Wat is hier aan de hand ?

edkedk

MF veteraan
16 okt 2007
1.617
20
Hallo,

bij mij gisteren het volgende gebeurd:
Benzine tank bijna leeg, stand staat op 'ON', dus op het vacuum. Ik tank , let erop dat het Euro 95 is, en absoluut _geen_ diesel. Dubbelcheck, nee, euro95 tot tank vol is.
Nokkie vol, de bezine zit net op een iets te hoog nivo, de tankdop past er net niet meer op.
Ik stoot met mijn heup 3x tegen de tank en de benzine zakt nog een cm of 4. De dop past er op.
Ik rijd weg, vanaf het tankstation draai naar links, naar de verkeerslichten (zo'n 30 meter gereden). In z'n vrij geschakeld, slaat de motor ineens af. Ikke wtf ??? Het was warm gister (25 graden). Dat probleem ken ik niet met die temperatuur, ook al heb ik nog niet veel km gereden die dag.
Nou ja, ik maar starten weer, na 3x wou hij weer starten met veel gas, ik denk ik rijd even naar pa die woont 2,5 km hier vandaan. Misschien dat hij weet wat het is.
Onderweg merk ik dat de motor niet meer lekker soepel loopt. Licht schudden, maar vooral een flop-flop-flop geluid dat nooit eerder heb gehoord. De motor loop gewoon niet mooi meer.
Ook bij pa aangekomen in zijn vrij gezet, en meteen loopt de motor zoals bij het dichtdraaien van het gas en slaat weer af.

Heeft iemand van jullie een idee wat de oorzaak is ?
Mijn vader heeft daar aangekomen de stationair stelschroef iets verdraaid zodat hij stationair niet meer afslaat, maar ik heb zelf nergens aan zitten draaien.
Er is toch iets veranderd tussen voor het tanken en erna.
Vreemd.

Ik rijd een Yamaha XJ00F uit 1992.
De koolborstels in de dynamo zijn 2 jaar geleden vernieuwd, die waren echt op toen.

Hopelijk heeft iemand suggesties.

Bedankt alvast !
 
Laatst bewerkt:
Kan zijn dat je slecht benzine getankt hebt... laatste restje uit de grote tank....of samenloop van omstandigheden waarbij nu je benzinefilter verstopt is.... of vacuumslang van je benzinekraan lek.....
 
XJ = luchtgekoeld blok. Onder het rijden wordt de hitte weggeblazen, tijdens tanken en afrekenen blijft alle hitte rond het blok hangen. Het kan dus zijn dat er een gasbel in de benzineslang heeft gezeten. Of de tankwagen heeft diesel in de euro95 tank gevuld, dan staan er nu vast meer boze mensen bij dat tankstation.

Hoe start en rijdt de motor vandaag, nu ie afgekoeld is?
 
Ik ga straks nog ff proberen of de motor op de normale manier wil starten.
Gistermiddag trouwens wilde hij weer niet direct starten (ik was met de motor een paar uur later nog even weg zo'n 10 km gereden), moest vier keer proberen toen lukt het wel.
Heel raar.

Zou het nog helpen als ik de carburateur vlotterkamers leeg laat lopen met die schroef ?
En dan even op 'PRI' zetten, dan starten ???
 
Laatst bewerkt:
Oververhitting heb ik met mijn XJ nog nooit meegemaakt. Ook niet bij filerijden bij 30+ graden en zo.
Kijk eens wat er gebeurt met de tankdop open, ontluchting kan verstopt zijn.
Of op PRI, dan sluit je het vacuumsysteem van de kraan uit.

Als dat geen van alle werkt zou ik de kraans eens demonteren en schoonmaken.
 
heb je hem leger gereden dan normaal kan een beetje water zijn kom wel eens voor met een lege tank ff je carbs aftappen met een bakje eronder is het water zie je dit gelijk je zal niet de eerste zijn die dit overkomt
als dit zo is is mijn advies tank eraf weg die benzine en opnieuw tanken(zonde van het geld maar je moet wat)
 
Ik heb de tank niet leger gereden dan ik voorheen deed. Net voor het rode gebied van de wijzer getankt.
De tank is vorig jaar gecoat met tankcure (heb ik laten doen bij motorzaak die dat vaker had gedaan) Ik wilde mijzelf zelf die ellende besparen. De tank heb ik ervoor zelf ontroest met scherpe steentjes en water, ontvet en na drogen daar gebracht voor de reiniging en coating.
Mijn vader heeft toen meteen de bezinekraan en het benzinefilter helemaal schoongemaakt en weer gemonteerd, die zagen er niet meer puik uit toen.

Het zal toch niet dat de coating langzaam begint op te lossen bij warm weer met bezine dampen ofzo ?

En dat daarom een filter verstopt zou kunnen zijn ? Of zijn dit rare gedachten.
 
Laatst bewerkt:
Da's wel een leuke ja, als de tank z'n druk niet snel genoeg kwijt kan door de ontluchting lopen je carbs over.
Misschien dat er daardoor een bougie doorgeslagen is?
 
Laatst bewerkt:
Nou ik heb wat geprobeerd:
- Tankdop er af
- vlotterkamers van carbs leeg laten lopen, toen viel mij op dat één van de 4 carbs helemaal geen benzine had, niet 1 druppel.
- toch alles even uit laten lekken, toen schroefjes weer dicht, benzinekraan op PRI gezet, en starten.
Eerst even wat gebonk alsof de motor op 1 cylinder loopt en binnen een paar seconden kwam de rest er ook bij, alles lijkt nu weer normaal. Geen rare geluiden meer heb vanmiddag stukje gereden, zonder problemen, kon ook meteen weer starten !

Ik ga er vanuit dat het nu opgelost is.
Hartelijk dank voor alle feedback / opmerkingen !
 
Terug
Bovenaan Onderaan