Vreemd onderdeel

Synthetic.

MF veteraan
21 feb 2008
2.027
307
Velserbroek
Bij het aan de praat proberen te krijgen van mijn Kawa Z250 kwam ik een onderdeel tegen wat niet aangesloten zat. Ik heb geen idee wat het is en waar het aangesloten moet.

Weet iemand wat voor onderdeel dit is?
Afb087.jpg
 
Laatst bewerkt:
De startmotor draait niet, de verlichting doet het op het neutraal-lampje na ook niet. Accu is doorgemeten en (volgens mij) in orde. Aanlopen werkt ook niet.

Het is mijn vermoeden dat er ergens een kabel doorgerot is. Dat wordt fijn een avondje doormeten

En hoe is je accu nagemeten? Op voltage? Er kan wel een spanning van 12 volt op staan, maar dat wil nog niet zeggen dat er genoeg stroom in zit voor een startmotor.
 
Sorry maar als je niet weet wat je daar in je hand hebt, is je kennis wel heel erg beperkt van auto/motortechniek......

maakt toch niets uit, hij kan beter hieraan beginnen dan aan een yamaha :+

Je moet per slot van rekening ergens beginnen, en wat is er dan makkelijkere dan een 1 cilinder Z250.

Succes, blijf hier je vragen posten en iedereen is tevreden en leren er weer wat van.
 
en ik ben er achter *D

het hele onderdeel hoorde NIET op de motor thuis. ik heb zojuist alle draden gevolgd en vergeleken met het stroomschema dat in het serviceboek staat, en het onderdeel komt nergens in het schema terug.

verder heb ik m'n accu doorgemeten en ben ik er achter dat het de boosdoener is (net ff 7 volt ipv 12). wat ik dan wel vreemd vind is dat de hele verlichting het dan gelijk ook niet doet, of is dit normaal?

morgen maar even de accu mee naar m'n werk en een dagje aan de lader hangen. kijken of dat effect heeft, en ander maar een nieuwe accu
 
en ik ben er achter *D

het hele onderdeel hoorde NIET op de motor thuis. ik heb zojuist alle draden gevolgd en vergeleken met het stroomschema dat in het serviceboek staat, en het onderdeel komt nergens in het schema terug.

verder heb ik m'n accu doorgemeten en ben ik er achter dat het de boosdoener is (net ff 7 volt ipv 12). wat ik dan wel vreemd vind is dat de hele verlichting het dan gelijk ook niet doet, of is dit normaal?

morgen maar even de accu mee naar m'n werk en een dagje aan de lader hangen. kijken of dat effect heeft, en ander maar een nieuwe accu


_O-


SUCCES DERMEE EN :] MAAR :W
 
Ehhm, is dit niet een knutsel project om d.m.v. een bougie brandstof in de uitlaat te onsteken voor de fun?
van mijn kant in ieder geval niet, misschien de vorige eigenaar. Die heeft er al genoeg dingen aan verneukt, dus het zal me niets verbazen.

Ik heb vandaag de hele dag mijn accu aan de lader gehad, maar hij doet nu nog minder/ helemaal niets meer (0 ampere). Zelfs het neutraallichtje doet niks meer
Dynamo kan ook overleden zijn, ook de spanningsregelaar, aangezien hij ook geen verlichting heeft.
ik denk dat het gewoon de accu geweest is. De motor draait niet omdat de startmotor niet aanslaat (waarschijnlijk te weinig spanning), dus draait de dynamo ook niet om de accu bij te laden. Mijn vermoeden(/hoop) is dat de accu zelfs te zwak is om een koplamp te laten branden, omdat het neutraal-lampje minder stroom vraagt.


dan nu eerst eens op zoek naar een nieuwe accu

edit: heb gisteren ook het startmotorrelais doorgemeten, maar die krijgt niet eens genoeg spanning
 
Laatst bewerkt:
Volgens m'n vader zou het een spoel zijn, maar hij wist ook niet waarvoor.
Het ding zat ook niet aangesloten in de tijd dat hij nog wel draaide, dus het is niet essentieel lijkt mij
Bobine, coil, solenoid en zelfs: spool, betekenen allemaal hetzelfde; een spoel, alleen zag ik "spool" nooit gebruikt voor metaaldraad.
=====

Is het een klassieke accu-met-dopjes? Vloeistofniveau checken/herstellen met gedistilleerd/gedemineraliseerd water, alle cellen even hoog tussen strepen min/max; heel soms is een verwaarloosde accu nog te redden, hoewel in vakkringen een 12V-accu die onbelast beneden 10,8 komt (1,8 V per cel) klinisch dood heet.
 
Laatst bewerkt:
Is het een klassieke accu-met-dopjes? Vloeistofniveau checken/herstellen met gedistilleerd/gedemineraliseerd water, alle cellen even hoog tussen strepen min/max; heel soms is een verwaarloosde accu nog te redden, hoewel in vakkringen een 12V-accu die onbelast beneden 10,8 komt (1,8 V per cel) klinisch dood heet.
Dan is hij in dit geval klinisch dood. Het is nog een ouderwetse accu met dopjes. Heb met (demi)water bijgevuld voor het laden, maar na 10 uur laden kom ik nog steeds niet boven de 7,7 volt uit (begon met laden op 7,6)

Het is geen bobine, maar een spoel volgens mij die bij de ontsteking hoort.
als ik het draadschema en de lokatie van het onderdeel bekijk zou het een ignition coil kunnen zijn, maar daarvan zit al een ander aangesloten
 
van mijn kant in ieder geval niet, misschien de vorige eigenaar. Die heeft er al genoeg dingen aan verneukt, dus het zal me niets verbazen.

Ik heb vandaag de hele dag mijn accu aan de lader gehad, maar hij doet nu nog minder/ helemaal niets meer (0 ampere). Zelfs het neutraallichtje doet niks meerik denk dat het gewoon de accu geweest is. De motor draait niet omdat de startmotor niet aanslaat (waarschijnlijk te weinig spanning), dus draait de dynamo ook niet om de accu bij te laden. Mijn vermoeden(/hoop) is dat de accu zelfs te zwak is om een koplamp te laten branden, omdat het neutraal-lampje minder stroom vraagt.


dan nu eerst eens op zoek naar een nieuwe accu

edit: heb gisteren ook het startmotorrelais doorgemeten, maar die krijgt niet eens genoeg spanning






Apere???? weet je hoe je multi meter werkt...spanning meten volt.. stroom meten ampere!!! Stroom meten in serie met je accu en zeker niet of daarna parrallel over je accu heen... knapt je meter echt niet van op _O- _O- _O-
 
van mijn kant in ieder geval niet, misschien de vorige eigenaar. Die heeft er al genoeg dingen aan verneukt, dus het zal me niets verbazen.

Ik heb vandaag de hele dag mijn accu aan de lader gehad, maar hij doet nu nog minder/ helemaal niets meer (0 ampere). Zelfs het neutraallichtje doet niks meerik denk dat het gewoon de accu geweest is. De motor draait niet omdat de startmotor niet aanslaat (waarschijnlijk te weinig spanning), dus draait de dynamo ook niet om de accu bij te laden. Mijn vermoeden(/hoop) is dat de accu zelfs te zwak is om een koplamp te laten branden, omdat het neutraal-lampje minder stroom vraagt.


dan nu eerst eens op zoek naar een nieuwe accu

edit: heb gisteren ook het startmotorrelais doorgemeten, maar die krijgt niet eens genoeg spanning

omfg :X :X :X

Wel respect dat je het iig wil proberen,maar je technische kennis van hoe een motor in elkaar steekt is niet zo heel groot denk ik.
Gelukkig is het een oud beestje waar je aan sleuteld,kan je iig een hoop van leren.
 
waarom denkt iedereen toch te kunnen repareren aan koekblikken en motoren |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |(

heeft vaak te maken met de financien denkt gp walker

auto en motortechniek is moeilijk en ik kan het weten ik ben er al 25 jaar mee bezig :+ :+ :+ :+ :+ :+
 
waarom denkt iedereen toch te kunnen repareren aan koekblikken en motoren
omdat er over het algemeen niet echt moeilijke electronica aan vast hangt, en het gewoon een lollig project is

zo groot is inderdaad m'n kennis van motoren niet, maar ik moet het toch ergens leren.
liever dat ik hier wat aan verknoei, dan aan de toekomstige R1 die (hopelijk als de financien het toelaten) later in m'n schuurtje staat
 
na de vorige eigenaar gesproken te hebben ben ik er achter wat het onderdeel er in hemelsnaam op deed.

de vorige eigenaar (de sukkel) heeft de benzinetank opgehoogd en vond het stuk frame niet mooi dat er ondervandaan kwam. dus heeft hij een oude bobine van een snorfiets afgeschroefd en onder de tank gemonteerd. het hele onderdeel zat niet aangesloten en functioneerde niet, het zat er alleen voor de sier

vraag me af wat ik verder allemaal tegen ga komen.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan