Vreemd patroon voorband

KawaChrist

Rookie
20 mei 2006
16
0
Elst
Gisteren met vers gemonteerd rubber (gebruikte Dunlop Sportmax) een 135 km gereden.
Na dit ritje de banden nog eens bekeken, waarbij gelijk opviel dat er in de voorband een soort sneetjes zijn ontstaan parallel aan het profiel (zie foto). Dit over een groot deel van de band en alleen links. Heeft iemand dit eerder gezien??? Misschien toch een andere voorband monteren of “nog even aanzien”? Alvast bedankt voor een reactie.

full
 
Heb je toevallig over nieuw asfalt gereden? over ergens waar grind licht oid.

Lijkt er op dat er een steentje tussen je band en je spatbord is komen te zitten...
Steentje is gelijk weer weg, maar door het "klem" zitten tussen je band en spatbord duurt dat iets langer dan dat je wiel rond gaat ;)


:9
 
Gisteren met vers gemonteerd rubber (gebruikte Dunlop Sportmax)

Het begint al dat je jezelf tegenspreekt, verder ben ik persoonlijk ook al niet erg te spreken over Dunlopp.
Dus een combinatie van die 2 zal aardig in de buurt komen.

Steentje is gelijk weer weg, maar door het "klem" zitten tussen je band en spatbord duurt dat iets langer dan dat je wiel rond gaat ;)

wat klopt er niet met dit:

Denk dat de groef in dat geval niet onderbroken zou zijn.

al met al heeft iedereen een eigen visie (mijzelf meegerekend) en zal je het nooit met zekerheid kunnen weten :N

PS: waarom een 2e hands? en wat is de productiedatum (staat ergens op de band) en als die datum meer dan 5 jaar geleden is zou de band ook wel eens gewoon poreus kunnen zijn en dat zou dan de enige vast te stellen oorzaak zijn 8-)
 
lijkt wel met koud weer vol op het gas te zijn gegaan
gezien het lijkt alsof de randen beginnen "af te brokkelen"
Dat zou waar kunnen zijn als de motor voorwiel aandrijving zou hebben ;)

De band lijkt niet structureel beschadigd en heeft ook nog flink profiel dus zou 'm zeker niet meteen aan de vuilnisman meegeven. Dat iemand hier "niet te spreken is over Dunlop" is persoonlijk en niet zo relevant voor dit verschijnsel. Zoals anderen als zeiden kan het schade zijn toegebracht door scherpe steentjes oid die tijdelijk in het spatbord geblokkeerd zijn geraakt. Verder kan door de warmte steentjes uit het asfalt smelten en aan je band plakken die dan vervolgens een dergelijk "spoor" op je band kunnen achterlaten. Ik heb door de jaren heen (sprak de oude heer) wel vaker dergelijke krassen op banden gehad. Houd het niettemin wel in de gaten, als je meer en meer krassen verzamelt moet je toch eens nader kijken wat er mis kan zijn.
 
Alles nog eens nagelopen (bandenspanning, bevestiging spatbord e.d.) en vandaag nog 100 km tijdens voetbal gereden. Het verschijnsel wordt niet veel erger maar is nu ook rechts iets zichtbaar. Ligt toch aan de band zelf, denk ik :?
 
Bedankt voor de reactie. Lijkt me zeer aanemelijk. Op zich heb ik nog geen onbalans gemerkt, maar het voorwiel en band zijn dan ook bij het monteren opnieuw gebalanceerd. Hoe de vorige eigenaar met het opwarmen van de banden is omgegaan weet ik niet. Het kan idd goed dat de leeftijd in combinatie met temperatuur van de band (te koud bij zware belasting) voor deze sneetjes zorgen.
 
Vermoedelijk hebben de sneetjes er al ingezeten.....
Het geluid dat een loszittend spatbord zou maken,
wat deze schade veroorzaakt had, was jou vast wel opgevallen

Ik heb vele winters doorgereden maar nooit gehoord van sneetjes die
ontstaan terwijl er met een koude band wordt gereden.
Check ff hoe diep het diepste sneetje is,
als ze ondieper zijn dan de profieldiepte dan zou ik
me niet te veel zorgen maken.
Houd het wel een beetje in de gaten.

Let voortaan goed op met de aankoop van tweedehands banden,
je spaart veel minder uit dan wat je met een klapband aan kosten krijgt O-)

Lijkt op een beschadiging van een goot op een aanhanger :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan