• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Waar snelheid gemeten zx6r

RicardoX

Rookie
Lid geworden
17 jun 2009
Waarderingsscore
0
goeieavond,

Ik heb al een aantal dagen het probleem met me zx6r uit 2004 dat de snelheid soms niet gemeten word, en evenlater meet die wel gewoon weer.
Ik ben opzoek naar de sensor of kabel die het meer.

Heeft iemand een idee waar de snelheid gemeten word bij de zx6r. ik zie bij het voor en achterwiel geen kabel en ik verw8 dus ergens een sensor in me bak.
Iemand een idee?

bedankt

ik had dit met mijn cbr 600rr
dit bleek de VS SENSOR te zijn die los zat
ik weet hoe dit bij jouw fiets zit, maar ik zou een werkplaatshandboek op de kop tikken en opzoek gaan naar de VS SENSOR
en kijken of deze ook niet toevallig los zit

Had een aantal weken voor de "winterstop" hetzelfde probleem.
Aangezien ik regelmatig mijn deksel van het voorste tandwiel haal en de boel schoonmaak (kettingvet, ander vuil etc.) wist ik zeker dat deze goed vast zat.

Vervolgens voorkuip eraf koplamp-unit etc. zodat ik bij mijn dashboard kon.
Stekker ontkoppelt van het dashboard, en de boel schoon gemaakt (hier zat wel enige oxidatie op).

Daarna nog de stekker gevolgd naar de volgende aansluiting in de kabelboom (aan de rechterkant van de motor t.h.v je knipperlicht) die ook losgehaald en schoongemaakt.

En uiteraard alles ingespoten met contactspray.

Boel weer in elkaar geschroefd en toen was het goed, maar nu komt het enkele ritten later weer hetzelfde probleem.
Soms is het enkele seconden soms voor langere duur dat het dashboard volledig wegvalt.

Inmiddels heb ik de motor in de (winter) stalling gezet, van het voorjaar maar weer eens knutselen.

Misschien dat mijn sensor wel stuk is maar het vreemde is dat na het schoonmaken van de stekkers het toch geruime tijd verholpen was.

Laatst bewerkt:
[KNIP]
Misschien dat mijn sensor wel stuk is maar het vreemde is dat na het schoonmaken van de stekkers het toch geruime tijd verholpen was.

Hmm. Heb je de stekkers schoongespoten met contactspray, en daarna de contacten nog schoongespoeld? Contactspray is namelijk corrosief (het is een zuur). Nadat het het vuil van de contactjes heeft weggevreten, begint het aan het metaal van je contactjes zelf te vreten. Daarom moet je de stekkers altijd even naspoelen nadat je contactspray hebt gebruikt.

Het kan oo kzijn dat je geen snelheidsensor hebt, maar dat het motormanagement aan de hand van de ingeschakelde versnelling en het toerental van de motor de snelheid berekent. Dit wordt o.a. bij nieuwere BMW's veel toegepast. :)

Het kan oo kzijn dat je geen snelheidsensor hebt, maar dat het motormanagement aan de hand van de ingeschakelde versnelling en het toerental van de motor de snelheid berekent. Dit wordt o.a. bij nieuwere BMW's veel toegepast. :)

Dat zou dus willen zeggen dat als je je motor in z'n vrij zet (om naar een stoplicht uit te rollen of wát dan ook) je ineens "0" Km/h rijdt omdat er één variabele in de berekening wegvalt ?

Lijkt me een beetje érg omslachtige (én domme) manier van snelheid berekeken..... :o

Rambabbel schreef het ook al: Uitgaande as van de versnellingsbak i.c.m. een sensor .... enige manier om dat systeem om zeep te helpen is door je ketting/cardan/belt te vernachelen tewijl je fiets in z'n "vrij" staat.

Laatst bewerkt:
Misschien dat Tommy je uit kan leggen hoe dat BMW systeem werkt ... ik kán het in ieder geval niet ;)

Laatst bewerkt:
Misschien dat Tommy je uit kan leggen hoe dat BMW systeem werkt ... ik kán het in ieder geval niet ;)
Ik gok dat het om nieuwe BMW's met ABS gaat. Daar kunnen een of beide wielsensor(en) gebruikt worden om de voertuigsnelheid te berekenen.

Laatst bewerkt:
Ik gok dat het om nieuwe BMW's met ABS gaat. Daar kunnen een of beide wielsensor(en) gebruikt worden om de voertuigsnelheid te berekenen.

Da's een derde constante in de berekening .... :+

ABS is niet in staat om snelheid te berekeken, systeem ziet alleen of een wiel "anders" beweegt dan de ingegeven snelheid op dat moment en reageert daar op met gepulseert remmen. EPS op een motor kán ... maar ook dan loop je met één aangedreven wiel tegen hetzelfde probleem aan.

[edit]
Honda zou het systeem wat ze nú op de CBR-xxxx-RR series gebruiken daarvoor kunnen gebruiken.... maar dan nog is het niet "fool-proof".
[/edit]

Laatst bewerkt:
Da's een derde constante in de berekening .... :+

ABS is niet in staat om snelheid te berekeken, systeem ziet alleen of een wiel "anders" beweegt dan de ingegeven snelheid op dat moment en reageert daar op met gepulseert remmen. EPS op een motor kán ... maar ook dan loop je met één aangedreven wiel tegen hetzelfde probleem aan.

[edit]
Honda zou het systeem wat ze nú op de CBR-xxxx-RR series gebruiken daarvoor kunnen gebruiken.... maar dan nog is het niet "fool-proof".
[/edit]
Zoals je misschien wel weet werkt de sensor van een ABS systeem volgens het zelfde principe als een sensor die bij de meeste nieuwe motoren wordt gebruikt op de uitgaande as van de versnellingsbak. Hiermee wordt simpelweg de hoeksnelheid van het wiel bepaald en door dit te vermenigvuldigen met de omtrek van het wiel wordt de wielsnelheid bepaald.

Het ABS systeem regelt op versnelling van het wiel en maakt dus wel degelijk (al is het "indirect") gebruik van de wielsnelheid. Om de versnelling van het wiel te bepalen wordt de afgeleide van de wielsnelheid bepaald en dat is de versnelling.

Laatst bewerkt:
ff kijken
full

Terug
Bovenaan Onderaan