warmte/hittegolf 501 van Assen

Hans uut Zwolle

Die hard MF'er
14 okt 2014
619
74
Zwolle
Komend weekend is er op het TT-circuit de 501 van Assen.
Een aantal van jullie zal daaraan ws meedoen, en vanuit medisch oogpunt heb ik wat tips,
om je te beschermen, cq te wapenen tegen de hitte:
_ dat je veel moet drinken zal iedereen wel snappen, maar:
_ zorg ook dat je voldoende zout binnenkrijgt, je raakt door te zweten veel zout kwijt.
een kop bouillon doet wonderen, of cup-a-soup....
_ neem extra calorieën tot je, je lichaam werkt enorm hard.

Bespreek in het team, dat als je merkt dat de concentratie minder wordt, als je rondetijden omhoog lopen, dat je de stint misschien korter moet maken.
Liever vaker wisselen, en allemaal veilig weer naar huis,
dan dat het te druk wordt in het medisch centrum.
Alle goeds allemaal!
Hans
 
Nu was het wel mooi geweest als ik zo'n pak had met een drinkreservoir erin. Maar helaas...
Heb wel een hyperkewl vest, dat haal ik maar weer eens uit de kast.

Tips zijn goed hoor!
 
tip voor de crewleden : zonnebrandolie !! is net zo belangrijk als de olie in het motorblok zaterdag 8-)






als plaatjesmaker moet ik daar ook aan denken natuurlijk :)
 
Wij kregen altijd zout tabletten op een warme dag met voetballen.
Altans, ik nam aan dat t een onschuldig zout tabletje was :+
 
Drink voordat je de baan op gaat voldoende. Je zweet echt enorm met die temperaturen. 3-6 liter vocht drinken over de hele dag bij dergelijke inspanning is geen overbodige luxe.
Zorg niet alleen voor je zoutgehalte, maar ook voor opname van voeding en mineralen.

Banaantje tussendoor en voldoende goede energydrank nemen is mijn extra tip.

Heel veel succes voor iedereen!
 
Zorg dat je de dag ervoor al veel water drinkt !!

Heel veel sterkte iedereen, ik vind het zelfs te warm om te komen kijken :)
 
Wat fijn dat Hans jullie komt waarschuwen. Persoonlijk zou ik thuis blijven. Het wordt zaterdag zo warm dat er zelfs levensgevaar kan dreigen, dus pas goed op.

Ik ga zaterdag lekker sleutelen in de studio. Die is zo belachelijk geïsoleerd dat het er nu momenteel 18 graden is en zonder airco, terwijl het onder het dak daar boven het plafond momenteel 48 graden is.

Ik heb daar bier koud staan, de TV werkt, er is een douche en er valt wel wat te doen aan de drie motoren die daar staan.

Ik wens jullie op Assen heel veel plezier, maar pas goed op jezelf en negeer niet de signalen van je lichaam.
 
en geen sc1/k1 (soft) voorbandjes steken met die hitte! (als je geen schade wil dan..) sc2/k2 doen met zulke temperaturen.
 
Nog een tip:
Houd elkaar in de gaten, als je ziet dat de rondetijden van je teammaatje ineens beginnen op te lopen, roep hem binnen, ook al zit zijn stint er nog niet op.
Een oplopende lichaamstemperatuur kan een verminderd concentratievermogen geven, zonder dat je het jezelf bewust bent, de volgende stap is dat je onverschillig wordt.
Geen zaken die je op een racebrommert wilt meemaken.

Ik hoorde dezer dagen de tip om vlak voor je race onder een steenkoude douche moet gaan staan om je lichaamstemperatuur te laten zakken.
Dit is volslagen zinloos, en zelfs gevaarlijk. Je kerntemperatuur daalt niet noemenswaard, maar je sluit wel je poriën en zweetklieren af, waardoor je niet meer kunt zweten, cq je afvalstoffen kwijtraken. Daarnaast is zweten het belangrijkste regelsysteem mbt je lichaamstemperatuur.
Succes allemaal!
Hans
 
Nog een tip:
Houd elkaar in de gaten, als je ziet dat de rondetijden van je teammaatje ineens beginnen op te lopen, roep hem binnen, ook al zit zijn stint er nog niet op.
Een oplopende lichaamstemperatuur kan een verminderd concentratievermogen geven, zonder dat je het jezelf bewust bent, de volgende stap is dat je onverschillig wordt.
Geen zaken die je op een racebrommert wilt meemaken.

Ik hoorde dezer dagen de tip om vlak voor je race onder een steenkoude douche moet gaan staan om je lichaamstemperatuur te laten zakken.
Dit is volslagen zinloos, en zelfs gevaarlijk. Je kerntemperatuur daalt niet noemenswaard, maar je sluit wel je poriën en zweetklieren af, waardoor je niet meer kunt zweten, cq je afvalstoffen kwijtraken. Daarnaast is zweten het belangrijkste regelsysteem mbt je lichaamstemperatuur.
Succes allemaal!
Hans

Psies. Zelfde met die koelvesten (hyperkewl e.d.), is helemaal niet goed voor je lijf...

Gebruik gewoon goede onderkleding. De rest zag ik al voorbijkomen (drinken/zout/calorieën). En houd de stints inderdaad korter. Concentratieverlies merk je altijd pas (te) laat. Als je het al merkt.

Houd ook de temp van je brommer in de gaten. Zeker standaard fietsen (koeling) krijgen het zwaar. Nog een reden om de stints wat korter te houden...
 
Komend weekend is er op het TT-circuit de 501 van Assen.
Een aantal van jullie zal daaraan ws meedoen, en vanuit medisch oogpunt heb ik wat tips,
om je te beschermen, cq te wapenen tegen de hitte:
_ dat je veel moet drinken zal iedereen wel snappen, maar:
_ zorg ook dat je voldoende zout binnenkrijgt, je raakt door te zweten veel zout kwijt.
een kop bouillon doet wonderen, of cup-a-soup....
_ neem extra calorieën tot je, je lichaam werkt enorm hard.

Bespreek in het team, dat als je merkt dat de concentratie minder wordt, als je rondetijden omhoog lopen, dat je de stint misschien korter moet maken.
Liever vaker wisselen, en allemaal veilig weer naar huis,
dan dat het te druk wordt in het medisch centrum.
Alle goeds allemaal!
Hans


dank u :}
 
En iedereen extra pakkingen meenemen.
Want iedereen krijgt een lekke koppakking
 
en geen sc1/k1 (soft) voorbandjes steken met die hitte! (als je geen schade wil dan..) sc2/k2 doen met zulke temperaturen.


Mij is wel is verteld dat je met warme temperaturen juist wel sc1/k1 zou moeten gebruiken??!
 
Nu was het wel mooi geweest als ik zo'n pak had met een drinkreservoir erin. Maar helaas...
Heb wel een hyperkewl vest, dat haal ik maar weer eens uit de kast.

Tips zijn goed hoor!

Kan je zelf regelen;ff een hydrobag van spidi bestellen,je hump uithollen en een gaatje in het leer maken,klaar.werkt top.
 
Terug
Bovenaan Onderaan