Kajotan
MF veteraan
Dag allemaal,
Vanavond waren we weer aan het klussen aan onze GPX600r uit 1995, het betreft hier een ''project-motor''. Nadat we hem eindelijk aan het lopen hadden (carbs schoongemaakt, kleppen gesteld, nieuwe vloeistoffen e.d.) blijkt dat er een probleem met de koppeling is.
Zodra je deze inknijpt begint het te ratelen, hij koppelt en ontkoppelt overigens goed (opzich rijdbaar dus). We dachten eerst aan klevende platen, dit zou door aanduwen & in versnelling trappen weg (kunnen) gaan. Was niet geval.
Hierna de deksel eraf gehaald, alle platen eruit en schoongemaakt. Er vallen ons 2 dingen op.
We hebben de koppelingsplaten zelf niet opgemeten. Hij koppelt en ontkoppelt (op het geluid na) goed, motor heeft 31.500 km gelopen, dus verwachten we niet dat deze al op zijn.
Op deze ''ster'' zien we kleine beschadigingen (de punten tussen de koppelingsveren). Ook zien we dit terug in de binnenkant van het koppelingsdeksel. Hoogst waarschijnlijk is dit dus wat het geluid veroorzaakt.
De koppelingsveren hebben we gemeten, zijn allemaal exact 32.0 mm. Volgens het wphb moeten deze minimaal 31.7mm zijn. Ze vallen dus met 0.3mm binnen de marge, zou dit genoeg zijn?
Heeft iemand verder tips waar we het moeten zoeken / hoe we dit kunnen oplossen?
Alvast bedankt!
Vanavond waren we weer aan het klussen aan onze GPX600r uit 1995, het betreft hier een ''project-motor''. Nadat we hem eindelijk aan het lopen hadden (carbs schoongemaakt, kleppen gesteld, nieuwe vloeistoffen e.d.) blijkt dat er een probleem met de koppeling is.
Zodra je deze inknijpt begint het te ratelen, hij koppelt en ontkoppelt overigens goed (opzich rijdbaar dus). We dachten eerst aan klevende platen, dit zou door aanduwen & in versnelling trappen weg (kunnen) gaan. Was niet geval.
Hierna de deksel eraf gehaald, alle platen eruit en schoongemaakt. Er vallen ons 2 dingen op.
We hebben de koppelingsplaten zelf niet opgemeten. Hij koppelt en ontkoppelt (op het geluid na) goed, motor heeft 31.500 km gelopen, dus verwachten we niet dat deze al op zijn.
Op deze ''ster'' zien we kleine beschadigingen (de punten tussen de koppelingsveren). Ook zien we dit terug in de binnenkant van het koppelingsdeksel. Hoogst waarschijnlijk is dit dus wat het geluid veroorzaakt.
De koppelingsveren hebben we gemeten, zijn allemaal exact 32.0 mm. Volgens het wphb moeten deze minimaal 31.7mm zijn. Ze vallen dus met 0.3mm binnen de marge, zou dit genoeg zijn?
Heeft iemand verder tips waar we het moeten zoeken / hoe we dit kunnen oplossen?
Alvast bedankt!