vraag over kunststof kuipruit bouten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pilz

MF veteraan
22 dec 2013
1.515
510
Soest
Hallo,

Tijdens de keuring van mijn laatste circuitdag maakten de keurders een opmerking over de M6 bouten waarmee mijn kuipruit/kuip vast zit op het subframe (zie de fotos). Volgens hen kon ik die ook beter vervangen voor kunsttof bouten zoals die aan weerskanten van de M6 zitten (en die alu stang waar de GPS en gearindicator op zit weghalen) ivm veiligheid. Ik neem dat soort tips graag ter harte, dus ik ben op zoek naar die bouten. Her en der heb ik al wat sites gevonden die kunststof bouten leveren van verschillende materialen. Waar ik echter geen informatie over kan vinden is of voor de toepassing als kuipruitbout de bouten dan van een specifiek materiaal moeten zijn. Is er iemand die me daar wat duidelijkheid over kan verschaffen? Alvast bedankt!

27511682507_dae4c68923.jpg

42381873401_70913caebe.jpg
 
Ik had op mijn '91 Soes kunststof kuipruitboutjes. Vond ik niet zo'n succes; zaten altijd een beetje los.
Op m'n racer zitten metalen boutjes, Maar wel met een ronde kop.
Dus mijns inziens kan metaal gewoon, nog nooit commentaar op gekregen.
Ik zou ze dus wel vervangen door exemplaren met een ronde kop.
 
Hun argument was dat de kuipruit eerder loskomt mocht je er doorheen duiken doordat die kunststof boutjes eerder breken. Het was ook de eerste keer dat ik er iets hoorde, maar vind het een plausibel verhaal, vandaar dat ik ze graag wil vervangen.

En vanwaar dat je ronde koppen aanraadt?
 
Die boutjes wat ze lieten zien zijn om kentekenplaten mee vast te zetten. Afgezien de vorm en materiaal, echter zul je ze dan alleen in geel en blauw en soms zwart tegenkomen.
 
Die boutjes wat ze lieten zien zijn om kentekenplaten mee vast te zetten. Afgezien de vorm en materiaal, echter zul je ze dan alleen in geel en blauw en soms zwart tegenkomen.


Die kentekenboutjes lijken idd erg veel op de boutjes die er al in zitten. Er moet in elk geval geen rivet in.

Wat ik dus eigenlijk zoek is een M6x20 bout, maar dan van kunststof. Ik zie vrijwel overal nylon staan, dus ik krijg ook de indruk dat dat één van de weinige materialen is waar ze van gemaakt worden...
 
Hun argument was dat de kuipruit eerder loskomt mocht je er doorheen duiken doordat die kunststof boutjes eerder breken. Het was ook de eerste keer dat ik er iets hoorde, maar vind het een plausibel verhaal, vandaar dat ik ze graag wil vervangen.
Ik ken iemand die een flinke snee in zijn bovenbeen heeft opgelopen bij een crash,door een gebroken kuipruit die door zijn leren pak is gegaan!
Kunstof boutjes breken gewoon af in zo'n geval en het ruitje vliegt eraf.
Alle Japanse motoren die ik gehad heb,hadden standaard allemaal kunststof schroeven in de kuipruitjes.
 
Ik ken iemand die een flinke snee in zijn bovenbeen heeft opgelopen bij een crash,door een gebroken kuipruit die door zijn leren pak is gegaan!
Kunstof boutjes breken gewoon af in zo'n geval en het ruitje vliegt eraf.
Alle Japanse motoren die ik gehad heb,hadden standaard allemaal kunststof schroeven in de kuipruitjes.

Wie zegt dat dit niet zijn stuurhelft/kuipframe/rempot beugeltje... is geweest?

Het kan, maar met die motivatie kan je de hele motor met plastic in elkaar zetten want het zou kunnen dat...
 
Kuipruit boutjes

Gewoon die erin en klaar.
Zo zitten er bij een GSX F ook 2 in, en 2 zonder rubber plug.

@TS: Ik zou het gewoon doen met zulke boutjes. Als ik goed kijk heb jij die rubber plugjes niet nodig.

Dat ze die aluminium lat waar je GPS en gear indicator liever niet zien begrijp ik wel.
Bij een crasch is de kans groot dat je kuipruit breekt, al dan niet door brekende/loskomende boutjes, en dan kan die aluminium lat wel overal naartoe vliegen waar je het niet wil.

En wat Lucasfalt zegt van die gebroken kuipruit, ik zie dat wel mogelijk. Bij mijn ongeval ruim een maand geleden, toen een in slaap gevallen chauffeur op de snelweg achter op mij inreed is er een plastiek deel dat van zijn bumper afbrak door de achterkant van mijn motorlaars gegaan. Gevolg, diepe wonde, maar de dokters zeiden dat ik blij mocht zijn met mijn laarzen (waarvan de linkse open geknipt werd), had ik lage schoenen aan (wat niet meer mag in België), had ik zeer zwaar letsel opgelopen en had ik wellicht ruim een jaar mogen revalideren alvorens weer normaal te kunnen lopen.
 
Vorige week heb ik nog eens met de betreffende keurder gesproken. Het ging inderdaad met name om die alu lat en die is nu weg. Ook hebben we eens een rondje gelopen langs een aantal motoren om te kijken hoe de kuipen vastzaten aan het subframe en de één heeft een soort van breekboutjes, al dan niet van kunststof en de ander heeft gewone metalen bouten. Ik heb uiteindelijk de geschikte kunststof bouten gevonden (van die kentekenboutjes), zodat zowel het ruitje als de kuip op het subframe met kunststofboutjes vastzit. Wat mij betreft en prima oplossing zo.

Bedankt allen voor het meedenken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan