schuiven, zorg dat de keering aan de buitenkant beetje gesmeerd wordt, en dan de handel inelkaar zetten en vergeet dan ook niet om een nieuwe afsluitring te gebruiken.
Daarna kan je de dop van de binnenpoot loshalen, veer eruit, binnenwerk schoonmaken, ( spoelen met speciale reinigingsvloeistof).
Veer schoonmaken olie erin van de juiste dikte ( w15 en een luchtkamer van 13 cm ) veer en spacers erin dop erop en dan nog een controle of de vork soepel dempt en veert.
Klaar is Klara.
Voor beide poten is het maar een halfuurtje werk, ipv niet demonteren en klooien.
Tenminste zo doe ik het ( in de hoofdlijnen) zelf ook, maar ja wie ben ik????


Nou, zo heb ik het ongeveer gedaan, alles ging voorspoedig en soepel.

HET IS KLAAAAR *O* *O*

Totaal ongeveer 3 uur bezig geweest, inclusief alles schoonmaken en het voorwiel uitbalanceren.

De beren van vastzittende boutjes enzo zijn niet op de weg geweest, maar zijn mooi in het bos gebleven


Dank aan allen :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan