• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Wat aan te schaffen?

MotorMZ

Rookie
Lid geworden
25 jun 2025
Waarderingsscore
3
Na lang wikken en wegen toch besloten de vraag hier in het openbaar te zetten. Onglangs heb ik mijn rijbewijs gehaald op een Kawasaki Z650 en nu bij ik dus aan het kijken voor mijn eerste motor. Ik ben 23 dus op dit moment zou dat een 35KWH motor moeten zijn echter door geplande vakanties enz denk ik na om wachten tot ik 24 word wat voor volgend motor seizoen gaat zijn en dus vol vermogen mag rijden. Nu hoor ik veel wisselende geluiden de ene zegt koop er nu een op 35 KWh voor de ervaring de ander zegt nee ik zou wachten tot volgend jaar. Extra bij komend iets is dat is 190+ ben en dus vrij beperkt in wat ik kan rijden qua lengte een z650 en MT-07 heb ik gehuurd maar vind ik echt wat klein. Mijn ogen zijn gevallen voor een Z900 en een tracer 900 2 hele andere modellen maar qua hoogte beter passend in mijn ogen. Zijn er tips?

Is geld geen probleem: dit jaar een 35 kw motor kopen, lekker rijden, en volgend jaar inruilen op een motor met vol vermogen.

Om te kijken wat past: proefrijden, proefrijden en proefrijden (en dan niet een rondje om de motorzaak, maar echt een stuk rijden).

Is geld geen probleem: dit jaar een 35 kw motor kopen, lekker rijden, en volgend jaar inruilen op een motor met vol vermogen.
Precies dat. Je haalt je rijbewijs om te rijden, om nu nog een jaar te wachten lijkt me zonde van de rest van dit seizoen (en ook in de winter kan je prima rijden). Ik zou nu zeker voor een A2 gaan en misschien niet eens zo heel erg focussen om volgend jaar dan direct voor een vol vermogen motor gaan. Misschien is het een optie om nog iets langer van je A2 te doen.
Mocht geen geen probleem zijn, dan inderdaad nu kopen en volgend jaar inruilen. Hobbies kosten geld, maar met een beetje een goede aankoop valt die afschrijving over een jaar best mee. Heb je in ieder geval wel je eerste seizoen plezier van. Een jaar wachten bespaart je de afschrijving, maar ontneemt je ook een hoop lol. Ik zit ook nog in mijn eerste jaar na het halen van mijn rijbewijs, ik had dit voor geen goud willen missen.
Qua lengte snap ik je helemaal, ik ben zelf 2m+, dus ik heb ook behoorlijk moeten zoeken. Ik hoefde niet met A2 te beginnen, dus was de keuze wat makkelijker. Maar met mijn lengte kon ik nog best heel aardig zitten op een BMW F800S(T), ook een F650 is heel aardig te rijden. Die kan je voor een leuk prijsje vinden. Geen idee hoe nieuw/oud een tijdelijke motor zou moeten zijn, wat ik noem zijn wat oudere modellen, maar daardoor ook schappelijk geprijsd om er een jaartje mee te doen.

Lekker al een motor kopen zou ik zeggen, en 35KW is genoeg vermogen om lekker vlot te kunnen rijden.

Je zou kunnen kijken naar een motor die qua vermogen teruggeschroefd kan worden naar A2. Kan je volgend jaar die begrenzing er af halen en van het volle vermogen genieten.

Bedankt voor alle reacties! Hier nijgt iedereen dus toch naar dit jaar een aanschaffen. Zijn er nog meer tips rond aanschaffen eerste motor voor iemand met lengte A2 of terugdraaien naar A2 mogelijk?

Zoals @Baashaag al aangeeft.. wat nieuwere motoren kunnen vaak geleverd worden op 35kw en middels een simpele software update weer terug naar vol vermogen worden gezet. Dus neem dat vooral ook mee in je keuze. Als je een leuk model ziet ergens; kijk of er een 35kw variant van is.

Bijv:
BMW F900R/XR
Yamaha MT-07/MT-09 en bepaalde toer/adventure modellen (zoals de Tracer/Tenere) van die reeks
Bijna het hele gamma van Kawasaki (Bijv. Z900, Z650)
Honda CB650R / NC750X
Etc etc..

Bijna elk model op de markt is wel leverbaar als 35kw variant..

Ik zou in jouw geval niet kijken naar een motor die "max/fabriek af maximaal" 35kw heeft. Dan kom je uit op 300-400cc modellen. En daar heb je dan weinig aan als je eenmaal je A rijbewijs hebt.. dan moet je hem alsnog verkopen.

Gefeliciteerd met het behalen van je rijbewijs ! :)

Nu lijkt het me zaak om zoveel mogelijk kilometers te maken om het motorrijden écht onder de knie te krijgen. Ik zou niet eerst de 'motor van je dromen' kopen maar betrouwbare occasion waarbij een eventueel krasje meer of minder niet het einde van de wereld is.

Of dit jaar lekker een paar keer een a2 versie huren van verschillende motoren en kijken of de zithouding en dergelijke een beetje bevallen, en dan volgend jaar lekker de full power variant kopen van een fiets die goed is bevallen.

Een motor kopen die afgevoerd naar 35kw en weer terug kan is leuk, maar dat moet officieel ook allemaal op kenteken gezet worden. Niet iedereen zit op dat gedoe te wachten, en dat is ook vast niet gratis.
De motoren waar ts het over heeft hebben standaard meer dan 70kW, dus de a2 variant daarvan zal een speciale versie zijn met 70kW. Kan je die op kenteken krijgen met meer dan 70kW? Of blijf je dan zitten met een MT09 met 70kW?

Geen idee eigelijk.. Misschien is het ook wel prijstechnisch interessant om een motor juist te laten staan op 35kw ; dan spreek je bij verkoop ineens een erg grote groep aan kopers aan.

Misschien is het hele verhaal alleen interessant die origineel minder dan 70kw hebben..

Tenzij je het hebt over *bezopen* lage vermogens zoals een A1 ( zeg ik het goed? dat 11kw ding )
die geinig kunnen zijn, maar echt te weinig vermogen hebben voor sommige taken. ( kuch snelweg )

Of je hebt het over een opgefokte turbo-busa die zich identificeert als een ruimteschip en alleen
maar zwarte strepen zet ...

Zegt "pk's" niet zoveel voor het leuke rijden , met een 35pk kan je soms nog meer lol hebben als met 100+ pk.

Heb zowel een 100pk fiets, als een 19pk fiets .. en ze hebben gewoon allebei hun doel, en zwakke en sterke punten.
Staar je dus niet dood op "pk's"
Staat ook nog een 20kW oldtimer, die veruit het "leukste" rijd , en je kan er kunstjes mee waar je met
een zwaardere fiets alleen maar van kan dromen.
( alleen zo jammer dat t een oldtimer is, en stuk rijden zonde / duur is )

pk's / kW is leuk als je een met een zwaar beladen tourbuffel op pad bent, of circuitdagen pakt.
( of baldadig zijn op je achterwiel , waar dan ook .. )

Maar baldadig zijn is makkelijker, en durf te zeggen.. leuker op een lichte fiets .

persoonlijk , eerste motor ? pak een cheapo cb500 ofzo .. en rag die af , maak daar je leerfouten mee ,
koop vervolgens wat je echt leuk vind, en je -leergeld- betaald hebt.
Leergeld is een stuk goedkoper op een ouwe brommer ;p

@nampus ja heb ik navraag over gedaan een Kawasaki Z900 valt als 70kwh te krijgen en daarmee is terug draaien naar 35kwh mogelijk. Echter kan je er nooit meer dan 70kwh uit halen dus kan dat later een beperking zijn. Standaard versie is 80kwh+

Heb een Yamaha XJ6 diversion FA gevonden voor 4.000,- uit 2009 met 36.000km. Lijkt me een erg mooie motorfiets en al A2 op kenteken. Alleen de desbetreffende particuliere eigenaar weet niet wanneer die de laatste beurt heeft gehad. Zelf heeft die hem een jaar in bezit maar gebruikt hem te weinig… Weet iemand er meer over?

Schot voor de boeg, bij een motorzaak een keuring uitvoeren. Dan weet je de kosten om ermee de weg op te gaan, zaken zoals olie/filters/kettingset/banden…..500-1000 euro.

En dan hij niet weet wanneer hij voor het laatst onderhoud heeft geloof ik niet…..

Heb een Yamaha XJ6 diversion FA gevonden voor 4.000,- uit 2009 met 36.000km. Lijkt me een erg mooie motorfiets en al A2 op kenteken. Alleen de desbetreffende particuliere eigenaar weet niet wanneer die de laatste beurt heeft gehad. Zelf heeft die hem een jaar in bezit maar gebruikt hem te weinig… Weet iemand er meer over?
Is voor een particuliere motor met onzekere onderhoudshistorie wel aan de prijs. Kijk even op Motoroccasion.nl, daar vind je voor hetzelfde geld ook mooie motoren van die leeftijd en kilometrage, gewoon bij een motorzaak. Alleen weet ik niet of die dan A2 zijn, kan ik zo snel niet vinden. Dan zou het A2 kenteken de hogere prijs moeten verklaren. Geen idee wat het kost om hem zelf terug te laten keuren naar A2 (en volgend jaar weer terug).
En als je die A2 die je nu op het oogt het toch wel echt wilt hebben, dan inderdaad er even mee langs een garage. Daar kan de verkoper weinig op tegen hebben als hij zelf het onderhoud niet meer weet. En als hij dat niet wil, moet je je afvragen of je 'm wel moet willen hebben. Maar ook zelf kan je wel een eerste indruk krijgen van de staat van onderhoud. Kijk gewoon naar de remblokken en schijven, naar de ketting en de tandwielen. eventueel speling balhoofd controleren, etc. Neem desnoods iemand mee. Eigenlijk een beetje een BRAVO check zoals je tijdens je motorrijlessen hebt gehad (als het goed is).

Bedankt voor alle reacties! Ondertussen heb ik een XJ6 diversion aangeschaft waar ik dit jaar lekker op kan rijden en dus ervaring kan op doen! Volgend jaar zien we wel weer bedankt in iedereen geval!

Terug
Bovenaan Onderaan