Waarmee koelsysteem schoonmaken..!?

Aze

MF veteraan
25 mrt 2007
1.800
49
Leeuwarden
Het koelsysteem van mijn renovatie VS zit vol met een soort kalkaanslag. Komt, neem ik
aan, doordat de koelvloeistof lange tijd stil in het systeem heeft gestaan. Het loszittende poederachtig spul, welke goed op de foto is te zien, heb ik reeds verwijdert door het systeem met de hogedrukspuit door te blazen. Toch zit er nog best veel aangekoekt aan de binnenwanden dit was goed te zien aan de binnenkant van de cilinder en de verbindingstukjes tussen de cilinders. Was al wat met snelontkalker van HG bezig geweest maar dat helpt nog niet echt veel. Betwijfel ook of het alleen kalk is, bedoel wat blijft er allemaal over als koelvloeistof verdampt / bezinkt..!? Iemand een idee of er krachtiger spul op de markt verkrijgbaar is of wellicht een ander huishoudmiddeltje waarmee ik het systeem kan zuiveren..??

3040CD4040.jpg
 
dat is geen kalk maar corrosie dat ga je niet oplossen met azijn of met die HG troep. dat houd in dat er dus langere tijd slechte of ongeschikte koelvloeistof in heeft gezeten. en de middelen die je nodig hebt om het te verwijderen lusten erg graag metalen zoals blok en radiateur. dus of je daar erg blij van wordt weet ik niet.
 
In de industrie wordt vaak een verdund (85%) mierenzuur toegepast om de koelsystemen van watergekoelde rolnaadlasmachines te spoelen. Mierenzuur wordt nog tot de zwakkere zuren gerekend en is net een slag heftiger als azijn en citroenzuur. Ik vermoed dat het spul waarmee je je koffiezetapparaat mee reinigt net zo iets is. Ik heb overigens geen idee wat dat spul met aluminium doet.

grtz,

Cees
 
Laatst bewerkt:
Dit is speciaal voor het verwijderen van kalk en ketelsteen afzetting.
1 keer een kachel van een koekblik gehad die niet goed warm meer werd. Wat echt in de warmte afgifte van de kachelradiateur zat.

geflusht met dit spul en het was weer helemaal in orde :)
 
Ik heb 2 weken geleden nog de oude daf gespoeld met biotex, ging heel erg best.
Water met biotex gemengt, stukje wezen rijden, nachtje laten staan, weer even warm draaien, en daarna aftappen, kwam me wat meuk uit :/

Alles is dan wel van gietijzer en koper, dus geen aluminium oxidatie, maar er kwam in ieder geval lekker veel troep uit.
Is ook lekker vriendelijk spul, dus het tast verder ook niets aan ofzo, alleen alle meuk komt lekker los.
Heeft goed geholpen in ieder geval.

Ook heel veel gespoeld met water.

Wees trouwens wel bedacht, als je gaat spoelen, zorg dat je blok helemaal afgekoelt is voordat je hem opnieuw gaat vullen.
Als hem na het warm rijden aftapt, en de boel daarna direct gaat vullen/spoelen met koud water, vind het cilinderkopje dat niet leuk...

Aftappen mag altijd (liefst na even gedraaid te hebben) , maar alleen bijvullen of spoelen als alles afgekoelt is !
 
Gewoon ontkalker voor koffiemachines, Tast geen rubbers en siliconen aan, werkt prima
Op iedere straathoek te krijgen.

Oja, Die gele aanslag is gewoon ketelsteen. Dit is neergeslagen kalk door kalkrijk heet water.
Je vindt deze aanslag ook terug in Boilers, geisers, snelkokers en....koffie apparaten.
 
Laatst bewerkt:
Elke automaterialenhandel heeft middelen staan die op de markt gebracht zijn om dit probleem te tackelen. Je gooit geen koelwater in je senseo-apparaat, en geen bakpoeder in je koelsysteem.

Ik heb ervaring met zo'n flush-middel: Bij aanschaf was mijn 20 jaar oude koelvloeistof was dusdanig verweerd dat de thermostaat gewoon half weggerot was. Binnenkant van m'n radiator? vol groene drab en korrelige meuk voor zover je vinger kwam.

Na het flushen was dat weer prachtig schoon, en dat zal ook zeker zo blijven.

Let wel goed op de instructies: Motoren kun je misschien overdoseren omdat deze c.a de helft van de koelvloeistof van een normale auto hebben. Sommige middelen moet je tien minuten stationair laten draaien, andere weer twee uur mee rijden, etc.
 
Elke automaterialenhandel heeft middelen staan die op de markt gebracht zijn om dit probleem te tackelen. Je gooit geen koelwater in je senseo-apparaat, en geen bakpoeder in je koelsysteem.

Klopt, en niet zelden zijn dat uiteindelijk éxact dezelfde producten als welke (bijv.) in de industrie worden gebruikt, maar omdat er dan kreten op staan als:
'.... is speciaal voor het reinigen van de .... van uw motorfiets, na gebruik van .... zal uw motor beter presteren en minder verbruiken'

of

'bij regelmatig gebruik van .... zal de levensduur van uw motorfiets toenemen'

is hetzelfde spul opeens 20x zo duur :+


Natuurlijk heb je wel gelijk hoor, koop iets bij een automaterialenzaak en je weet dat je goed zit maar soms kan je tot 95% besparen door zelf even wat verder te zoeken ;)
 
Laatst bewerkt:
...Wees trouwens wel bedacht, als je gaat spoelen, zorg dat je blok helemaal afgekoeld is voordat je hem opnieuw gaat vullen.
Als hem na het warm rijden aftapt, en de boel daarna direct gaat vullen/spoelen met koud water, vind het cilinderkopje dat niet leuk...

Aftappen mag altijd (liefst na even gedraaid te hebben) , maar alleen bijvullen of spoelen als alles afgekoelt is !

Of bijvullen met heet water, dat werkt ook prima!
 
Mijn carb heeft 11 jaar stil gestaan heb ik schoon gemaakt met schoonmaak azijn van de action

heb het een week erin laten staan en het vuil komt eraf

hoogst waarschijnlijk werkt het ook met je koel sys is er goedkoop en lost geen rubbers op

succes
 
Terug
Bovenaan Onderaan