Warm worden R1 '03

Twan Arnts

Die hard MF'er
24 nov 2005
709
0
Druten
Hallo,

Mijn 2003 R1 wordt te warm. Normaal gesproken slaat de ventilator bij 105 °C aan en koelt de motor terug naar +/- 95 °C. Nu loopt tijdens het racen de temepratuur op tot zo'n 95 °C en wordt 'ie door rijwind gekoeld. Bij het rustig terug rijden en wegzetten in de paddock loopt de temperatuur tot +/- 110 °C op zonder dat de ventilator aanslaat.

Wat kan de oorzaak zijn? De fan draait en de zekering is oké. De thermostaat heb ik gedemonteerd en wil ik testen volgens WPHB. Kan het ook aan de waterpomp liggen? En hoe kan ik testen of die uberhaupt wel draait. En dan waarschijnlijk de domste vraag, al bestaan er geen domme vragen zegt men, waar zit op de R1 '03 de waterpomp? Heb wel een schema uit het WPHB maar krijg het niet gevonden. Ik dacht dat de waterpomp op de plaats van de oliepomp zat :X :X

Alvast bedankt voor de reactie's,
Twan :W
 
Volg de dikke slang aan de onderkant van de radiateur... die loopt naar een aansluiting op het blok, daar zit je waterpomp.

Die werkt heus wel, anders krijgt ie het een stuk warmer :+

Zit er wel genoeg KVS in ?
Als er luchtbellen in je KVS systeem zitten, krijgt ie het sowieso veel sneller warm.

Wel apart dat je fan niet aanslaat terwijl hij verder wel gewoon werkt... daar zou ik geen antwoord op hebben.
 
Volg de dikke slang aan de onderkant van de radiateur... die loopt naar een aansluiting op het blok, daar zit je waterpomp.

Die werkt heus wel, anders krijgt ie het een stuk warmer :+

Zit er wel genoeg KVS in ?
Als er luchtbellen in je KVS systeem zitten, krijgt ie het sowieso veel sneller warm.

Wel apart dat je fan niet aanslaat terwijl hij verder wel gewoon werkt... daar zou ik geen antwoord op hebben.


Het klinkt snugger maar dat dacht ik dus al alleen staat er in het WPHB een andere tekening... Er zit de voorgeschreven hoeveelheid KV in. Alles doet het verder prima alleen bij die 105 °C slaat de fan niet aan, terwijl die het wel altijd heeft gedaan...
 
Volgens mij heeft je fan een aparte sensor om de temp. te meten en die doet zijn werk niet helemaal goed.

De thermostaat heb ik gestest in een warmwaterbad en doet het prima. Vanaf 71 °C t/m 85 °C wordt de opening steeds groter precies zoals vermeld in het WPHB. Is het dan inderdaad de temperatuur sensor? Deze zit onderaan de thermostaat?

Wederom bedankt,
Twan :W
 
Zit er op zo een ding geen sensor in de radiateur? Deze meet de temp...als het te heet wordt dan schakeld deze de ventilator. Dit gebeurt meestal als je geen rijwind koeling heb.
In de autovak noemen we zo een ding een thermoschakelaar.

Succes!
 
Is bedrading en maken de stekkers naar de ventielator wel goed contact :?
Piep de bedrading eens door
En laat hem anders continu draaien als je het niet vind })
En tjeck of je pomp goed pompt.
>starten.
>de pers zijde 1 minuut dicht knijpen.
>loslaten en dan aan de uitgang van de radiateur voelen of die in een keer warm word.
Suc6 :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan