Voorvork Yamaha XJ600

CUR10

MF'er
1 mrt 2012
160
0
Gisteren heb ik de bovenkant van de voorpoten open gemaakt, ik wilde weten hoeveel olie er in de voorpoten zat. Met een peilstokje bleek dat de olie ongeveer ter hoogte van de keerringen stond. In de WPH staat alleen een hoeveelheid olie, niet de hoogte die die moet hebben. Heeft iemand enig idee hoe hoog de olie moet staan in de voorpoten?

De reden dat ik dit open heb gehaald is dat het stuur gaat slaan als je met de handen los tussen de 50 en de 80 rijdt, daarboven en onder is dat niet het geval. Tijdens het rijden merk je verder ook niets hiervan.

Er zaten ook nog scheef afgezaagde en net ongelijke bussen (2 a 3mm verschil) tussen de dop en de veren, die heb ik weggelaten want dat leek me niet bevorderlijk voor de rijeigenschappen, hebben deze nog een ander nut dan het voorspannen van de vering? Tijdens het rijden merkte ik geen verschil toen ik ze wegliet.

De voorpoten staan ook ongeveer 25mm door de kroonplaat heengestoken, kan het zwabberen hierdoor komen? Dat de naloop van het voorwiel te klein wordt of iets dergelijks?

Voorwiellagers, band en bandenspanning zijn in orde.

Het gaat om een XJ600 uit '91, dus de voorloper van de Diversion.
 
Het zwabberen van het stuur zo rond de 80 "hoort" volgens mij een beetje bij die modellen. Ik heb zelf een XJ900f en die heeft zo rond de 80 precies hetzelfde. Het schijnt ook met de banden te maken te hebben. Momenteel heb ik voor en achter BT45 en nu heb ik er meer last van dan bij de vorige banden (Voorband was ook BT45 achter weet ik niet meer). Met banden van macadam zou het minder voor moeten komen heb ik wel eens begrepen.

Hoeveel vorkolie er in moet zou ik niet weten eigenlijk, maar ik betwijfel of het daar aan ligt. Als je toch alles al open hebt liggen zou je natuurlijk meteen die olie kunnen verversen. Dan weet je ook meteen zeker dat er voldoende in zit.
 
Laatst bewerkt:
Ik had een vergelijkbaar probleem met mijn XS400. Bij bepaalde snelheden had ie nogal de neiging om een beetje te zwalken, alsof je een heel klein slalommetje doet. Dit bleek aan de vorkolie te liggen, toen ik die ververst had was het over. Probeer dat eens.

Het zou ook nog aan je balhoofdlagers of je aandrijving kunnen liggen (als iets achter scheef is kan het op bepaalde snelheid door je hele frame krachten doorzetten) Kijk even of je geen kromme tandwielen hebt of er iets met je achterband, ketting, velg of remmen is.

Succes :)
 
Laatst bewerkt:
Het is echt alleen met losse handen, als ik m'n handen aan het stuur heb merk ik er helemaal niets van.

Oke, volgende vraag, kan je de vorkolie vervangen zonder de poten er helemaal uit te halen? Ik zie wel een klein schroefje zitten aan de onderkant, die probeerde ik gisteren los te maken om te kijken of er olie uitkwam, maar ik had het idee dat dit niet het geval was (ik wilde hem er niet helemaal uitdraaien omdat dat zo'n rotzooi zou geven dan :P) Als ik die er wel helemaal uitdraai, loopt de poot dan leeg?
 
Laatst bewerkt:
Ja hoor dat is niet zo moeilijk. Gewoon het gewicht van je voorwiel halen (heb je en bok?), de bovenkanten van je vork openmaken en dan het schroefje onder helemaal er uit halen. Bij mij kwam de olie er ook pas uit toen ie helemaal los was. Dan loopt het meeste er vanzelf uit (zet er een bak onder, het kan een beetje een straaltje zijn) maar je moet aan het einde en beetje 'pompen', in- en uit-veren dan loopt het laatste restje er uit. Dan schoefje terug, vullen en vork dicht van boven. Zoek wel even in je wphb hoeveel er precies in moet, dit luistert redelijk nauw.
 
O en pas op als je de remkant gaat doen dat je geen olie op je remschijf krijgt. Desnoods alsnog even reinigen met remmenreiniger, geldt ook voor je voorband natuurlijk. Logisch, maar ik kan het maar gezegd hebben
 
Mooi, dat moest ik inderdaad weten. Ik laat het wel weten of dit het verschil maakte! Ik ga ook eens de voorpoten op de normale hoogte zetten, vlak met de kroonplaat, en kijken of dat nog uitmaakt..

edit: Distortion, ik heb ook al een aantal keer gezien dat die modellen zulk gedrag vertonen als er een topkoffer op zit, ik weet niet of jij dat hebt?
 
Laatst bewerkt:
Distortion, ik heb ook al een aantal keer gezien dat die modellen zulk gedrag vertonen als er een topkoffer op zit, ik weet niet of jij dat hebt?

Bij mij doet ie het ook zonder topkoffer. Als ik m'n topkoffer er op zet is het inderdaad wel meteen iets heftiger. Maar het is zoals jij zegt ook alleen als ik m'n handen van het stuur haal. Als ik het stuur gewoon vasthoud merk je er (bijna) niks van.
 
het doorsteken van de vorkpoten kan het zwabberen wel verergeren.
het zwabberen is iets wat in de constructie van de motor zelf zit.
bandenkeuze kan het probleem verergeren of verminderen net zoals de veervoorspanning van de veren.
als laatste middel word er vaak wat voorspanning op het balhoofdlager gezet.
dus een iets te strak afgesteld balhoofdlager.
dit werkt als demper en pakt in de praktijk meestal goed uit.
 
Ik heb dit inderdaad ook met mijn xj600 uit 85, is het 51j model dus waarschijnlijk gaat het om hetzelfde model. Ik had het dit weekend met een beladen topkoffer ook heel extreem, ook met handen aan het stuur. Zonder topkoffer heb ik er met handen aan het stuur ook geen last van maar bij bepaalde snelheden zonder handen ook. Ik denk dus inderdaad dat het wel een beetje bij het model 'hoort' en vraag me dan ook af of je het er helemaal uit krijgt. Mocht je uiteindelijk nog een gouden tip hebben hoe je het hebt opgelost dan hoor ik het graag!
 
Shimmy, waar komt het vandaan - De XJ knalpijp

Kijkhier eens, shimmy en de xj900 horen in ieder geval bij elkaar. Op de site van de xj900 club staat ook nog een stuk over shimmy:
Yamaha XJ900Club Nederland - Techniek Shimmy

Ik weet inmiddels uit ervaring dat de XJ600 er minder gevoelig voor is dan de 900. Een topkoffer verergert het probleem, komt door de luchtstroom die aan de achterkant van de motor trekt als je er een koffer op hebt. Een rotte achterschokbreker of speling op je achterbrug kan ook heel goed een oorzaak zijn, zelfs je achterband kan shimmy veroorzaken. Hoe dan ook, alles wat met wegligging te maken heeft moet je gewoon goed in orde hebben. Als ie al shimmyt met je handen aan het stuur is er iets niet in orde, en dat moet je niet proberen op te lossen door je balhoofd wat strakker te zetten. Het laatste kleine beetje shimmy, wat ie alleen doet bij handen los, kun je nog wel proberen weg te krijgen door je balhoofdlagers wat strakker te zetten. Maar eigenlijk is het een lapmiddel.
 
Ik had er net weer ontzettend last van, reed met zijkoffers en topkoffer. Bij een vrij lage snelheid (ong. 40 km/u) en met beide handen aan het stuur begon het stuur zo nu en dan al hevig te trillen. Nadat ik wat afremde ging het ook weer over.
Kortom mocht iemand een oplossing hebben hoor ik het graag want het valt bij mij (met topkoffer) niet echt meer binnen de tolerantiegrens haha..
 
Ik heb dit inderdaad ook met mijn xj600 uit 85, is het 51j model dus waarschijnlijk gaat het om hetzelfde model. Ik had het dit weekend met een beladen topkoffer ook heel extreem, ook met handen aan het stuur. Zonder topkoffer heb ik er met handen aan het stuur ook geen last van maar bij bepaalde snelheden zonder handen ook. Ik denk dus inderdaad dat het wel een beetje bij het model 'hoort' en vraag me dan ook af of je het er helemaal uit krijgt. Mocht je uiteindelijk nog een gouden tip hebben hoe je het hebt opgelost dan hoor ik het graag!
Het lijkt mij niet verstandig dat jij met je motor blijft doorrijden, zo lang die vierde cylinder niet meedoet..... ;)

Zwabberen tussen 50 en 80 met weinig of geen druk op het stuur duidt meestal op een te los balhoofdlager. Even goed zetten en het zwabberen zou weg moeten zijn.



@TS: de geleidebussen zitten er niet voor niks in. Bestel een paar nieuwe en meet dan ook gelijk de lengte van de veren op. Te lang? Vervangen, bijvoorbeeld door Wirth veren (Louis)...

Olie is ook nogal belangrijk. In een XJ600 (3KM, weet niet of 51J hetzelfde is) hoort 269 CM3 SAE 10W vorkolie per vorkpoot.
Als je vind dat de motor erg ver doorveert, kun je ook nog 15W of 20W olie in de vorkpoten doen....
 
Laatst bewerkt:
Ik had er net weer ontzettend last van, reed met zijkoffers en topkoffer. Bij een vrij lage snelheid (ong. 40 km/u) en met beide handen aan het stuur begon het stuur zo nu en dan al hevig te trillen. Nadat ik wat afremde ging het ook weer over.
Kortom mocht iemand een oplossing hebben hoor ik het graag want het valt bij mij (met topkoffer) niet echt meer binnen de tolerantiegrens haha..
Ehm, vlgs mij ben je het topic van TS aan het kapen maar goed. Doe eens wat lucht in je banden.
 
Het lijkt mij niet verstandig dat jij met je motor blijft doorrijden, zo lang die vierde cylinder niet meedoet..... ;)

Zwabberen tussen 50 en 80 met weinig of geen druk op het stuur duidt meestal op een te los balhoofdlager. Even goed zetten en het zwabberen zou weg moeten zijn.



@TS: de geleidebussen zitten er niet voor niks in. Bestel een paar nieuwe en meet dan ook gelijk de lengte van de veren op. Te lang? Vervangen, bijvoorbeeld door Wirth veren (Louis)...

Olie is ook nogal belangrijk. In een XJ600 (3KM, weet niet of 51J hetzelfde is) hoort 269 CM2 SAE 10W vorkolie per vorkpoot.
Als je vind dat de motor erg ver doorveert, kun je ook nog 15W of 20W olie in de vorkpoten doen....

Thanks voor de tips. Het zijn geen geleidebussen die ik heb weggelaten, maar bussen tussen de veerpootdop en de veer zelf, die dus de veer wat voorspannen. Dit waren dus scheef afgezaagde en ongelijke stukjes buis en dat doet meer kwaad dan goed, lijkt me. Zie foto. Het zijn trouwens gewoon stalen stukjes buis met een wanddikte van ongeveer 0.5mm :X

Veerlengte heb ik niet opgemeten, had ik inderdaad beter wel kunnen doen. Ik zal dat gelijk doen als ik de olie vervang. Overigens worden veren eerder te kort dan te lang lijkt me? Er zit overigens volgens mij ook niet meer de standaard vering in, ik heb veren met een variabele spoed (progressieve veren) wat volgens mij niet standaard is voor mijn model (inderdaad de 3KM). Ik hoop dat die veren door het constant onder spanning staan door die bussen niet te slap zijn geworden..





full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan