Om op de originele vraag terug te komen: Nee, het aantal cylinders zegt niets over de hoeveelheid koppel. Koppel is niets anders dan de hoeveelheid kracht die de motor ontwikkeld. Die hoeveelheid wordt bepaald door de grootte van de explosie in je cylinder. Met andere woorden, hoeveel benzine je er in krijgt en in de brand kunt steken. Bij een normale motor (dus zonder turbo of compressor) wordt die hoeveelheid bepaald door de cylinderinhoud. Een 500cc motor zal altijd maximaal ongeveer 50Nm koppel leveren, ongeacht het toerental. Kan een beetje schelen, maar een 500cc gaat nooit niet 75Nm leveren, aangezien je daar niet genoeg benzine voor in de cylinder kunt krijgen.
Hoeveel het koppel precies is en bij welk toerental hangt af van hoe goed de ontwerper de theoretisch meest optimale vulling kan benaderen, en voor welk toerental hij dat optimum heeft ontworpen. Aangezien de vorm, grootte en lengte van het inlaat- en uitlaattraject bepaald wanneer optimale vulling wordt bereikt, en deze in principe constant is, wordt dit altijd berekend en bepaald voor het toerental dat het best past bij het gebruik van de motor.
Vermogen is niet iets wat de motor levert. Vermogen is arbeid over een bepaalde afstand en tijd. Wil je dus veel vermogen leveren, dan zul je de toeren omhoog moeten halen. Wil je dat doen, dan zul je ook je meest optimale vulling moeten halen bij hogere toerentallen en heb je dus minder koppel bij lage toerentallen.
Daarnaast heb je nog te maken met de zuigersnelheid. De maximale zuigersnelheid ligt ongeveer rond de 25m/s voor een gewone, high-performance motor. Daarboven blijft de boel niet meer heel zonder uitgebreide, en dure, technische oplossingen. Die zuigersnelheid is afhankelijk van de slag: bij een 2x zo lange slag en gelijk toerental is de gemiddelde zuigersnelheid 2x zo hoog. Als je dus het toerental wilt verhogen en rond die 25m/s MPS wilt blijven, dan zul je de slag van de zuigers moeten verkleinen. Dit geeft ook weer de nodige uitdagingen, want hoewel de gemiddelde snelheid gelijk blijft, wordt de versnelling van de zuiger bij hogere toerentallen hoger en wordt het gewicht van de zuiger belangrijker.
Een lange-slag motor wordt dus beperkt in zijn maximale toerental en zal dus per definitie worden ontworpen om zijn maximale koppel bij lagere toerentallen te leveren.
Een sport motor waar topvermogen belangrijk is zal zo veel mogelijk toeren moeten kunnen maken, en zal dus per definitie worden ontworpen om zijn maximale koppel bij hogere toerentallen te leveren om het gewenste vermogen te kunnen halen.
Al met al wordt het maximum koppel dus bepaald door de hoeveelheid benzine die je in de cylinder kunt krijgen waar dat koppel geleverd wordt bepaald door de ontwerper en toepassing van de motor.