VTR1000F zuiger/kleppen aanvaring

FZRene

MF veteraan
4 mei 2004
5.360
3.342
Ridderkerk (ZH)
Niet echt een onbekend probleem: ik heb een VTR1000F Firestorm met een kapotte NAKS, met als bekend gevolg een timingprobleem en een zuiger die een klep heeft geraakt.

Ik had in het VTR topic al het waardevolle advies gekregen dat de schade zich dan ook vrijwel altijd alleen in de kop bevind, die gaat dus ook helemaal uit elkaar. Ik heb de kop er nu af en leg het even forumbreed neer bij alle techneuten.

Als je dit zo ziet, zou het noodzakelijk zijn om de rest ook te demonteren?

20200912_115249.jpg


De klep heeft de zuiger gekust, dat zie ik ook, maar alles ziet er verder perfect uit. Cilinderwand is prachtig. Hoe groot is de kans op schade van big end/small end? Pistonpen, zuiger, zuigerveren, krukas, krukaslagers?

Nou denk ik niet dat iemand hier een glazen bol heeft maar als de kans op verdere schade minimaal is laat ik het blok liever intact.

Ik heb er geen enkele moeite mee het geheel te demonteren en het is al een los blok, maar als het niet nodig is is het zonde van de hoeveelheid werk.

Wat denken jullie?
 
Thanks, je had al zoiets aangegeven en ik weet dat je iemand bent die heel veel van deze fietsen afweet, dus ik wilde het VTR topic niet voorbij lopen maar dit is een vrij algemeen probleem, kan bij alle motoren gebeuren dus ik dacht ik vraag het ook forumbreed. Niet alle techneuten lezen het VTR topic tenslotte.

Ik weet nog niet of ik de achterste kop er ook af ga halen eigenlijk, gewoon om even zeker te weten. Kost me een extra koppakking, meer niet.
 
Heb ik ook weleens gehad aantal jaar terug. Nieuwe kleppen erin+ingeslepen en rijden (en natuurlijk seals/pakkingen/ketting/spanner) Die motor rijdt inmiddels nog steeds rond. Is geen garantie natuurlijk, ik had iets minder grote afdrukken in de zuiger moet ik er wel bij zeggen.
 
Moeten er nieuwe nokkenaskettingen in dan? Ik snap dat alles een beetje zwaarder belast is geweest en dat de kettingspanning door de defecte NAKS te weinig is geweest en de ketting misschien heeft staan klapperen.
 
Je kunt ze visueel controleren, maar denk dat je ze gewoon kunt hergebruiken. Als er 50 0f 60k mee is gereden zou ik ze vervangen. Ga je de klepgeleiders en klepseals ook vervangen? Achterste kop zou ik laten zitten ,maar omdat je bij de voorste cilinder kleppen moet stellen zou ik dat bij de achterste ook doen om uiteindelijk ook nog de boel synchroon te stellen. Zijn je nokkenasketting geleiders nog heel?
 
je zou de orginele zuiger eens moeten kunnen bekijken om te zien hoe hoog de zuigerveer zit.

Ik heb bij een let wel auto KIA gehad dat de zuigerveer zo hoog zit dat deze toch klem (lees vast ) in de zuiger zat.
Dit is dan wel een van de zeer weinige gevallen dat ik mee gemaakt heb.

Niet om je bang te maken vraag eens op het forum of dit een bekend probleem is.
De verdere controle is het meten van de zuigerhoogte.
Zo kan je controleren op de drijfstang krom is, dat zal vast niet het geval zijn maar ook hier weer meten is weten.
 
Ik ga een complete koprevisie doen en heb inmiddels de achterste kop er ook afgehaald om die ook meteen mee te pakken, blok staat nou toch op de werkbank.

Dan hou ik het hier even bij. De carterpan gaat er nog onderuit maar als ik verder niets geks meer tegenkom neem ik de gok dat een koprevisie afdoende is.

En de automatische spanners vervangen door handmatige uiteraard.
 
je zou de orginele zuiger eens moeten kunnen bekijken om te zien hoe hoog de zuigerveer zit.

Ik heb bij een let wel auto KIA gehad dat de zuigerveer zo hoog zit dat deze toch klem (lees vast ) in de zuiger zat.
Dit is dan wel een van de zeer weinige gevallen dat ik mee gemaakt heb.

Niet om je bang te maken vraag eens op het forum of dit een bekend probleem is.
De verdere controle is het meten van de zuigerhoogte.
Zo kan je controleren op de drijfstang krom is, dat zal vast niet het geval zijn maar ook hier weer meten is weten.

Goede tips. Ik heb nog een set zuigers liggen dus kan even bekijken of de top zuigerveergroef dichtbij het geraakte deel zit.
 
Inmiddels ook de carterpan eronderuit gehaald en dat is verder brandschoon van binnen, geen metaaldeeltjes of andere meuk.

Alleen viel er met het verwijderen van de pan (blok lag ondersteboven) een bus uit die om een o-ring heen zat. Die bus heb ik terug maar er zitten er nog 2 in, 1 zat er nog en de andere was weg.

Daar heb ik zo'n hekel aan: ligt dat ding in het blok of heeft hij er niet ingezeten? Blok is al eens eerder uit elkaar geweest dus het kan zijn dat hij al eerder zoek was.

Ga het blok maar draaien en kantelen in de hoop dat ik wat hoor vallen.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan