wat is dit voor een schakelaartje

masceline

MF veteraan
6 mrt 2009
1.155
0
Wanroij
ik ben mijn kabels door het stuur aan het trekken.
hoe minder kabels hoe fijner ,al heb je ze denk ik toch wel allemaal nodig.

ik heb een gsx-r srad 600 uit 1998.
op de houder van je koppelings hevel zit bij mij een schakelkastje zie foto.
full

full


ik zelf ga er van uit omdat het pinnetje dat op dat kastje zit reageerd op het koppelen dat het voor het starten bedoeld is.
je weet wel dat je je koppeling in moet houden andres start ie niet.
kan iemand dit voor mij bevestigen of vertellen waar het anders voor is.

en als het voor het starten is ,kan ik de twee draaden dan direct met elkaar verbinden zo dat ie zonder te koppelen start en dus twee draden minder door mijn stuur hoef te halen.

alvast bedankt
 
Dat schakelaartje laat toe dat je met ingeschakelde versnelling toch kan starten als je de koppeling intrekt.
Op een SRAD, en volgens mij op elke soes, maakt t niet uit of ie in z'n vrij of in de versnelling staat. Koppeling moet je sowieso intrekken.

On topic: Geloof dat Roy gelijk heeft :Y
 
Laatst bewerkt:
En sinds wanneer kunnen we niet meer starten als we op de motor zitten, met de versnelling in neutraal?

Wel lullig voor tuxracer trouwens :/
 
Dat schakelaartje is toch best handig. Bij mijn CB450S zit dat schakelaartje vast in de 'aan' stand, en daar kwam ik achter toen ik de motor wilde starten toen hij op de zijstandaard stond. Motor ging er vandoor terwijl ik er nog naast stond. Koste me een nieuwe koppelingshandle en een geschaafd dynamodeksel :(

Da's weer een andere,bij veel motoren is het zo dat de fiets niet aanslaat als je hem wil starten,in de versnelling staat en op de zijstandaard.
Die bij de koppeling zit is er alleen voor de je beide handen nodig hebt om hem te starten (maakt niet uit of ie in de versnelling staat of niet.
 
Laatst bewerkt:
Da's weer een andere,bij veel motoren is het zo dat de fiets niet aanslaat als je hem wil starten,in de versnelling staat en op de zijstandaard.
Die bij de koppeling zit is er alleen voor de je beide handen nodig hebt om hem te starten (maakt niet uit of ie in de versnelling staat of niet.


Bij mijn CB450S werkt het anders. Er zit geen schakelaar op de zijstandaard, en daar is ook geen lampje voor. Als hij in neutraal staat start hij altijd, zijstandaard of niet. Als hij niet in neutraal staat start hij alleen als je de koppeling in hebt.

Als de schakelaar op de koppeling vast zit start hij dus altijd...

Normaal controleer ik het altijd wel of hij in neutraal staat, en meestal start ik pas als ik er op zit, maar ik was met de motor bezig, en wilde even starten om te kijken of hij goed liep. Nou, dat deed hij... :+
 
Bij mijn CB450S werkt het anders. Er zit geen schakelaar op de zijstandaard, en daar is ook geen lampje voor. Als hij in neutraal staat start hij altijd, zijstandaard of niet. Als hij niet in neutraal staat start hij alleen als je de koppeling in hebt.

Als de schakelaar op de koppeling vast zit start hij dus altijd...

Normaal controleer ik het altijd wel of hij in neutraal staat, en meestal start ik pas als ik er op zit, maar ik was met de motor bezig, en wilde even starten om te kijken of hij goed liep. Nou, dat deed hij... :+

Verband neutraal - zijstandaard, heeft toch niks met het starten te maken. Dan staart hij sowieso, of die zijstandaard nu aan of uit staat, maakt toch niks uit.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou hem niet doorverbinden, ik weet niet hoe het met jouw specifieke motor zit, maar over het algemeen zou het wel werken, maar zou de motor met minder vermogen werken.
 
Kan je dat eens uitleggen, over minder vermogen?
Omdat (zeker bij nieuwere suzuki's met injectie), de onstekings/injectie mapping lichtelijk verandert als je de koppeling ingetrokken hebt, dus aangezien de motor nu denkt dat de koppeling constant ingetrokken is, zal hij een iets andere onsteking en inspuiting aannemen.

Hier een voorbeeldje van een GSX-R:
randyclutchswitch.jpg


Wat je natuurlijk wel zou kunnen doen is hem door middel van een relais doorverbinden, zodat hij alleen tijdens het indrukken van de startknop doorverbonden wordt, maargoed, dan hou je alsnog een iets andere mapping als je de koppeling WEL intrekt, maar dat zou dan niet al te veel uit moeten maken.
 
Verband neutraal - zijstandaard, heeft toch niks met het starten te maken. Dan staart hij sowieso, of die zijstandaard nu aan of uit staat, maakt toch niks uit.


Bij m'n VFR maakt dat wel uit. De motor start niet als hij op de standaard staat en in de versnelling staat. Ook niet als je de koppeling intrekt. Staat hij niet op de standaard maar wel in de versnelling dat start hij alleen als je de koppeling intrekt. Staat hij niet in de versnelling dat start hij ook zonder koppeling en als hij op de standaard staat. Net iets beter beveiligd dan de CB450S dus die geen zijstandaard schakelaar heeft.

Als een motor dus wel een zijstandaard schakelaar heeft en deze ook het starten beveiligd, dan zou je de koppelingsschakelaar kunnen missen, anders zou ik hem laten zitten, want dan heb je geen enkele beveiliging tegen ongewenst wegrijden.
 
Bij m'n VFR maakt dat wel uit. De motor start niet als hij op de standaard staat en in de versnelling staat. Ook niet als je de koppeling intrekt. Staat hij niet op de standaard maar wel in de versnelling dat start hij alleen als je de koppeling intrekt. Staat hij niet in de versnelling dat start hij ook zonder koppeling en als hij op de standaard staat. Net iets beter beveiligd dan de CB450S dus die geen zijstandaard schakelaar heeft.

Als een motor dus wel een zijstandaard schakelaar heeft en deze ook het starten beveiligd, dan zou je de koppelingsschakelaar kunnen missen, anders zou ik hem laten zitten, want dan heb je geen enkele beveiliging tegen ongewenst wegrijden.


Dat is nou net wat ik bedoelde, hetgeen je nu zelf opsomt.
een motor die in neutraal staat, en moet starten met koppelingshendel in, staat niet in verband met het uit, of in zijn van de zijstandaard.
Bij suzuki, moet je 't koppelingshendel sowieso intrekken om te starten, ook al staat die in neutraal. Maar staat de zijstandaard uit of in, dat veranderd niets aan de zaak.

Heb je een motor waar je 't koppelingshendel niet hoeft in te trekken, om in neutral te starten, dan gaat dat weerom met of zonder zijstandaard uit.

Dat bedoelde ik met verband neutral- zijstandaard ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik snap je niet. Het is toch helemaal niet handig om kabels in het stuur weg te werken ?
Dan kost het veel meer tijd om te onderhouden.
En je motor is dan niet origineel meer.
 
Ik snap je niet. Het is toch helemaal niet handig om kabels in het stuur weg te werken ?
Dan kost het veel meer tijd om te onderhouden.
En je motor is dan niet origineel meer.


op wat voor meer onderhoud duid je eigenlijk ?

en het enige originele aan deze moter is het moterblok en frame de rest is custom aangepast naar mijn smaak.
full


moet je deze link maar checken

gsx-r 600 1998 project

maar bedankt voor de reacties.

denk dat ik erop uit kan maken dat het klopt wat ik dacht dat het was .

ik ga het regellaartje er maar gewoon op laten zitten waar ie zit,

om problemen te verkomen.

cheers mensen
 
Terug
Bovenaan Onderaan