Voorvork krom of niet?

peterw

MF'er
5 mrt 2007
32
0
Leiden
Heb afgelopen weekend een honda CB400 four aangeschaft om om te toveren tot caferacer.
De verkoper was wegens ziekte over gestapt op een lichtere motor en deze stond al 5 jaar stil. Het is wel duidelijk dat de verkoper op zn plaats is gegaan voordat hij overstapte.
Er is geen echt zware structurele schade zichtbaar maar het stuur lijkt net ietsje scheef te staan echt millimeter werk. Ik vind het moeilijk om in te schatten of nou het stuur, de kroonplaat of de vorkpoten zijn.

Iemand een idee hoe ik hier achter kom en of dit goed recht te zetten is. Ik wil de motor graag oplappen maar heb geen zin om over een jaar klaar te zijn en er dan achter te komen dat ie slecht rijdt.

Gr Peter
 
Bij een motor van die generatie ( ik neem even aan dat hij van eind jaren 70 is) kan je de voorvork al verdraaien door het voorwiel tussen je benen te klemmen en dan aan het stuur te draaien. Dit gaat vaak gepaard met een luide tik.
Een iets subtielere methode is de inklemmingen los te maken, ook die van de wielas, de vork in en uit te laten veren en dan alles weer vast te zetten. Onderaan beginnen.
Nu is er met een oude motor vast wel vaker gevallen. Het is dan ook normaal dat niet alles meer helemaal recht is. :+
 
Wiel lossen zodat er speling tussen wiel en vvork ontstaat.
T stuk en kroonplaatbouten lossen.
De binnenpoten 1voor 1 verdraaien en kijken of de speling tussen wiel en vvork (bij de as) veranderd.

Idd de poten kunnen een beetje verbogen zijn, dan moet je ze beide zo verdraaien dat ze weer evenwijdig staan.

(Vroeger, bij de crossers met de 35 - 38 mm vorken, moest dit na een wedstijd of 2-3).
 
Wiel lossen zodat er speling tussen wiel en vvork ontstaat.
T stuk en kroonplaatbouten lossen.
De binnenpoten 1voor 1 verdraaien en kijken of de speling tussen wiel en vvork (bij de as) veranderd.

Idd de poten kunnen een beetje verbogen zijn, dan moet je ze beide zo verdraaien dat ze weer evenwijdig staan.

(Vroeger, bij de crossers met de 35 - 38 mm vorken, moest dit na een wedstijd of 2-3).
Dat is inderdaad de goede methode.
 
Wiel lossen zodat er speling tussen wiel en vvork ontstaat.
T stuk en kroonplaatbouten lossen.
De binnenpoten 1voor 1 verdraaien en kijken of de speling tussen wiel en vvork (bij de as) veranderd.

zoeeeef, pok
hee mam: kijk eens wat een stoere balhoofdshoek ik heb.



=waarschuwing: op de bok zetten en voorkomen dat de motor voorover kanteld
 
Terug
Bovenaan Onderaan