voortandwiel met dempingrubber of niet.

V-strommer

MF'er
Donateur
8 nov 2023
59
40
Utrecht
Ik wil in het voorjaar als de Strom weer uit de stalling komt het voortandwiel gaan wisselen. De set heeft er nu 27000 km opzitten, maar verder nog in prima technische staat.
Het voortandwiel wil ik vervangen voor een exemplaar met 1 tand minder om te ervaren of het verschil in optrekken de moeite waard is om op termijn de gehele nieuwe set te laten vervangen met een tand meer aan de achterzijde. Nu mijn vraag, heeft er iemand positieve of andere ervaringen met een voortandwiel met rubber demper. En wat zijn jullieervaringen met een tandje meer of minder? Dus waarom wel of niet.
En zal ik met 1 tand minder wellicht teveel moeten na spannen waardoor de ruimte hiervoor op is?
Heb nog zeker 3 strepen over op de stelplaten op de brug.
 
Ik heb op drie van mijn A2 fietsen juist een tandje meer gedaan om minder toeren te draaien op de snelweg.
Het optrekken is uiteraard een samenspel van koppeling en genoeg gas.
Dat bleef ook gewoon normaal.
En dat bij een lichte motorfiets.
Dus waarom jij daar meer comfort zoekt?? :)

Toen mijn dikke motor defect was heb ik de A2 fiets op Zandvoort gereden.
Toen bleek dat die zijn topsnelheid juist niet meer haalde.
En met een tandje meer is de sensatie van het optrekken kleiner.
Minder trekkracht.

Daarna is mijn recente A2 motor weer op standaard gezet en bleek die op de openbare weg dynamischer te rijden. :]
Maar overweg op een klein circuit nog een tandje minder voor meer acceleratie.
Maar dat is pas augustus 2024.

De kettinglengte maakt weinig uit.
Dat merk je achter veel sneller.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb op drie van mijn A2 fietsen juist een tandje meer gedaan om minder toeren te draaien op de snelweg.
Het optrekken is uiteraard een samenspel van koppeling en genoeg gas.
Dat bleef ook gewoon normaal.
En dat bij een lichte motorfiets.
Dus waarom jij daar meer comfort zoekt?? :)

Toen mijn dikke motor defect was heb ik de A2 fiets op Zandvoort gereden.
Toen bleek dat die zijn topsnelheid juist niet meer haalde.
En met een tandje minder is de sensatie van het optrekken groter.
Meer trekkracht. :9

Daarna is mijn recente A2 motor weer op standaard gezet, maar overweg op een klein circuit een tandje minder voor meer acceleratie.
Maar dat is pas augustus 2024.

De kettinglengte maakt weinig uit.
Dat merk je achter veel sneller.
Meer toeren op de snelweg vind ik niet zo relevant, aangezien ik 75/80 % binnendoor routes rij. het gaat mij meer om de sensatie van het optrekken. Maar de uitleg van een tandwiel met rubber demping ga ik bij deze dus zeker proberen aangezien ik toch me een al wat versleten set rij zal het zeker een bijdrage leveren betreft trillen en geluid.
Hebben jullie nog een mening bij een nieuwe ketting set om juist een tand minder aan de voorkant of 1 tand (of 2) meer aan de achterkant te zetten?
Bv. meer of minder kettingslijtage bij een bepaalde combi?
 
Meer toeren op de snelweg vind ik niet zo relevant, aangezien ik 75/80 % binnendoor routes rij. het gaat mij meer om de sensatie van het optrekken. Maar de uitleg van een tandwiel met rubber demping ga ik bij deze dus zeker proberen aangezien ik toch me een al wat versleten set rij zal het zeker een bijdrage leveren betreft trillen en geluid.
Hebben jullie nog een mening bij een nieuwe ketting set om juist een tand minder aan de voorkant of 1 tand (of 2) meer aan de achterkant te zetten?
Bv. meer of minder kettingslijtage bij een bepaalde combi?
Ik heb een keer gelezen dat een al te klein voortandwiel slecht zou zijn omdat de ketting dan snel om een kleine hoek moet.
Kan me voorstellen dat er verschil zit tussen 12 tands en 17 tands.
Zou over slijtage niet inzitten, de tijd om te denken of piekeren kan je beter in onderhoud van je ketting stoppen 😉 .
En zorg ervoor dat je achterwiel echt recht in de brug staat/ tov voortandwiel. De streepjes op je achterbrug kunnen iets afwijken. 1 keer zo een laser tooltje gebruiken ofzo.
 
Ik heb een keer gelezen dat een al te klein voortandwiel slecht zou zijn omdat de ketting dan snel om een kleine hoek moet.
Kan me voorstellen dat er verschil zit tussen 12 tands en 17 tands.
Zou over slijtage niet inzitten, de tijd om te denken of piekeren kan je beter in onderhoud van je ketting stoppen 😉 .
En zorg ervoor dat je achterwiel echt recht in de brug staat/ tov voortandwiel. De streepjes op je achterbrug kunnen iets afwijken. 1 keer zo een laser tooltje gebruiken ofzo.
Thanks voor je input. standaard zitten er 15 tanden op, dus ga een 14 tands bestellen met demperring.
 
Ik heb een keer gelezen dat een al te klein voortandwiel slecht zou zijn omdat de ketting dan snel om een kleine hoek moet.
het is enkel slecht voor de slijtage. een ketting slijt niet omdat je eraan trekt, ze slijt wel als je eraan trekt en de schakels van de ketting tegelijk verdraaien : als ze de tandwielen op en af gaan dus. en hoe kleiner de tandwielen, hoe groter de verdraaiing hoe meer slijtage.
 
het is enkel slecht voor de slijtage. een ketting slijt niet omdat je eraan trekt, ze slijt wel als je eraan trekt en de schakels van de ketting tegelijk verdraaien : als ze de tandwielen op en af gaan dus. en hoe kleiner de tandwielen, hoe groter de verdraaiing hoe meer slijtage.
Thanks, dit is mij nu duidelijk. Maar gezien de km stand van 27000km op mijn huidige set is dit meer een probeersel om te zien hoe extra trekkracht mij bevalt.
Ik ga ervan uit dat de huidige set toch niet meer zolang mee zal gaan, en mocht het bevallen dan kies ik bij de nieuwe set voor een tand (of2) meer op de achterzijde zodat de extra slijtage aan de voorkant niet van toepassing is..
 
Lijkt me een prima test. Zelf eens de stap gemaakt van 38 naar 43. Wilde eigenlijk een kleinere stap maar dat was wat ik kon krijgen. Vond het fantastisch. Zo moeiteloos als het door toeren vliegt, heerlijk. Je levert er wel een stukje passieve tractie controle bij in.
 
Het is merkbaar, maar na 2 weken ook weer gewend. Maar dat is met al het snelle spul.

Er is ook kans dat je snelheidsmeter meer gaat afwijken, iets om rekening mee te houden of te compenseren. Weet niet waar jouw snelheid gemeten wordt.
 
Het is merkbaar, maar na 2 weken ook weer gewend. Maar dat is met al het snelle spul.

Er is ook kans dat je snelheidsmeter meer gaat afwijken, iets om rekening mee te houden of te compenseren. Weet niet waar jouw snelheid gemeten wordt.
Alles went inderdaad, waar de snelheid gemeten word dat durf ik eerlijk gezegd niet te zeggen. Maar als het zover is dan zal ik de TomTom eens meten wat de afwijkingen zullen zijn voor en na de tandwiel wissel
 
Terug
Bovenaan Onderaan