Vraag over kosten onderhoud

Status
Niet open voor verdere reacties.
2 jan 2023
15
10
Beste lezers,

Ik heb een Honda CBF600 sa uit 2006, die ik recent heb laten ophalen voor een grote beurt.
De garage gaf aan dat o.a. de remblokken achter & de ketting vervangen moesten worden. Ook was de waterpomp kapot waardoor hij koelvloeistof lekte.
Hun kostenindicatie hiervoor (incl. een normale grote beurt) was €1350 mits ze geen andere dingen tegen komen, en ze vroegen me wat ik hier mee wou.
Ik zit momenteel financiëel niet heel ruim, maar wil wel blijven motor rijden, en als ik deze motor verkoop voor €1000, daar haal je ook geen andere betere motor voor lijkt me.

Mijn vraag is in essentie; is dit bedrag wat de garage oppert reëel, en wat zouden jullie in mijn situatie doen?

Alvast dank voor eventuele reacties.
 
Veel geld maar zeker reëel.

80 euro in het uur arbeidsloon.
200 voor ketting/tandwielset.
50 remblokken.
Waterpomp 100 euro.
Olie/filters 80 euro.

Je kunt als de motor weinig waard is het kleppenstellen (hoort bij grote beurt) gokken om over te slaan. Die blokken zijn door de regel aardig goed, maar er zitten wel veel uren in.

Als je goed instructies van youtube kunt volgen is de olie/filter wissel en het remblokken wisselen goed zelf te doen. Ketting wissel en waterpomp dicht maken is wat minder geschikt voor de mechanisch minder onderlegden.
Verder zijn de olie, filter en remblokken via internet ook aardig goedkoper dan via de dealer.
 
Alleen dat zij 4 liter olie van 20 euro de liter pakken om maar een voorbeeld te noemen.
Dealer onderhoud dealer prijzen. Zelf doen is internet prijzen en daar zijn jouw prijzen aan de goedkope kant maar haalbaar.
 
Ik vind het heel veel geld €500 materiaal en dan €1350 vragen
ik denk zelf dat die €500 materiaal ook nog aan de hoge kant is
Zelf heel kort geleden nog nieuwe did ketting plus kettingwielen gekocht €155
De prijs die Thumper denkt lijkt mij redelijker
 
Als ervaren "wat je niet hebt, kan je ook niet uitgeven"

Oliewissel, luchtfilter en remblokken en ketting/tandwielen wisselen kan je gewoon zelf doen.
Het kan klotewerk zijn ( ketting ) , maar het stelt echt geen reet voor.
( er van uitgaande dat je gereedschap hebt )

Kleppen stellen ( gaat om de grote beurt neem ik aan, maar die heb je niet meer nodig )
En waterpomp wisselen. Geld hamsteren en uitbesteden aan de dealer
( als je dat verkloot ben je verder van huis ) , maar het is ook zelf prima te doen,
maar niet als beginnende remblok-wisselaar .
 
Beste lezers,

Ik heb een Honda CBF600 sa uit 2006, die ik recent heb laten ophalen voor een grote beurt.
De garage gaf aan dat o.a. de remblokken achter & de ketting vervangen moesten worden. Ook was de waterpomp kapot waardoor hij koelvloeistof lekte.
Hun kostenindicatie hiervoor (incl. een normale grote beurt) was €1350 mits ze geen andere dingen tegen komen, en ze vroegen me wat ik hier mee wou.
Ik zit momenteel financiëel niet heel ruim, maar wil wel blijven motor rijden, en als ik deze motor verkoop voor €1000, daar haal je ook geen andere betere motor voor lijkt me.

Mijn vraag is in essentie; is dit bedrag wat de garage oppert reëel, en wat zouden jullie in mijn situatie doen?

Alvast dank voor eventuele reacties.
Bedrag is reëel, ik zou alles zelf vervangen, dan blijven de kosten binnen de perken, maar dat is uiteraard niet voor iedereen weggelegd.
 
Het is een stevige prijs maar niet echt te gek mits ze goede/originele kwaliteit spullen gebruiken.
Een originele waterpomp kost bijv. al dik 200,- maar als ze je originele pomp repareren met alibaba spullen en voor de rest ook goedkope zooi gebruiken dan is het veels te duur.
Gaat ook om vertrouwen, ken je deze garage al van eerder werk bijv. ?
 
Het is een stevige prijs maar niet echt te gek mits ze goede/originele kwaliteit spullen gebruiken.
Een originele waterpomp kost bijv. al dik 200,- maar als ze je originele pomp repareren met alibaba spullen en voor de rest ook goedkope zooi gebruiken dan is het veels te duur.
Gaat ook om vertrouwen, ken je deze garage al van eerder werk bijv. ?
Ik heb sinds ongeveer een jaar mijn rijbewijs en heb deze motor van een bekende over genomen, zij had hem bij deze garage en was er erg positief over. Vandaar dat ik hem daar ook heb laten onderhouden, aangezien ze de historie kenden en nogmaals vooral omdat de vorige eigenaar er positief over was. Wantrouw ze zeker niet, maar ben redelijk nieuw met motoren en vind het lastig in te schatten. Ben zelf ook totaal niet handig met motoren. Snap dat je dat kan leren, maar dan is dit niet het beste moment lijkt me. Dit is de tweede keer dat ik er onderhoud laat doen, dus qua eerdere ervaringen kan ik er niet echt wat over zeggen.
 
Ja, maar uit kostenbesparing had ik daarom alleen olie ververst.
Kleppen stellen kan best een keer overgeslagen, bougie's ook.
Luchtfilter even bekijken, maar meestal ook niet duur.
Kan.

Maar dan niet komen huilen als er van alles kapot slaat omdat de kleppen toch echt wel gesteld hadden moeten worden.

Het kan. Maar daar staan niet zonder reden bepaalde intervals voor. Het kan goed gaan. Maar het kan ook goed misgaan.
 
Zonder budget en geen eigen kunnen is motorrijden inderdaad lastig.
Nouja beperkt budget. Ga nu ook verhuizen dus het valt ook niet gelukkig samen, zul je altijd zien. En kijk de waarde van mijn motor is natuurlijk gering, dus een reparatie is in verhouding altijd wel duur t.o.v. de dagwaarde. Anderzijds rij ik wel motor, wat ik een geweldige hobby vind. En met andere motoren krijg je dit onderhoud vroeg of laat natuurlijk ook lijkt me.
 
Geen idee, maar ben zelf ook niet handig met motoren. Snap dat je dat kan leren, maar is ook een stuk veiligheid. Ga zelf op dit moment niet o.b.v. internet tutorials sleutelen met het risico van dien.
Dat is een hele verstandige beslissing, dat kan altijd later nog maar dan moet je het ook echt zelf willen.
Zelf sleutelen is simpelweg niet voor iedereen weggelegd.
Veiligheid boven alles.
 
Nouja beperkt budget. Ga nu ook verhuizen dus het valt ook niet gelukkig samen, zul je altijd zien. En kijk de waarde van mijn motor is natuurlijk gering, dus een reparatie is in verhouding altijd wel duur t.o.v. de dagwaarde. Anderzijds rij ik wel motor, wat ik een geweldige hobby vind. En met andere motoren krijg je dit onderhoud vroeg of laat natuurlijk ook lijkt me.
Het bedrag is niet onredelijk voor onderhoud bij een garage. En als het nodig is, dan is het nodig.

Zoals @RoyalClub al aangaf staat het je altijd vrij te overleggen met de garage: wat is strikt noodzakelijk nu, en wat kan eventueel volgend jaar?
Moet hij nu echt een grote beurt? Of kan dat volgend jaar? (Wij kunnen niet ruiken wat de onderhoudshistorie is en welke kmstand hij nu heeft).

Of, eerst je verhuizing, daarna je motor. (Maar dan krijg je wel minpunten)
 
Dit is allemaal standaard onderhoud, en met onderhoud kun je bepaalde gokjes wagen.

Remmen, banden en ketting moet bijvoorbeeld gewoon goed voor je eigen veiligheid.
Kleppen stellen kan heel duur uitpakken als het wel had gemoeten, maar niet gebeurd is, maar is niet direct onveilig. Het blok gaat herrie maken en slecht starten en blijkt economisch total-loss. Je kunt de gok nemen die over te slaan, met dat type motor zou ik het ''slechte advies'' van kleppen stellen over slaan durven geven omdat de blokken gewoon bekend staan dat het heel lang goed gaat. Als het anders geen motorrijden betekent is wel rijden een betere optie mits dat veilig kan.

En mensen kunnen zichzelf nog zo a-technisch vinden, maar als een blokolie wissel aan een CBF600 niet lukt hoop ik toch ook dat je weg blijft uit de keuken, zometeen ontploft de bende.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan