Het gaat om een Kawasaki ZXR400, als het zondag een beetje weer is, ga ik er bij 1 kijken.
Zie topic
edit:
ik heb al wat gevonden.
Maar zijn er nog specifieke dingen waarop je moet letten bij dit type motorfiets ?
Algemene toestand
Alles origineel?
Lakschade? Krassen?
Ooit gevallen?
Accessoires?
Uitlaat
Indien niet originele demper: voorzien van een keurmerk ?
Met de hand tegen de demper slaan, rammelen?
Zit er roest op het systeem?
Zijn er sporen van een ongeval?
Armaturen
Laat de dagteller zich "resetten"?
Functioneren de kop-, achter-, en remlampen? En de toeter?
Zijn er sporen van een ongeval op de knipperlichten?
Sleutels
Zijn alle sleutels voorhanden?
Functioneert het stuurslot?
Functioneertest van alle sloten.
Hydraulische leidingen
Verouderd (ouder dan 4 jaar)? Bros? Week? Zacht?
Buddyovertrek
Scheuren? Is het een originele overtrek?
Stuuruitslag
Onbeschadigd? Wanneer beschadigingen te zien zijn, kan het duiden op een ongeval.
Balhoofdlagers
Motor opbokken. Voorwiel vrij maken, stuur van links naar rechts draaien. Dit moet soepel gaan.
Motor met het voorwiel tegen een muur zetten.
Binnenpoten v/d voorvork
Met een vinger langs de binnenpoten bewegen.
Voorwiel
Heeft het voorwiel speling? Het voorwiel met beide handen krachtig in de rijrichting bewegen. Dit moet zonder speling geschieden.
Voorband
Profieldikte van minimaal 1.0 mm. Zitten er scheurtjes in de band?
Voorrem
Zitten er groefjes in de schijf? Test met de nagels!
Schijf dunner dan toegestaan? Meten met een schroefmaat.
Remvloeistof
Remvloeistof bruingekleurd?
Remblokjes
versleten? Let op wearlimit!
Bok-standaard
In opgebokte toestand, moet één wiel vrij van de grond staan
Zij-standaard
Moet automatisch inklappen, of kortsluitschakelaar.
Ketting en tandwielen
Laat de ketting zich makkelijk van het achtertandwiel naar achteren lichten? Vernieuwen!
De doorhang van de ketting controleren wanneer het achterwiel steeds een stukje doorgedraaid wordt.
Achterbrug
Bij een opgebokte motor flink aan de brug schudden. Dit moet zonder speling kunnen.
Monoshock
Bij een opgebokte motor, de achterbrug vastpakken en krachtig omhoog en omlaag bewegen. Wanneer hier speling inzit, zijn de lagers van het veersysteem versleten. Zit er roest aan de buitenkant van het hefboomsysteem? Wanneer er vet op het systeem zit, kan het zijn dat de lagers droog gelopen zijn.
Gebruik een zaklamp om te kijken of er scheurtjes zitten in afdichtingmaterialen.
Achterwiel
Heeft het wiel speling? Het wiel met beide handen krachtig in de rijrichting bewegen.
Achterrem
Zitten er groefjes in de schijf? Test met de nagels!
Schijf meten met een schroefmaat.
Achterband
Profieldikte van minimaal 1.6 mm.
Zitten er scheurtjes in de band?
De stand van de wielen
De motor opbokken, stuur recht zetten, diep door de hurken en kijken of de wielen in één lijn staan. Wanneer dit niet het geval is, kan de motor verkeerd in elkaar gezet zijn, of een deel van de frameconstructie is krom.
Accu
Hoe is de toestand van de accu (polen, stand van het accuzuur, de kast van de accu)?
Zit er een slang aan de accu? Is er schade door accuzuur?
Hoe is de staat van de stekkerverbinding?
Proefrit
Koppeling
Slipt de koppeling in de hoogste versnelling?
Geeft de motor bij het inschakelen van de eerste versnelling een grote schok, met de koppeling ingeknepen? Zo ja, klevende platen, niet goed afgesteld, of de stalen platen zijn versleten.
Motorblok
Wisselende belasting; wanneer onder belasting blauwe rook uit de uitlaat komt, zijn waarschijnlijk de zuigerveren versleten.
Wanneer er onder wisselende belasting en bij het loslaten van het gas, blauwe rook uit de uitlaat komt, moeten waarschijnlijk de kleppen geslepen worden.
Wanneer er bij het gas loslaten knallen uit de uitlaat komen, dan is de uitlaat waarschijnlijk niet luchtdicht afgesloten.
Rammelen, ruisen; maakt de transmissie zingende geluiden? Tandwielen en ketting vervangen.
Rammelt of ratelt bij lage toerentallen? Dan is de distributieketting waarschijnlijk versleten of moet bijgesteld worden.
Zijn de kleppendeksel, cilinderkop- en voet en carterafdichtingen vrij van olielekkage? (het beste na een proefrit)
Is er sprake van een waterlekkage bij het koelsysteem?
Zijn de koelslangen bros?
Zijn de (rubberen) inlaatspruitstukken bros?
Armaturen
Werkt de kilometerteller?
Werkt de snelheidsmeter?
Werkt de toerenteller?
Papieren
Klopt het framenummer?
Hoeveel eigenaren heeft de motor gehad?
Reparaties
Wanneer de eigenaar aangeeft grote reparaties te hebben laten uitvoeren, is dat aantoonbaar? (Bonnen, rekeningen)